חשיפה: החברה הביטחונית של חזי בצלאל ויצחק ניסן

חברת מטאור אירוספייס של איש העסקים ומנכ"ל התעשייה האווירית לשעבר תשווק כלי רכב בלתי מאוישים לאפריקה ולדרום אמריקה

כשנתיים וחצי אחרי שפרש מתפקיד מנכ"ל התעשייה האווירית, חושף יצחק ניסן בריאיון בלעדי ל"גלובס" את מטאור אירוספייס - החברה הביטחונית החדשה שהקים יחד עם איש העסקים חזי בצלאל.

היא עוסקת בתחום המערכות הבלתי מאוישות ומכוונת את פעילותה בעיקר לשווקים באסיה, בדרום אמריקה ובאפריקה. בצמרת החברה, שנחשפת כאן לראשונה, מכהנים בכירים לשעבר במערכת הביטחון ובתעשייה האווירית: "כל חיי עסקתי ביצירה, בייזום, בחדשנות ובניהול. אחרי שניהלתי את החברה הביטחונית הגדולה בישראל, חיפשתי אתגר ראוי ומעניין. החלטתי להמשיך בתחום הביטחוני, שאותו אני מכיר מצוין, והפעם כיזם פרטי. אני מרגיש שאני שוב בחזית של עסקי הביטחון, רק שהפעם אני לא צריך לדאוג גם ל-16 אלף עובדים כמו בתעשייה האווירית. יש לי סיפוק רב בעשייה הזאת", אומר ניסן, יו"ר ומנכ"ל מטאור אירוספייס.

ניסן מסרב לפרט אודות ההשקעה של בצלאל בחברה, אך מאשר כי השניים מחזיקים בה באופן שווה. על פי הערכה של מקורות בתעשיות הביטחוניות, מדובר בהשקעה ראשונית של יותר מ-10 מיליון דולר. על בצלאל, שבעבר כבר פורסם על מעורבותו בתחום עסקאות נשק בעיקר באפריקה, אומר ניסן כי "הוא משקיע אסטרטגי בעל חזון, שבניגוד למשקיעים פיננסיים אינו מעוניין באקזיט מהיר, אלא חושב לטווח ארוך על חברה טכנולוגית ויצרנית שתתפתח, תגדל ותהפוך לגורם משמעותי בתחומי פעילותה".

במועצת המנהלים של החברה הפרטית חברים הממונה לשעבר על הביטחון במשרד הביטחון (המלמ"ב), יחיאל חורב; סמנכ"ל בנק הפועלים לשעבר, אבי הראל; השר לשעבר, רענן כהן; ונספח צה"ל לשעבר לרוסיה, אל"מ (במיל') אפרים מיכאל. לדברי ניסן, בקרוב ישתלב בדירקטוריון גם בכיר השב"כ לשעבר עופר דקל.

מטאור אירוספייס פועלת מבניין משרדים ביהוד, ובחודשים האחרונים השלימה הקמה של מפעל לייצור ולהרכבה במודיעין. עם זאת, עיקר הפעילות שלה מתוכנן להיעשות במיקור חוץ, תוך העסקת קבלנים: "אצלי יש בעיקר עובדי אינטגרציה ותוכנה. את השאר אנו מוציאים לעבודות בחוץ", אומר ניסן. לפחות בינתיים, הוא מסרב לחשוף את פורטפוליו המוצרים שלה, אך מאשר כי היא תעסוק בתחום המערכות הבלתי מאוישות: ממל"טים ועד לכלי שיט וכלי רכב בלתי מאוישים לשימושים צבאיים שונים ולהגנה על גבולות ועל מתקנים רגישים. "בשלב הזה אני מעדיף לפעול 'מתחת לאופק המכ"ם' ולהימנע מחשיפת המערכות שלנו ופרטיהן. אני רק יכול לומר שמדובר בכלי רכב, כלי שיט וכלי טיס בלתי מאוישים שעומדים בחזית הטכנולוגיה ויכולים להתחרות בהצלחה בשוק הבינלאומי. מדובר במוצרים מקוריים ובמערכות שליטה ובקרה", אומר.

לדבריו, "החברה מציעה ללקוחותיה פתרונות אינטגרטיביים בתחום הגנת המולדת, בהם הגנה על גבולות, על אזורים בעלי חשיבות כלכלית ובהם שדות נפט, חופים ומתקנים ימיים. כל הפתרונות שאנו מציעים משלבים את מוצרי החברה כמרכיב מרכזי בפתרון בתוספת של מערכות תומכות נוספות שאנו רוכשים מחברות אחרות, כמו מטענים יעודיים (מטע"דים) אלקטרו-אופטיים, מכ"מים ומערכות תקשורת".

