תרכובת ברום תובעת את ראשי ועד העובדים ב-1.5 מיליון שקל

טוענת כי כי "האופן המהיר, האלים והכוחני" שבו בחר הוועד להוביל את השביתה בחברה גרם לה לנזקים במיליוני שקלים ■ יו"ר הוועד: לא פוחדים, נמשיך במאבק

אבנר בן סניור / צילום: אוריה תדמור
אבנר בן סניור / צילום: אוריה תדמור

"התביעה שהוגשה נגד ועד עובדי תרכובות ברום על-ידי הנהלת החברה היא ניסיון להפחיד ולהרתיע אותנו מפני המשך המאבק הצודק שלנו. אבל אנחנו לא פוחדים, ונמשיך במאבקנו. לטעון נגדנו שגרמנו נזקים בשביתה חוקית זה 'עורבא פרח'" - כך אמר היום (א') ל"גלובס" אבנר בן-סניור, יו"ר ועד עובדי חברת תרכובות ברום מקבוצת כימיקלים לישראל (כיל), בתגובה לתביעה בסך 1.5 מיליון שקל שהגישה הבוקר החברה נגד בן-סניור וששת חברי הוועד הנוספים, המובילים בסיוע ההסתדרות מאבק נגד הליך הפיטורים בחברה.

בתביעה, שהוגשה לבית משפט השלום בבאר-שבע, טוענת תרכובות ברום כי האופן המהיר, האלים והכוחני שבו בחר הוועד להוביל את השביתה בחברה גרם לה לנזקים של מיליוני שקלים.

החברה מבקשת לחייב את 7 חברי הוועד "לפצות את התובעת בגין הנזקים החמורים שהם גרמו לציוד ולרכוש של התובעת במכוון, ולכל הפחות בהתרשלות מצדם".

בתביעתה ביקשה תרכובות ברום להקדים תרופה לטענות שישמעו נגדה וכתבה כי "למרות הסיסמאות והמחאות שבוודאי יישמעו בתגובה, תביעה זו לא באה לפגוע או להצר את החירות המוקנה לעובדים לצאת לשביתה או את מוסד העבודה המאורגנת, אלא לחייב את חברי ועד העובדים לפעול לפי החוק, גם כאשר הם מממשים את חירות העובדים לשבות".

התובעת מבהירה כי תביעתה היא רק בגין נזקים שנגרמו כתוצאה מהאופן הכוחני של היציאה לשביתה, ולא בגין הנזקים שנגרמו ועדיין נגרמים לחברה בסכום הנאמד במיליוני דולרים כתוצאה מן השביתה עצמה.

"התובעת מוכנה להניח שהשביתה היא חוקית, גם אם אינה מוצדקת. אולם, ועד העובדים בחר להוציא הוראה זו לפועל באופן אלים, כוחני, לא מידתי ולא סביר, ובעיקר - לא חוקי", נטען בתביעה.

לדברי התובעת, שמיוצגת באמצעות עורכי הדין אמיר ויתקון וליטל ברששת, "ועד העובדים בחברה הורה לכל עובדיה להפסיק את העבודה ולעזוב את המפעל בתוך שעתיים בלבד ממתן ההוראה, אף שהיה ידוע היטב לחברי הוועד שלא ניתן להפסיק את פעילות ייצור הכימיקלים שהינם חומרים מסוכנים, בטווח זמן כה קצר, בצורה בטוחה ומבלי לגרום לנזק פיזי, בלתי הפיך ובלתי נמנע למתקנים".

חמור מכך, החברה טוענת כי כאשר התבקשו חברי הוועד לאפשר רק למספר מצומצם של מפעילים במשמרת (כ-30 מתוך 830) להפסיק את פעילות המתקנים בצורה מסודרת ובטוחה שתימנע את הנזקים - "הם סירבו במפגיע ובחוסר אחריות קיצוני לאפשר זאת, הגם שידעו היטב מה המשמעות הבטיחותית, הסביבתית והכספית של סירובם".

לפי הנטען, כתוצאה מכך מפעילי המתקנים נטשו את העבודה בתוך שעתיים ממתן הודעת הוועד כאמור, והותירו את המתקנים באמצע תהליך הייצור ומבלי שבוצע להם תהליך הדממה מסודר ובטוח.

"הנזק שנגרם למתקנים עצמם, לחומרי הגלם ולפעילות הייצור של תרכובות ברום, אך ורק כתוצאה מן האופן הלא מוסדר שבו פעלו העובדים - נזק שלא היה נגרם אילו היה מתבצע תהליך הדממה מסודר של המתקנים על-פי הנהלים הקיימים - מוערך במיליוני שקלים ואף יותר מכך", טענה החברה.