"סביר להניח ששולה זקן לא תחזור לבצע עבירות מירמה"

ועדת השחרורים של שירות בתי הסוהר: "שוכנענו כי העבירות ששולה זקן הייתה מעורבת בהן נבעו מהקירבה שהייתה לה עם ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט"

"שוכנענו כי העבירות ששולה זקן הייתה מעורבת בהן נבעו מהקירבה שהייתה לה עם ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט עמו עבדה כעשרות שנים... כיום היא מנותקת מהקירבה הזו ויש לנו יסוד סביר להניח ששוב לא תחזור לבצע עבירות בנושא המירמה. האסירה אינה בעלת נורמות עברייניות אלא נקלעה למצב זה עקב הנסיבות המיוחדות של נאמנות ללא סייג לאדם חזק מאוד בציבוריות הישראלית, הוא רה"מ אולמרט". כך נימקה ועדת השחרורים של שירות בתי הסוהר ב-5 בינואר את החלטתה לקבל את בקשתה של זקן לניכוי שליש ושחרור מוקדם ממאסר בכלא נווה תרצה בגין הרשעתה בשוחד במשפט פרשת הולילנד.

פרוטוקול הדיון בפני ועדת השחרורים וכן החלטת הוועדה מה-5 בינואר, הותרו היום (ד') לראשונה לפרסום. אתמול (ג') שוחררה זקן מהכלא אחרי כשישה וחצי חודשי מאסר ונסעה לביתה.

הרכב ועדת השחרורים שאיפשר את שחרורה המוקדם של זקן כלל את השופט בדימוס יצחק שנהב, ואת העובדת הסוציאלית מיכל קרוטמן ואן את רונית הופמן.

קודם להחלטה טען עורך דינה של זקן, עפר ברטל בפני הועדה כי שחרורה המוקדם של זקן מתחייב, בין היתר, לאור הקשר לאולמרט. "התיקים שבהם הייתה שולה זקן מעורבת הם בעלי ייחוד אחד והוא הקירבה שהייתה לה לאדם מאוד חזק בציבוריות הישראלית). את הכוח שמכוחו נעברו העבירות היא ינקה מאותה אישיות ציבורית שהיא הייתה סמוכה אליה,, אמר ברטל. לדבריו, "זקן מנותקת היום מאולמרט לעולם ועד ויש הרבה דם רע בין הצדדים, כך שאין לה יכולת מעשית לעבור עבירות, משום שאין את הסמיכות הזו ומשום כך את הכוח והעמדה שאיפשרה לה לעבור עבירות אלה". עוד אמר ברטל, בין היתר, בדיון בנוגע לשחרור המוקדם כי "אנשים מבחוץ אומרים לי מה, היא כבר הולכת הביתה? ואני משיב שמי שיושב בכלא חש את הזמן ביתר שאת.

גם זקן עצמה דיברה באותו דיון ואמרה כי המעמד לא קל לה. "הייתי אישה חולה ואני מנסה להבריא", תיארה זקן את הרגשתה. "על מה שנתתי יכולתי לקבל מדליה (זקן מתכוונת לקלטות שהביאה למדינה ומפלילות לכאורה את אולמרט. ח"מ) אבל הנחיתי את עורך דיני שלא להגיע להסדר מבלי מאסר, אבל ביקשתי לשבת כמה שפחות כי יש לי ילד בן 15 ושני נכדים שאני לא מגיעה לגעת בהם כבר חודשים".

זקן החלה לרצות את מאסרה ב-15 ביולי אשתקד, והשתחררה היום לאחר שוועדת השחרורים של שב"ס החליטה לקצר שליש מתקופת מאסרה. זקן, שהייתה משך שנים מזכירתו ואשת אמונו של אולמרט, נדונה ל-11 חודשי מאסר בגין הרשעתה בקבלת שוחד והלבנת הון בפרשת הולילנד. בנוסף, נגזרו עליה שנתיים וחודש מאסר על-תנאי וקנס של 25 אלף שקל. כל זאת, במסגרת הסדר טיעון והסדר עדת מדינה שחתמה עם הפרקליטות.

אם זקן לא הייתה חותמת על ההסדר, היא הייתה צפויה לשבת בכלא שנים ארוכות. ואולם, רגע לפני שהורשעה בתיק הולילנד, חתמה זקן על ההסדר המזהיר מבחינתה: בתמורה לכך שהביאה לפרקליטות קלטות של שיחות שניהלה עם אולמרט ולכאורה מפלילות אותו בשורת פרשות (בהן פרשת טלנסקי), היא קיבלה עונש מקל של 11 חודשי מאסר בלבד, פחות יום. בעקבות הראיות החדשות שסיפקה זקן - ההקלטות ויומניה - נפתחה במארס האחרון חקירה חדשה נגד אולמרט, בחשד לשיבוש הליכי משפט, הדחה בחקירה בנסיבות מחמירות והטרדת עד. זאת, לאחר שמהקלטות עלה לכאורה כי אולמרט ועורך דינו, נבות תל-צור, ניסו להניא אותה מלחתום על עסקת טיעון, וכי אולמרט תידרך אותה לכאורה בנוגע לעדותה בבית המשפט. בנוסף, בעקבות הראיות החדשות שסיפקה זקן, הוחלט על פתיחתו מחדש של משפט טלנסקי, בו זוכה אולמרט לפני כשנתיים וחצי.