תגובות לדוח מבקר המדינה: "הדג מסריח מהראש"

יו"ר מרצ, זהבה גלאון: "נורמות מושחתות של רפובליקת בננות" ■ ח"כ שמולי: "יש לנו ראש ממשלה שכנראה חושב שהוא מלך באיזו מדינה באפריקה ומשתמש באופן שוטף בצורה מושחתת בכסף ציבורי למטרות אישיות"

תגובות קשות במערכת הפוליטית לאחר פרסום דוח מבקר המדינה על מעון ראש הממשלה. "נתניהו חייב דין וחשבון אישי לציבור על הטענות המועלות בדוח", אמר יו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג. "זהו דוח חמור. אני סומך על שומרי הסף והרשויות המוסמכות שידעו כיצד לטפל ולהתמודד עמו. הדבר היחיד שאני מתפלא עליו הוא שביום כזה ראש הממשלה לא הרגיש צורך לעמוד מול הציבור ולהתמודד באופן אישי עם הטענות הקשות העולות בדוח מבקר המדינה באשר להתנהלותו ולהוצאות החריגות של כספי ציבור המוזכרות בו", אמר.

"הדג מסריח מהראש", אמרה יו"ר מרצ זהבה גלאון. "הנהנתנות המופקרת של נתניהו במעון ראש הממשלה היא לפני הכול שיקוף מדויק של הניתוק המוחלט של הממשלה הזאת מאזרחי המדינה, ואימוץ נורמות מושחתות של רפובליקת בננות", מסרה.

עוד אמרה גלאון כי "ההיבט הפלילי המוצג בדוח הוא חשוב, אבל הוא טפל ביחס להיבט הערכי-מוסרי כשראש הממשלה ואשתו מרשים לעצמם להוציא סכומים מופקרים, שלא היו כדוגמתם בתולדות המדינה בבית ראש הממשלה, מבלי להניד עפעף. בכנסת הבאה אזום חקיקה שתקבע תקרת הוצאות בתקציב בית ראש הממשלה, כדי שראש הממשלה יחלק את התקציב כפי שימצא לנכון. אם יחליט להזמין סושי ב-12,000 ש"ח ויחרוג מהתקציב, שיממן את הסושי מכיסו".

ח"כ איציק שמולי (עבודה) מסר כי "יש לנו ראש ממשלה שכנראה חושב שהוא מלך באיזו מדינה באפריקה ומשתמש באופן שוטף בצורה מושחתת בכסף ציבורי למטרות אישיות. עם כל הבזבוזים האלה ברור למה לא נשאר גרוש לסדר את הקירות המתקלפים בבית ראש הממשלה. הציבור מצפה מהיועץ המשפטי לממשלה לבדיקה מהירה ויסודית עוד בטרם הבחירות".

התנועה לאיכות השלטון קוראת לראש הממשלה נתניהו לאמץ את מסקנות דוח מבקר המדינה, לאחר פרסומו היום (ג') אחר הצהריים. "התנועה קוראת לראש הממשלה לאמץ את מסקנות הדוח בשתי ידיים, לשרש נורמות פגומות של בזבזנות, ראוותנות, וניצול קלוקל של כספי הציבור, ולהשריש תחתיהן נורמות של מנהל תקין והתנהלות ראויה ומכובדת של מעון ראש הממשלה ושל יושביו", מסרה התנועה לאיכות השלטון.

יש עתיד מסרה כי "אנחנו סומכים על מבקר המדינה והיועץ המשפטי לממשלה שיעשו את עבודתם על הצד הטוב ביותר בבדיקתם את הנושא. דוח המבקר מצייר תמונה שאזרחי ישראל כבר מבינים מזמן. ברחוב בלפור בירושלים יושב אדם מנותק שהבעיות האמיתיות של אזרחי ישראל הן הדבר האחרון שמעניין אותו. מה שמעניין את אזרחי ישראל זה היכולת של זוג צעיר לקנות דירה, הצפיפות בכיתות ומצבם של ניצולי השואה. מה שמעניין את אזרחי ישראל זה יוקר המחיה ומעמד הביניים שלא גומר את החודש. מה שחשוב זה מצב האזרחים ולא מצב השטיחים".

מפלגת כולנו: "ראוי שבמקום שראש הממשלה יעסוק בדירת השרד שלו ובכספי הציבור היוצאים על מנת לתחזק אותה, הוא יפעל ביתר צניעות לפירוק מונופול מנהל מקרקעי ישראל בכדי שכל אזרח ואזרחית במדינה יוכלו לרכוש דירה. אזרחי המדינה לא היו חולמים אפילו לבקש מיליוני שקלים מהמדינה בכדי לממן את הוצאות הביגוד והמזון שלהם ובשלב התחלתי היו מסתפקים בזכות לקורת גג".

ח״כ איתן כבל: "בואו אפתיע אתכם: אני לא מתרגש מדוח המבקר. הבעיה איננה באורח החיים של המשפחה הקיסרית. ביבי צריך ללכת הביתה לא בגלל הגלידה במקרר שלו, אלא בגלל המקרר הריק של 2.5 מיליון עניים; לא בגלל סידורי הפרחים בעשרות אלפי שקלים, אלא בגלל העלבון של 700 אלף מקבלי שכר מינימום; לא כעונש על האחוזה בקיסריה, אלא כדי לעשות צדק עם כל מי שלא מסוגל לרכוש דירה של חדר וחצי. בגלל שאפילו בביטחון האיש הזה התגלה כבלוף: איראן בדרך לפצצה, חמאס חופר מנהרות בדרך לנתיב העשרה, התהליך המדיני מת והברית האסטרטגית עם ארה״ב על סף קריסה. סיפורי אימים מהמתרחש במעון ראש הממשלה? אולי זה בגלל שכבר הרגלת אותנו, ביבי, אבל באמת שלא זה הסיפור".

כמו כן, בעקבות דוח המבקר, ידרשו חברות הכנסת מיכל רוזין ותמר זנדברג (מרצ) לאכוף את דיני העבודה במשרד רה"מ וייזמו הצעת חוק להגבלת ההוצאה המותרת במעון הפרטי של ראש הממשלה. השתיים שיגרו מכתב לשר בנט כמי שהיה חלק מעובדי המשרד והממונה על אכיפת דיני העבודה ודרשו כי יעצור את ההתעמרות בעובדים אלה: "הניתוק של קיסרות נתניהו וסאגת הבלי בושה באים לידי ביטוי בוטה ביחס המחפיר לעובדים".

עוד הוסיפו רוזין וזנדברג כי ממצאי הדוח מחייבים להגביל את ההוצאה המותרת במעון הפרטי בכנסת הבאה: "עלינו לשים סוף לשלטון המנותק הזה. הנהנתנות הבלתי נתפסת הפוגעת אנושות באמון הציבור בשליחיו מחייבת להגביל את ההוצאה המותרת. "האם שועי עולם משכשכים אף הם במי הבריכה המתוקים בצימר בקיסריה, בזמן שתעריפי המים של כלל הציבור רק מטפסים ואת חשבונית הבזבוזים מגלגל הלאה הקיסר לקופת המדינה? אנחנו מוכנות לממן לו בית הבראה עם פרישתו לטובת הציבור הרחב", הוסיפו.