המבקר על חברת דן: כספי ציבור הועברו להעסקת מקורבים

אלה הם רק חלק מהליקויים שמגלה דוח מבקר המדינה שבדק את פעילות חברת דן בין מארס 2011 לאוקטובר 2012 ■ לפי המבקר, משרדי האוצר והתחבורה חטאו אף הם כשלא שמרו על אינטרס המדינה בחברה

אוטובוס דן / צילום: תמר מצפי
אוטובוס דן / צילום: תמר מצפי

חברת דן השתמשה במיליארדי השקלים שקיבלה מהממשלה על מנת לממן את פעילות חברות-הבנות שלה, והציגה בדוחותיה הכספיים נתונים מוטים. כמו כן, מינתה קרובי משפחה של יו"ר החברה בחברות-הבנות, והטיסה את מנהליה לחו"ל מבלי לדווח על כך. המדינה בתמורה ויתרה על אופציה שהייתה לה לקנות מניות בחברה על-פי הערכת שווי שגויה המשקפת שליש מהשווי האמיתי של החברה - אלה הדברים שעולים מדוח מבקר המדינה, יוסף שפירא, שחקר את התנהלות החברה בין מארס 2011 לאוקטובר 2012.

דן, נזכיר, היא חברה לתחבורה ציבורית העוסקת בעיקר במתן שירותי תחבורה ציבורית בגוש דן והסביבה. כמו כן, פועלת החברה בתחומי נדל"ן, מסחר וקמעונאות באמצעות חברות-בנות שלה.

על-פי דוח המבקר, בין השנים 2004-2011 קיבלה דן סובסידיות של מעל ל-3.6 מיליארדי שקל, זאת לצורך הפעלת התחבורה הציבורית, ציוד באוטובוסים, הטבות לזכאים, פרישת חברי החברה לגמלאות ועוד.

ואולם, שלא כדין, טוען המבקר, ההכנסות שקיבלה דן מהמדינה הופנו לחברות-הבנות שלה. הטבותיה של דן כלפי החברות כללו אספקת שירותי כוח אדם, ניהול, ביטוח ומערכות מידע. דן לא חייבה את החברות-הבנות במלוא העלויות ונשאה בעלויות אלה.

מדוח המבקר עולה כי סך הערבויות שהעניקה דן לחברות-הבנות עד יוני 2012 הסתכמו בכ-684 מיליון שקל.

כשלים נוספים שמציף דוח המבקר הנוגעים להתנהלותה של דן, ביניהם מינויים של קרובים ליו"ר החברה, מיכאל נגר, ולמנכ"ל החברה, שמואל רפאלי, לתפקידים בכירים בחברה ובחברות-הבנות שלה. כך למשל, הפעילות המשפטית הקשורה בדן ובחברות-הבנות רוכזה בידי עורך דין שהוא בן-דודו של המנכ"ל. "העסקת קרובי משפחה מדרגה ראשונה בחברות-הבנות של דן הייתה כרוכה במצבים העולים עד כדי חשש לניגוד עניינים", כותב המבקר ומוסיף כי דן אף הפרה את ההסכם עם המדינה לפיו תמכור את מניותיה למשקיע חיצוני. במקום זאת מכרה את המניות לספק הציוד והשירות העיקרי שלה.

ליקוי נוסף נוגע להליכי הרכש של החברה: "במשך שנים רבות נמנעה הנהלת דן מהסדרת תהליך הרכש ומהקמת גורם שיפקח על תהליכי הרכש. החברה גם לא פיקחה על תהליכי ההתקשרות עם קבלני משנה ויועצים שסיפקו שירותים לפרויקטי הבנייה שנוהלו בעבורה". עוד נטען בדוח, כי המנכ"ל והיו"ר אישרו לעצמם ולמנהלים אחרים נסיעות לחו"ל על חשבון כספי החברה שמגיעים מכספי ציבור, זאת ללא דיווח.

בנוסף טוען המבקר כי משרדי האוצר והתחבורה חטאו גם הם בכך שלא שמרו על אינטרס המדינה. המשרדים מכרו אופציה שהייתה שמורה למדינה לקנות 25% ממניות חברת דן על-פי הערכת שווי לא נכונה - הערכה שהייתה שליש משוויה הנכון של החברה. כך שבעוד שהמדינה העריכה את החברה ב-400 מיליון שקל, שוויה האמיתי נאמד במעל למיליארד שקל.

מחברת דן נמסר כי "הנהגת קבוצת דן הצליחה לבצע מהפך של ממש בחברה ולהובילה מסף חדלות פירעון, עם גירעון עצום בהון וחשש להמשך קיומה, לקבוצה עסקית מגוונת, מהגדולות במשק, עם רווחים של מאות מיליוני שקלים בשנה המחולקים כדיבידנד לאלפי משפחות בישראל, בעלי מניות דן. תוצאות המהפך שעברה הקבוצה ניכרות באופן מוחלט וחד-משמעי בדוחותיה הכספיים ובדירוג הפיננסי. כחברה פרטית דן פועלת על-פי נורמות החלות על תאגיד עסקי, שבהן היא עומדת באופן מלא, מכאן שהחלטת המבקר להחיל עליה נורמות של חברה ממשלתית - מוטעית. אף על-פי כן, כחברה הקשובה לביקורת, אימצה החברה את החלקים הרלבנטיים בדוח כבר במהלך הכנת טיוטת הדוח".

סובסידיה שדן קיבלה מהמדינה
 סובסידיה שדן קיבלה מהמדינה