לדעת אישה

הערב ב"עובדה": נשים חרדיות שמוחות על הדרת נשים מהפוליטיקה החרדית

אילנה דיין/ צילום: דור מלכה
אילנה דיין/ צילום: דור מלכה

"עובדה", יום ב' 21:00, ערוץ 2 קשת

קשה היה שלא להיחשף לקדימונים, כמו גם לכתבת הקידום למשדר ששודרה אמש בחדשות ערוץ 2. הקולות והמראות מקוממים: נשים חרדיות שמוחות על הדרת נשים מהפוליטיקה החרדית וסופגות בשל כך עלבונות, קללות ופה ושם אפילו אלימות פיזית של ממש.

ובכל זאת, עליי להודות שלמרות שאין לי בעיה לבחור צד בוויכוח הזה, אני תוהה האם עליי לעשות כן, או שמא מדובר במשהו שצריך להיסגר בתוך העדה החרדית. כי בעוד הדרישה של הנשים החרדיות לייצוג הולם כתנאי לתמיכתן היא לגיטימית להפליא, אפשר בהחלט שמהות החרדיות היא ציות מוחלט להוראות הרבנים שקבעו שאין לנשים חרדיות ייצוג ברשימותיהם.

לו הייתה הדת חוק מדינה, הייתי מצטרף לאותן נשים אקטיביסטיות, אבל מאחר שלא כך הוא הדבר, ובפני אותן נשים פתוחה הדרך להצביע בעד כל מפלגה אחרת - או לחלופין לרוץ בעצמן לכנסת ולנסות לזכות באמון הציבור בכלל והנשים החרדיות בפרט - אני מוכרח להודות שאני מתבלבל ונופל:

בניגוד לאמונה שהיא דבר אישי, השתייכות למגזר תלויה בקבלת כללי המשחק הייחודיים שלו. מה הטעם לדרוש להיות מוכרת כחרדית, קל וחומר, מיוצגת ברשימה חרדית - כשאת מפרה את אחד מ"תנאי הקבלה" למגזר - הציות לדעתם של גדולי התורה?

אז יכול להיות, כמו שטוענים באוזניי מכרים חרדיים, שמדובר בזרם חדש ומתקדם ביהדות החרדית שמתפתחים בה 50 גוונים של שחור (שמבחוץ נראים זהים לעיניים חילוניות), אבל אם כך הוא הדבר - איפה רשימת "החרדים החופשיים" לכנסת? אולי זו השאלה שהייתה צריכה להישאל לפני שמסקרים את מאבקן ההרואי של נשים חרדיות לשינוי המסגרות הקיימות.

* ציון: 8

הורג אותן ברכות

"גינסבורג, הגבר שאהב נשים", יום ב' 23:00, ערוץ 8

בסופו של דבר הכול מתנקז לשאלה הגששית הידועה: "דייג, אוהב דגים?" או, על-פי הסרט הזה: דון-ז'ואן, אוהב נשים או שמא הוא רק מנצל אותן?

לפחות במקרה של סרז' גינסבורג, התשובה מעט מורכבת: הנשים בחייו היו לא רק אפיזודות חולפות אלא גם מי שהיה להן חלק חשוב בעיצוב דמותו ויצירתו.

עד כמה חשובות נשים יפות לאגו של גבר שאינו מרשים חיצונית? אפשר לכעוס על עצם העלאת השאלה, אבל אי-אפשר להתעלם מהרלוונטיות שלה לגברים כה רבים. ולפחות במקרה של גינסבורג - חשיבותן של הנשים בחייו הייתה מכרעת.