בהתייחס לשווקים שבהם מטאור אירוספייס מתכוונת לבסס את פעילותה, אמר ניסן: "אנחנו מכירים היטב את יעדי השיווק שלנו, את צרכיהם הספציפיים ויכולותיהם לקלוט ולתפעל מערכות. כבר קיבלנו הזמנה ראשונה, ויש עוד מספר עסקות משמעותיות שאנו מקדמים במקביל אצל לקוחות נוספים".

"לא נתחרה בתע"א"

ניסן כיהן במשך 6 שנים כמנכ"ל התעשייה האווירית, שבה עבד 30 שנה. הוא התחיל כמהנדס במפעל הטילים של החברה, היה מעורב בפיתוח של מערכות נשק רבות, חלקן מסווגות. בהמשך הוא התמנה למנהל מפעל הטילים, ובהמשך לסמנכ"ל החברה הביטחונית שבבעלות המדינה. ב-2006 הוא מונה לתפקיד המנכ"ל בידי ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט ושר הביטחון באותה התקופה, שאול מופז. בחלק מתקופת כהונתו הוא נחשב לאחד משיאני השכר במגזר הציבורי, עם עלות שכר של מעל 90 אלף שקל בחודש.

בהמשך, היו גם חריקות: בתחילת 2012 החליט דב בהרב, שכיהן באותה עת כיו"ר תע"א, לא להאריך את כהונתו של ניסן בתפקיד בנימוק שהוא מתקרב לגיל פרישה. זאת, חרף העובדה שניסן נחשב למנכ"ל מוערך, שלזכותו נזקפו עד אותה העת עסקאות ענק בשוקי הפעילות של החברה: "בתקופת כהונתי כמנכ"ל תע"א עבדתי בהרמוניה ובשיתוף פעולה ובגיבוי מלא עם היו"ר לשעבר, יאיר שמיר. מונה יו"ר חדש, בהרב, שהגיע מתחום העסקים האזרחיים. היו ביני לבין בהרב חילוקי דעות לגבי אסטרטגיית החברה - שיטות הניהול והכיוונים שבהם היא צריכה להתפתח. כשאי ההסכמות בינינו החלו להפריע לניהול השוטף של התעשייה האווירית, החלטתי לפרוש ממנה ולצאת לדרך חדשה", אומר ניסן בהתייחסות ראשונה מאז שסיים את תפקידו בחברה.

"עזבתי את תע"א כשהיא רווחית, עם צבר הזמנות חסר תקדים של כ-10 מיליארד דולר וקופת מזומנים של כ-1.6 מיליארד דולר. השארתי שם כמות גדולה של 'מגה' פרויקטים במצב של שיווק מתקדם, כשבחלקם הגדול כבר סוכם כי תע"א תהיה ספקית יחידה של הלקוח". בין העסקאות הבולטות שעשה בתפקידו בתע"א, עסקה שהחברה עוד תקטוף את פירותיה גם בשנים הבאות לפיתוח משותף ולאספקה של מערכת טילי התקיפה וההגנה ברק 8, עם פוט נציאל מכירות בהיקף של מיליארדי דולרים. בנובמבר האחרון דיווחה תע"א על ניסוי מוצלח בטיל.

לדברי ניסן, החברה החדשה שהוא מוביל לא תתחרה עם תע"א: "לאחר פרישתי מתע"א הייתי מחויב לתקופת צינון של שנה וכך נהגתי. אבל גם לאחר סיום השנה הזו, אני משתדל להימנע מתחרות ישירה איתה. בכלל, אני שומר על קשרים טובים עם הנהלת החברה ואשמח גם לשיתופי פעולה בהמשך".

במטאור אירוספייס רואים את פוטנציאל הצמיחה של שוק הגנת המולדת בעולם וחרף העובדה שבישראל חברות רבות שמתחרות עליו, סבורים שם שיש מקום לשחקנים נוספים. "כדי לקבל הזמנות בסביבה כזאת חייבים לשכנע לקוחות בייחודיות של הפתרונות וביתרון התחרותי ויש כמה גורמים שהופכים אותנו לתחרותיים: גייסתי לחברה את מיטב המנהלים והמהנדסים והם מובילים בתחומם, וכחברה פרטית יש לה את הגמישות ואת הזריזות לגבש ללקוח פתרונות אופטימליים ובעיקר תחרותיים, מבחינת המחיר. למערכות שלנו יהיו מאפיינים ייחודיים".