מינה צמח מנסה להסביר את הפאשלה האדירה של הסוקרים

ההסבר של מינה צמח לפאשלה בסקרים: "מעבר לעובדה שלא מעט צעירים הצביעו בשעות מאוחרות יחסית, נתקלנו בסירוב גבוה מאוד יחסית מצד אנשים שלא רצו להצביע לקלפיות המדגם" ■ ולמה היא מאשימה את גורי אלפי?

מינה צמח / צילום: ארז חרודי – עושים צילום
מינה צמח / צילום: ארז חרודי – עושים צילום

"אני מבינה למה מדברים על 'יום הכיפורים של הסוקרים', אבל זה מוגזם ולא מוצדק" - כך אמרה היום (ד') ל"גלובס" ד"ר מינה צמח, הסוקרת הראשית של ערוץ 2 יחד עם מנו גבע ממכון מדגם.

"בשורה התחתונה אנחנו היחידים שניבאנו באמצעות תוצאות המדגם את הפער לטובת הליכוד, גם אם הוא היה באותו זמן מזערי", היא הוסיפה.

לדברי ד"ר צמח, כבר בשעה 22:00 הספירה מקלפיות המדגם החלה להצביע על 28 מנדטים לליכוד לעומת 25 למחנה הציוני, אולם תוצאות המדגם ששודרו התבססו על הספירה של 20:30.

תוצאות הבחירות על פי מדגמי הטלוויזיה בלילה
 תוצאות הבחירות על פי מדגמי הטלוויזיה בלילה

"אולי אם נעבור בעתיד לשיטת ספירה ודיווחים מהירה יותר, נוכל להתחיל את הספירה רק ב-21:00 וככה לקבל תוצאות מהימנות יותר", היא אומרת.

- בכל זאת, התוצאה הראשונית שלכם פספסה פער של 6 מנדטים לטובת הליכוד. מה ההסבר לכך?

"מעבר לעובדה שלא מעט צעירים הצביעו בשעות מאוחרות יחסית, נתקלנו בסירוב גבוה מאוד יחסית מצד אנשים שלא רצו להצביע לקלפיות המדגם. זה בלט במיוחד עם שיעור של כ-30% במגזר החרדי ובמגזר הרוסי, וגם באזורים מובהקים של הימין. בעוד שקל לנו לנחש איך יצביע חרדי אשכנזי, שבאופן טבעי יבחר ביהדות התורה, היה לנו קשה לנבא את הבחירה במגזר הרוסי. חשבנו שאולי הם לא ממהרים להגיד שהם מתכוונים להצביע לליברמן, אבל הסתבר בסוף שרובם הצביעו לליכוד".

- היו אנשים שגם "בילפו" להערכתך בקלפי המדגם שלכם?

"היו כנראה אנשים שלא הצביעו למדגם כפי שהצביעו בפועל, ישנו חוסר התאמה. לצערי היו גם כל מני אנשי בידור שנתנו אולי רעיונות לאנשים, כמו גורי אלפי שאמר בערוץ 10 משהו לא חכם ולא יפה - שמתחשק לו להצביע משהו אחד בקלפי ומשהו אחר במדגם".

- טעיתם גם בסקרים של השבוע שעבר או שהיתה זו "אמת לשעתה"?

"זו אכן היתה האמת לשעתה. הסקרים העניקו כלים גם לציבור וגם לפוליטיקאים, ובהחלט היתה פה הצבעה אסטרטגית. במידה מסוימת ההיפוך שקרה פה נבע מאותם סקרים אחרונים של השבוע שעבר שהצביעו על פער של 4 מנדטים לטובת המחנה הציוני. זה קרה גם בשנת 1984 כשהסקרים ניבאו ניצחון גדול למפלגת העבודה. אני זוכרת את התשדיר של הליכוד שפנה אז למצביעיו ואמר: 'הסקרים האלה נכונים והציבור באמת חובט בנו, אבל אתם רק רוצים להעניש אותנו ולא להפיל את השלטון'. זה מה שהיה אולי גם הפעם".

- אולי הטעות הגדולה הייתה להאמין לכל מי שאמר לכם בסקרים שיוקר המחיה ומחירי הדיור הם הנושאים הכי חשובים בבחירות? בסוף אמרו "הערבים על הגדרות" והצביעו שוב ליכוד. נתניהו היה הראשון לזהות.

"הוא לא היה היחיד לזהות, כי אמרנו את זה בכל השידורים. אנשים אומרים שנושאים הכלכליים-חברתיים הם שמעניינים אותם, אבל בבסיס יש השתייכות למחנה מסוים. זה באמת היה מאוד חשוב לאנשים הדיור, אבל בסוף כשחששו שתהיה אותה ממשלת שמאל שממנה התריעו - מה שהיה חשוב להם יותר זה שלא תהיה ממשלת שמאל. מעבר לכל, יש כאן שוב חלוקה לימין, מרכז ושמאל".

- מה הראו הסקרים האחרונים שלכם שכבר לא יכולתם לפרסם?

"ראינו את הסגירה של הפער. הסקר שערכנו ביום ראשון הראה פער של 2 מנדטים בלבד לטובת המחנה הציוני, והסקר של יום שני הצביע דווקא על פער של 2.5 מנדטים. זה הלך והשתנה ברגע האחרון".