הסדר טיעון: 67 חודשי מאסר לבעלי בית ההשקעות אפולו

אילן מורגן הורשע בתרמית בניירות ערך, קבלת דבר במירמה, מירמה והפרת אמונים ■ גרם ללקוחות לרכוש ניירות ערך של חברות קנדיות חסרות פעילות, שבהן הוא היה בעל שליטה ושימש כנושא משרה בכיר

דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock
דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock

אילן מורגן - הבעלים של בית ההשקעות אפולו ומי שזכה לכינוי "האיש בעל ששת הפרצופים" מאחר שהציג את עצמו בפני משקיעים ב-6 זהויות שונות - הורשע היום (ג') במסגרת הסדר טיעון בביצוע עבירות תרמית בניירות ערך, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, מירמה והפרת אמונים.

לפי הסדר הטיעון אליו הגיעה מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) עם פרקליטו של מורגן, עו"ד עמית בר, מורגן ירצה מאסר בפועל של 67 חודשים וחצי. כמו כן יוטל על מורגן לשלם פיצוי משמעותי למשקיעים שהונה וכן קנס - הכול לפי שיקול-דעתו של שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, חאלד כבוב, שהרשיע את מורגן.

"אני מכיר את כתב האישום, אני יודע במה מאשימים אותי, ואני מבקש להודות במיוחס לי", אמר מורגן לשופט וביקש כי יאמץ את הסדר הטיעון עמו.

בכתב האישום, שהוגש באמצעות עורכי הדין מאור ברדיצ'בסקי ויוני לבני בחודש ינואר האחרון, נטען כי מורגן הניע את מנהל התיקים של בית ההשקעות אפולו שבבעלותו לרכוש לתיקי הלקוחות ניירות ערך של חברות קנדיות חסרות פעילות, שבהן היה מורגן בעל שליטה ושימש כנושא משרה בכיר. זאת, לפי הנטען, תוך שהציג ללקוחות ולמנהל התיקים באפולו מסמכים כוזבים והסתיר מהם את זיקתו לחברות.

על-פי כתב האישום, מורגן הוא שמכר את מניות החברות הקנדיות ללקוחות אפולו השקעות, הן ישירות, באמצעות חברה שבבעלותו, והן באמצעות ברוקר גרמני. בכך, נטען, גרם מורגן ללקוחות הפסדים כספיים ניכרים של מאות אלפי יורו, שאותם שלשל לכיסו.

כמו כן הואשם מורגן כי שימש בפועל כנושא משרה באפולו והיה גורם דומיננטי הן בפן הניהולי והן בנושא ההשקעות. זאת, על אף שהחברה דיווחה על התפטרותו של מורגן מתפקיד דירקטור, והוא העביר את מניותיו לנאמנות עיוורת, בעקבות חקירה פלילית שהתנהלה נגדו, אשר לימים הבשילה להליך פלילי, אשר עודנו מתנהל.

לפי האישום, מורגן הסתיר עובדה זו מרשות ניירות ערך, נוכח חששו כי הדבר יביא לשלילת רישיון ניהול התיקים של אפולו, וחרף החובה שהייתה מוטלת על אפולו למסור הודעה על כך.

כאמור, מורגן זכה לכינוי "האיש בעל ששת הפרצופים", משום שהציג את עצמו למשקיעים בעבר גם ב-5 שמות נוספים: "מיקא ארבל", "אלן מורג", "אילן ארבל", "אילן מיקא" ו"מורגן לומברד". התרמית שביצע מורגן עלתה למשקיעים כ-1.5 מיליון שקל שזרמו לכיסו.

משפט נוסף

יצוין כי מורגן הורשע בעבר בעבירות ניירות ערך בארה"ב, ובימים אלה מתנהל נגדו משפט נוסף בו הוא מואשם בתרמית של משקיעים חרדים.

במשפט הנוסף שמתנהל נגד מורגן בבית משפט השלום בתל-אביב, טוענת הפרקליטות כי בשנים 2007-2009 גייס מורגן כספים מאנשים במגזר החרדי למטרת הלוואה, תוך שהוא מבטיח להם בכזב כי ישקיע עבורם את הכסף ללא סיכון, וייתן להם החזר כספי רבעוני בשיעור ריבית חודשית, שהיתה גבוהה מהמקובל בשוק. זאת, במטרה לגנוב את כספיהם.

בנוסף מואשם מורגן כי הבטיח ללקוחותיו כי בתום תקופת ההלוואה יקבלו את הקרן. לצורך כך הקים מערך של מגייסים, שתפקידם לגייס עבורו מלווים.

את תוכנית ההלוואות פירסם מורגן במגזר החרדי, לרבות בעיתונות הדתית ובעלונים המופצים ברחוב החרדי, תוך שהוא מבטיח תשואה חודשית בשיעור גבוה.