דיויד גילה ובכירי האוצר ילמדו מההולנדים על ניהול משק הגז

משלחת של בכירי האוצר והרגולטורים הכלכליים תצא בשבוע הבא להולנד לסיור בן 4 ימים להכרת מבנה משק הגז המקומי

קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10
קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10

משלחת של בכירי האוצר והרגולטורים הכלכליים תצא בשבוע הבא להולנד לסיור בן 4 ימים להכרת מבנה משק הגז המקומי. במשלחת ישתתפו מנהל רשות ההגבלים העסקיים פרופ' דיויד גילה והכלכלן הראשי של הרשות אסף אילת, הממונה על התקציבים באוצר אמיר לוי וסגנו לענייני תשתיות אודי אדירי, מנהל רשות החברות אורי יוגב, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה אבי ליכט, יושבת ראש רשות החשמל אורית פרקש והממונה על ענייני הנפט וראש רשות הגז סשה ורשבסקי.

את הביקור יזמה המועצה הלאומית לכלכלה שתיוצג על-ידי סגן ראש המועצה מוריס דורפמן. הביקור נערך שלושה שבועות לאחר שהרגולטורים הציגו ליזמי הגז הצעה למבנה חדש למשק הגז. בממשלה מציינים כי יוזמת הביקור החלה כבר בקיץ שעבר והתאריך נקבע בדצמבר בתיאום עם המארחים ההולנדים. לדברי גורמים ממשלתיים, הביקור יתרום לרגולטורים ידע מקצועי שיסייע להם בניהול המו"מ מול יזמי הגז.

הצעת הממשלה לשינוי המבני במשק הגז נולדה בעקבות החלטתו המפתיעה של הממונה על ההגבלים העסקיים לחזור בו מהסכם הפשרה עם קבוצת דלק ונובל אנרג'י.

משק הגז בהולנד דומה מבחינות רבות למשק הגז בישראל. גם בהולנד נמצא מאגר גז גדול אחר ב-1959, מאגר כרונינגן (Groningen) היבשתי שהכיל כ-106 TCF, ובהמשך התגלו מאגרי גז ימיים קטנים יותר. גם בהולנד ניסו למצוא איזון נכון של יצוא הגז ומכירה למשק המקומי. על מנת שיוכלו להתחרות במאגר הגדול, התוותה הולנד מדיניות שנועדה להמריץ פיתוח של שדות קטנים יותר, דרך הטבות מס, הכרה במחיר גבוה יותר של גז, והתחייבות מצד הממשלה לקנות את הגז. הגז משמש מקור לייצור 60% מהחשמל בהולנד וכן כמקור עיקרי לחימום הבתים.