ההסתדרות תתכנס מחר לאשר סכסוך עבודה בדרום

(עדכון) - יו"ר ההסתדרות מכנס את מליאת הנבחרים לאישור הסכסוך על רקע "משבר התעסוקה החמור והמתמשך בדרום הארץ" ■ כיל: העובדים וההסתדרות מנסים להשתלט באלימות מסוכנת על המפעלים ■ העובדים מפגינים

הפגנת עובדי כיל/ צילום: ההסתדרות
הפגנת עובדי כיל/ צילום: ההסתדרות

עובדי כיל - מפעלי ים המלח וחברת הברום - המשיכו היום (ד') את המאבק מול ההנהלה שמאיימת לפטר 140 עובדים, והיום הם קיימו הפגנות בצומת בית קמה.

במקביל, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הודיע כי יכנס מחר את מליאת בית נבחרי ההסתדרות לישיבה מיוחדת לאישור סכסוך העבודה הכולל באזור הדרום על רקע "משבר התעסוקה החמור והמתמשך בדרום הארץ". ניסנקורן הכריז אתמול כי "אם לא יימצא פתרון למשבר בדרום עד יום חמישי, יוכרז סכסוך עבודה כללי בכל האזור".

בישיבה ינאם יו"ר ההסתדרות וייקחו בה חלק כל חברי הנהגת ההסתדרות, חברי בית נבחרי ההסתדרות, איגודים החברים בהסתדרות וועדים מכלל המשק והמגזר הציבורי.

להפגנה שהתקיימה היום הצטרפו גם ראשי הרשויות: ראש עיריית דימונה בני ביטון, ראש עיריית אופקים איציק דנינו, ראשת עיריית ערד טלי פלוסקוב וראש המועצה האזורית מרחבים שי חג'ג', כמו גם מאות עובדים ממפעלי ים המלח, מפעל תרכובות ברום ומפעלים נוספים ותושבי אזור הדרום. בימים האחרונים העובדים, בגיבוי ההסתדרות, הפגינו בבאר-שבע, בדימונה ובערד.

העובדים טוענים כי לא ייתכן שחברה שמרווחיה מיליארדי שקלים בוחרת לפטר עובדים ומייחסים את המהלך ל"נקמה" של הקבוצה בראשות עידן עופר על מסקנות ועדת ששינסקי 2 בעניין התמלוגים על משאבי הטבע, שיכרסמו ברווחים של הקבוצה. החברה, מנגד, טוענת כי מדובר בתהליך התייעלות וכי המפעלים האלה הפסדיים.

בנוסף, ביומיים האחרונים התרחשו שני אירועים אלימים מצד עובדי כיל שתקפו שליחים של החברה שבאו למסור להם מכתבי שימוע לפני פיטורים, אירועים שעלולים לשים באור שלילי את המאבק של העובדים. בחברה מסרו כי הם מצפים מההסתדרות ומהוועד לדאוג שמקרי אלימות כאלה לא יחזרו, ומההסתדרות נמסר כי הם מגנים בתוקף כל אלימות, אבל גם ששני מקרים בודדים, מצערים ככל שיהיו, לא מעידים על הכלל.

בחברה דווקא כן מבקשים להבליט את שני מקרי האלימות ושלחו היום התייחסות חריפה. בכיל טוענים כי "ההסתדרות, וועד העבדים מנסים לכפות באלימות, כוחנות וברוטליות מסוכנת את שלטון ועד העובדים במפעלים, והם אינם מהססים לפגוע בשגרת חייהם של תושבי הנגב ובטובת רוב עובדי החברה לשם מטרה פסולה ובלתי חוקית זו".

עוד טוענים בכיל, כי "ההסתדרות והוועד תכננו מבעוד מועד את מערכת הבחירות כזמן המתאים להוציא לפועל את תוכנית ההשתלטות שלהם, ביודעם כי בזמן מערכת בחירות יש להם סיכוי טוב יותר לזכות בתמיכה של פוליטיקאים שונים המבקשים לקושש קולות ותמיכה פוליטית. בנוסף לכך, השביתה הפוליטית ופעילות מחאה קולנית ובלתי פרופורציונאלית כפי שבאה לידי ביטוי בימים האחרונים נועדה לשרת סדר יום ואינטרסים פוליטיים של מפלגות מסוימות במערכת הבחירות".

בכיל סבורים כי "מעבר להתנהגות צפויה במערכת בחירות אין כנראה אף פוליטיקאי רציני התומך בעמדה הקיצונית והבולשביקית של ההסתדרות והוועד המבקשת להשליט את שלטון הוועדים החזקים על המפעלים ומניעת כל יכולת לפטר עובדים, אפילו בחברות פרטיות במהלך תוכנית התייעלות.

"הנהלת כיל לא תאפשר את השתלטות הוועדים על המפעלים; זוהי חובתה ואחריותה הבלעדית של ההנהלה, גם מתוקף חוק, לנהל את המפעלים באחריות ובמקצועיות גם אם מדובר ביישום תוכנית התייעלות נדרשת וחיונית הכוללת צמצום כוח אדם. ההנהלה תמשיך לנהוג באחריות ובכבוד כלפי העובדים שיאלצו לסיים את עבודתם במפעלים והיא מציעה להם את חבילת הפרישה ופיצויי הפיטורים הטובה ביותר בישראל", מסרה כיל.