גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מונופול סלולרי, גרסת החניה: ביהמ"ש קיצר תקופת המונופול של פנגו - מכרז יקבע למי נשלם מיליארדים

לפני 8 שנים נבחרה פנגו, ספקית התשלום על החניות בערים באמצעות הטלפונים הסלולריים ■ מתחריה משוכנעים שגם עתה, משהו או מישהו עדיין מונעים תחרות ■ המכרז הקרוב יקבע דרך מי נשלם עד 6.5 שקלים לשעת חניה

חניה בעיר  /  / צלם:תמר מצפי
חניה בעיר / / צלם:תמר מצפי

ענף החניה, המגלגל לפי הערכות מיליארדי שקלים בכל שנה, שרוי בימים אלו בציפייה דרוכה לקראת פרסומו של מכרז לספק ארצי לתשלום בטלפון הסלולרי.

הפעם הראשונה והאחרונה שבה נערך מכרז כזה הייתה ב-2007 - כשרבים מאיתנו עדיין גירדו את כרטיסי החניה הישנים - אז זכתה בו חברת מילגם, המפעילה את אפליקציית פנגו פלוס. לטענת גורמים בשוק מועט שחקנים זה, מאז ועד היום פנגו היא מונופול הפוגע בצרכנים - הנהגים, ופוגע אף ברשויות המקומיות עצמן, ובקופתן.

המכרז לבחירת ספק החדש צפוי להיערך ביום שלישי הקרוב (17 בפברואר), מועד שעלול להתארך בהוראת בית המשפט (ראו מסגרת). מפיקה אותו החברה למשק וכלכלה (משכ"ל) שבבעלות מרכז השלטון המקומי, חברה שתפקידה לספק שירותים שונים לרשויות המקומיות, ובכלל זה הסדרי חניה.

במצב השורר כיום, שהוא תוצאת המכרז מלפני שמונה שנים, חייבות הרשויות לאפשר לנהגים לחנות באמצעות אפליקציית פנגו, שנבחרה אז כספק ארצי. הן רשאיות להתיר לאפליקציות נוספות לפעול בתחומן, דרך מה שמכונה "הסדר מקומי", אלא שאינן חייבות לעשות הסדר כזה. לכן, למשל, נהג המגיע לירושלים וחפץ לחנות את מכוניתו בכחול-לבן, ייאלץ כיום להשתמש בפנגו - גם אם הוא מעדיף או רגיל להשתמש באפליקציה אחרת. כך גם בחיפה, בכרמיאל, באשקלון, באילת וברשויות רבות נוספות שבהן פנגו היא הספקית היחידה.

הבדל בשירות ובתשלומים נלווים

לכאורה, אין משמעות לאפשרות לבחור בין ספקים, כי גובה דמי החניה קבוע במחירים שעליהם מחליטה כל רשות מקומית בנפרד, וממילא מוגבלים בתעריפי משרד התחבורה (ואינם עולים על 6 וחצי שקלים לשעה). עם זאת, זהות הספק משפיעה על עלות שירותים אחרים הכרוכים בחניה, כמו תשלום עבור הפעלת האפליקציה, תזכורות ועוד. הספקים נבדלים גם באיכות השירות בכלל, ובמקרה של תקלות בפרט.

המשמעות של זכיין ארצי, יחיד או יותר, היא שרוב הרווח זורם לכיס אחד, וגם עלול להתברר כלא משתלם לרשויות עצמן. זאת משום שהעמלה שמשלשל הזכיין הארצי לכיסו במכרז המשכ"ל היא קבועה ואין עליה מיקוח (3.5% מהמחזור במצב הנוכחי). בשוק תחרותי, ספק שיתקשר עם הרשות באופן ישיר עשוי להציע עמלה נמוכה יותר, וכך לחסוך בשורה התחתונה כסף רב לרשות המקומית. נציין כי ההבדל אינו פוגע ישירות בצרכנים, הנהגים החונים, כי אם נגרע מהתמורה שמגיעה לקופה הציבורית, שגם היא בסופו של דבר שלנו.

"יעשו הכול כדי שפנגו יזכו"

גורמים בענף מעריכים שפנגו מחזיקה ביותר מ-80% משוק החניה הסלולרי בישראל, והכנסותיה השנתיות מפעילות זו מגיעות ל-200 מיליון שקל, פי שישה ויותר מאשר המתחרות שלה. אלה, מצדן, מתקשות לקדם את עסקיהן ברשויות כל עוד אין גורם שמחייב אותן לצרף ספק נוסף על הזוכה הרשמי במכרז הארצי.

לפני תשעה חודשים הורה בית המשפט המחוזי בתל אביב למשכ"ל לערוך מכרז שמבטל את ההסכם שחתמה עם פנגו, ולפיו תקופת ההתקשרות ביניהן תימשך עד 2019, וללא מכרז.הסכם זה גובש בלחצה של פנגו, שטענה כי התנהלותן של כמה רשויות מקומיות בשנים הראשונות להסדר הסבו לה נזקים כספיים. ההסכם בוטל בפסיקת בית משפט בעקבות עתירה שהגישה החברה המפעילה את האפליקציה המתחרה, סלופארק, שמנסה כבר שנים לנגוס בהגמוניה של פנגו בשוק. אלא שאף שמשכ"ל צפויה כאמור לצאת בימים הקרובים במכרז לספק חדש בהוראת בית המשפט, יש מי שסבור כי אין לאף חברה, מלבד פנגו, כל אפשרות לזכות בו.

