"לניר גלעד יש טמפרטורת גוף אפס. הוא מעוניין במשבר בכיל"

כך טוען גורם המקורב להסתדרות שנכח אמש בדיונים בלשכתו של נשיא בית הדין הארצי לעבודה בנוגע למשבר בכיל ■ לפי הפשרה שהושגה, השביתה בדרום בוטלה - והפיטורים בכיל הוקפאו

ניר גלעד / צילום: איל יצהר
ניר גלעד / צילום: איל יצהר

"ניר גלעד הוא בן אדם עם טמפרטורת גוף אפס. הוא הגיע אתמול לבית הדין הארצי לעבודה מתוכנן ושקט ופעל כרובוט. לגלעד יש כנראה תוכנית אסטרטגית, והוא מעוניין במשבר בכיל כדי להראות למדינה שמהלך הפיטורים בחברה נעשה בין היתר בשל הגזירות שהטילה הממשלה על כיל" - כך אמר היום (ה') ל"גלובס" גורם המקורב להסתדרות, שנכח אמש (ד') בדיונים בלשכתו של נשיא בית הדין הארצי לעבודה, יגאל פליטמן, בין ראשי כיל ועורכי דינם לבין יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן וראשי ארגוני העובדים בכיל.

בסופו של הדיון הגיעו הצדדים לפשרה, שבמסגרתה נמנעה השביתה הגדולה בדרום הארץ לפחות עד לאחר הבחירות, והוסכם על-ידי כיל להקפיא את הפיטורים ולחזור לשולחן המשא-ומתן ללא תנאים מוקדמים.

גלעד הוביל מטעם כיל את הדיון בלשכת נשיא בית הדין שנמשך מספר שעות, ואילו הדובר המרכזי מטעם ההסתדרות היה ניסנקורן. עוד נכחו בלשכה, בין היתר, המנכ"ל אבנר מימון ועורכי הדין של החברה, נחום פינברג ואיילה פלזנטל; נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש; יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן; עו"ד שי תקן מההסתדרות; יו"ר ועד עובדי תרכובות ברום, אבנר בן-סניור; ויו"ר מועצת עובדי מפעלי ים המלח, ארמונד לנקרי.

לדברי גורמים שנכחו בדיון הפנימי, הרוחות בלשכתו של פליטמן אמנם התלהטו כמה פעמים, בעיקר מצדו של ניסנקורן שתקף את חוסר תום-הלב של כיל בפעולות החד-צדדיות שביצוע מול העובדים, כמו גם את פערי השכר העצומים בין העובדים להנהלה, אבל בסופו של דבר פליטמן הצליח לייצר רוב הזמן אווירה טובה ועניינית שסייעה להגיע לפשרה.

עיקר המחלוקת בין הצדדים אמש התגלעה סביב גורלם של ארבעת עובדי חברת תרכובות ברום מקבוצת כיל שפיטוריהם כבר נכנסו לתוקף. בעוד שכיל התעקשה בתחילה כי הליך הפיטורים של העובדים הללו יושלם - ההסתדרות התעקשה כי הדרך היחידה לעצור את השביתה הגדולה בדרום היא הקפאת הליך הפיטורים לגבי כלל העובדים והחזרת הגלגל לאחור. בסופו של דבר כיל נאלצה להתכופף, והארבעה לא יפוטרו לפי שעה.

פשרות בסכסוכים קיבוציים שמושגות בתיווך בית הדין לעבודה הן דבר נפוץ. מה שחריג במקרה של כיל הוא שהחברה לא ביקשה את חזרת העובדים לעבודה במקביל לחזרה לשולחן המשא-ומתן. זאת, למרות שלדברי גלעד, כיל מפסידה בין 2 ל-5 מיליון שקל בכל יום שביתה שבו המפעלים מושבתים.

כיל מנמקת את עמדתה בכך שלאור האופן האגרסיבי שבו פרצה השביתה, חזרה לא מבוקרת לעבודה כעת תביא לסכנה לפתיחה אגרסיבית נוספת בשביתה - דבר שעלול לגרום לנזקים סביבתיים קשים ואחרים שכיל לא רוצה לקחת סיכון שיתרחשו.

יצוין כי כיל אף הגישה תביעה לבית המשפט נגד ועד עובדי תרכובות כרום בעקבות הנזקים שלטענתה גרמו למפעל בשל האופן האגרסיבי וחסר האחריות שבו פתחו בשביתה.

מנגד, לדברי ההסתדרות ועדי העובדים, הסיבה האמיתית לעמדת כיל בנקודה זו היא שהחברה רוצה להפעיל כוח על העובדים שלא יקבלו שכר בימי המשא-ומתן, לאור העובדה שהמפעלים ימשיכו להיות סגורים.

עם זאת, להערכת גורמים המצויים בסכסוך, סביר להניח שהמפעלים יחזרו בכל זאת לפעול לאחר החזרה למשא-ומתן.

מכיל נמסר כי "הרעה עסקית בשווקים בהם פועלת כיל, כולל ירידת מחירים במוצרים המרכזיים של החברה, התגברות התחרות מול החברות הבינלאומיות הגדולות בעולם, שכר עבודה שהכפיל את עצמו בעשור האחרון והוא הגבוה בעולם, בליווי קשיחות בהסכמי עבודה ותרבות ארגונית של חברה ממשלתית - מחייבים את כיל לבצע תוכנית התייעלות. תוכנית כזו הוכנה, תוכננה ואף הוצגה לעובדים לפני למעלה משנה".