מפעל ופורג'ט באופקים יושבת בידי העובדים וההסתדרות

הבעלים של ופורג'ט הוא איש העסקים אורי מנצור, שמימן את ההגנה של שולה זקן בכמיליון שקל ■ הנהלת החברה: "ההשבתה - מהלך כוחני"

כ-140 עובדי ופורג'ט שבאזור התעשייה באופקים מתכוונים להשבית את המפעל החל מיום ראשון הקרוב, על רקע מבוי סתום במשא-ומתן שהתקיים בין ועד העובדים, ההסתדרות וההנהלה לשיפור תנאי העסקתם.

ופורג'ט עוסקת בייצור של בד לא ארוג המהווה חומר גלם בסיסי ליצרני מגבונים לחים, והיא ספקית של הענקית ג'ונסון אנד ג'ונסון. יותר ממחצית מתוצרת המפעל מיועדים ליצוא. עובדי המפעל מועסקים ב-3 משמרות ביום, ב-3 קווי ייצור ובקרוב הנהלת החברה מתכוונת להשקיע על הקמת קו ייצור רביעי.

בקיץ האחרון החליטו העובדים להקים ועד ולהתאגד במסגרת ההסתדרות הכללית בניסיון להוביל מהלך שיאפשר את שיפור תנאי העסקתם.

"אני עובד בופורג'ט כבר 10 שנים, והמשכורות לא עולות אף פעם. אין קרנות השתלמות לעובדים, אין תכניות לקידום עובדים, אין אופק. זה מצב בלתי הגיוני. פנינו אל ההנהלה בבקשה לשפר את התנאים, הגשנו רשימה של דרישות, וכולן נדחו. הציעו לנו העלאת שכר של 100 שקל לעובד שזה לעג לרש. חלק מהעובדים כאן משתכרים שכר מינימום, אחרים עובדים בצורה מטורפת במשמרות ארוכות כדי לקבל שכר גבוה יותר. באנו עם בקשה אחרת, להחיל את העלאת שכר המינימום לפי ההסכם בין המעסיקים להסתדרות על כלל העובדים במפעל, גם על אלה שמקבלים מעל שכר המינימום. גם לזה ההנהלה התנגדה", אומר יו"ר הוועד אלי קבולי.

יו"ר מרחב הנגב בהסתדרות הכללית, מאיר בביוף שמלווה את עובדי ופורג'ט אמר ל"גלובס" כי "ניסינו בכל דרך אפשרית להימנע ממצב של השבתת המפעל. פניתי מספר פעמים אל הנהלת המפעל ואל הבעלים בניסיון להגיע להסכם וזאת אחרי חצי שנה של הידברות בין ההנהלה לבין העובדים שהעלתה חרס. אין לנו סיבה לעצור את העובדים שמתכוונים להשבית את המפעל החל מיום ראשון ב 6 בבוקר. אנחנו מגבים אותם, נקים אוהל מחאה ונתבצר במקום".

בהסתדרות ובוועד העובדים מציינים כי חרף העובדה שענף העיסוק של המפעל הוא טקסטיל, מצבו של ופורג'ט נחשב טוב. "המפעל עובד טוב ואין מקרים שבהם גרם אחד של סחורה נשאר במחסנים. הכל יוצא ללקוחות", אמר בביוף.

ופורג'ט נמצאת בשליטת איש העסקים אורי מנצור, לשעבר הנשיא של קבוצת הכדורסל הפועל ירושלים. הוא איש נחשב לאיש מוערך, אך בחודש מאי האחרון שמו עלה לכותרות בעת שפורסם כי הוא איש העסקים שמימן את ההגנה של שולה זקן, מי שהיתה מזכירתו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט בפרשת רשות המסים. מנצור, כך דווח באותו הזמן, העביר לזקן כמיליון שקל כדי לשלם את שכר הטרחה לעורך דין שייצג אותה במשפט. מנצור טען בשעתו כי סייע לזקן על רקע מצוקה גדולה שאליה נקלעה.

"אני חושב שזכותו של בן אדם לעשות בכסף שלו את מה שהוא רוצה. אבל יש כאן עובדים שזה הציק להם כי הם קוראים עיתונים וערים לדיווחים ורואים איך בעל השליטה בחברה שלהם מחלק סכומי כסף נדיבים לאשה זרה ואנחנו, לא מצליחים לעלות כבר שנים בשכר", אומר קבולי.

גורם המקורב לבעל השליטה בחברה אמר בהתייחס לכך ל"גלובס": "מה שמנצור עושה עם הכסף שלו זה עניין שלו".

יו"ר ופורג'ט, אייל מאור הגיב על ההשבתה הצפויה ביום א' ואמר כי חרף מאמצי ההנהלה להמשיך בהידברות עם העובדים- אלה, בגיבוי של ההסתדרות בחרו להשבית את המפעל: "במהלך המו"מ הצענו לעובדים הצעות. היינו בתהליך של הידברות אך עוד לפני שמיצינו אותה- הם החליטו לפתוח במהלך חריג של שביתה".

גורם בהנהלה הוסיף: "מדובר במהלך כוחני. יש חילוקי דעות וזה נורמלי וטבעי במקום עבודה- אך אין סיבה לנקוט בצעד כל כך קיצוני שיכול להסב לחברה נזק. ופורג'ט עוסקת בייצור של חומרי גלם ואין לה שום יתרון על שום חברה אחרת בתחום זה. אם היא תייקר את עלויות הייצור היא עלולה להגיע למצב שהיא לא תהיה תחרותית וחברות לא יקנו ממנה. חבל מאד שההסתדרות נרתמת לצעד כזה, שנועד לייצר משבר כשאחריו ברור שתהיה שוב הידברות".