"יש מניעים שיכולים להשפיע על החלטת המשכ"ל בבחירת הספק", אומר ל"גלובס" מנכ"ל סלופארק, גיא סלוק. "מרגע שבית המשפט ביטל את הסכם ההתקשרות עד 2019, משכ"ל תעשה הכל כדי שפנגו יזכו". סלוק סבור כך בגלל הערה בפסק הדין, ולפיה אף שההסכם בוטל מכיוון שהוא פוגע בתחרות, פנגו "תהיה רשאית לנקוט הליכים כנגד הגופים אשר גרמו או תרמו לנזקיה הכלכליים", ובכללם משכ"ל. "מבחינת פנגו, או שהם זוכים או שהם תובעים כספית את משכ"ל", טוען סלוק. "לכן כל מכרז לבחירת ספק יחיד יהיה מכרז 'תפור', וינציח את המונופול של פנגו".

ירושלים בודקת היתכנות כלכלית

אבל לא בכל הרשויות בישראל מתקיים מונופול בסגנון שאותו מתאר סלוק.

בתל אביב, כאמור, יכול בעל רכב לבחור בכל אחד מארבעת אמצעי התשלום הטכנולוגיים: פנגו, סלופארק, איזי פארק ומדחנים. גם ברמת גן, ברמת השרון, באור יהודה ובגבעתיים אפשר להשתמש בסלופארק. אבל את סלוק, שרשויות מקומיות גדולות כמו ירושלים, חיפה ופתח תקווה מסרבות בעיקשות לאפשר לו לפעול בתחומן, הדבר אינו מנחם. "לא חשבתי שאפילו אחרי שבע שנים עדיין לא אצליח להתחבר לכל המדינה", הוא אומר, "לא סביר שיש רק ספק אחד של שירותי חניה. האם החלטה כזו היתה הגיונית בשוק הסלולר?"

בחיפה מנמקים את הבלעדיות של פנגו בעיר בהיעדר הבדל בתעריפים, "טובת הנהגים אינה תלויה בספק השירות". כמו כן, ביקשו להדגיש כי "לרשות הנהגים עומדים כל אמצעי התשלום האפשריים לרבות כרטיסים ומדחנים".

בירושלים העניינים דווקא זזים. מהעירייה נמסר כי, "היא נמצאת בשלבים מתקדמים לביצוע התקשרות עם חברת סלופארק, בנוסף להתקשרות עם פנגו". כרגע ירושלים בודקת את "ההיתכנות הכלכלית" של ההתקשרות עם ספק נוסף. "לאחר קבלת תוצאות בדיקת ההיתכנות התפעולית הכלכלית לנושא זה, תקודם ההתקשרות כאמור לעיל", נמסר מהעירייה.

מהחברה למשק וכלכלה נמסר כי "החברה אינה מתכוונת להתייחס לטענות או לשמועות ולכל מידע בלתי מבוסס ביחס לתנאי המכרז טרם פרסומו. מכרז להפעלת שירות לתקופה קצובה, הוא הליך מחולל תחרות המסייע לאינטרס הציבורי, ולפיכך כל טענה בדבר 'יצירת מונופול' אינה ברורה והיא מופרכת מיסודה. בשוק קיימות מספר חברות המסוגלות להפעיל את השירות הנדרש במכרז, והן רשאיות להשתתף בתחרות".

מחברת פנגו נמסר: "הטענות משוללות יסוד ומופרכות. פנגו פועלת בשוק תחרותי שיש בו חלופות רבות. אין לנו ידיעה לגבי תנאי המכרז החדש, ואין אנו יודעים מה הוא הנתח שלנו בשוק החניה".

מסרבים למסור מידע כמחויב במכרז

דבר מטריד נוסף בהתנהלות פנגו הוא סירובה להעביר את מאגר נתוני הלקוחות שלה לידי משכ"ל, כפי שמחייבים תנאי המכרז הארצי שבו זכתה מ-2007. לפני שבוע (א') הגישה משכ"ל לבית המשפט העליון בקשה דחופה שהגיעה לידי גלובס, לדחות את מועד פרסום תנאי המכרז החדש, הקבוע ליום שלישי הקרוב, עד אשר תקבל מפנגו את הנתונים.

גורם במשכ"ל אמר ל"גלובס" כי לפי תנאי המכרז, על הזכיין לעשות שימוש במאגר הנתונים בעת ההתקשרות, ולהחזירם למשכ"ל בסוף החוזה. לדבריו, בתקופה האחרונה פנתה משכ"ל לפנגו בדרישה שתעביר לידיה את הנתונים, אך זו סירבה במטרה "למשוך זמן" ולעכב את פרסום המכרז החדש. פנגו בתגובה: "להד"ם".

עוד כתבות

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

עליות קלות בוול סטריט; אסתי לאודר מזנקת ב-3%

נאסד"ק עולה ב-0.1% ● הצמיחה השנתית בארה"ב עמדה ברבעון האחרון על 3.4%, יותר מהצפוי ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● אבל האסטרטג של ג'יי.פי מורגן מזהיר: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות בעולם

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול