פרשת יפנאוטו: העליון דחה את ערעור אילן אופיר ואמנון ברזילי

דחה את הערעורים שהגישו אילן אופיר, בעל השליטה לשעבר בוורלד גרופ ונפקו, ואמנון ברזילי, בעל השליטה לשעבר ביפנאוטו, על העונשים שהוטלו עליהם בגין הרשעתם בקבלת דבר במירמה והפרת אמונים בתאגיד

בית המשפט העליון דחה השבוע את הערעורים שהגישו אילן אופיר, בעל השליטה לשעבר בחברות וורלד גרופ ונפקו, ואמנון ברזילי, בעל השליטה לשעבר בחברת יפנאוטו, על העונשים שהטיל עליהם בית המשפט המחוזי בתל-אביב בגין הרשעתם בפרשת יפנאוטו בעבירות של קבלת דבר במירמה והפרת אמונים בתאגיד.

שופטי העליון יצחק עמית, צבי זילברטל ומני מזוז דחו את הערעור שהגיש ברזילי על הקנס בסך 1.8 מיליון שקל שהוטל עליו. עם זאת, הופחת עונש המאסר חלף תשלום הקנס משנתיים לשנה. זאת, בנימוק כי די בעונש זה כדי להוות תמריץ מספק לתשלום הקנס.

בית המשפט קבע עוד כי הקנס משקף איזון הולם בין הרצון להגן על שוק ההון, למנוע את פירות העבירה מהנאשם ולהרתיע עבריינים פוטנציאליים - לבין העמימות המסוימת שהייתה בנוגע לסכום שהתקבל במירמה.

העליון דחה, כאמור, גם את ערעורו של אופיר על גזר דינו, והותירו על 8 חודשי מאסר בפועל, תוך שהוא קובע כי מתחם ענישה של 3-1 שנים הוא מתחם הולם בנסיבות המקרה.

בית המשפט הוסיף וקבע כי המדיניות הרלוונטית לענישה היא זו הנוהגת בעת גזירת הדין, ולא זו שהייתה נהוגה בעת ביצוע המעשים. לאור ההחלטה, יתחיל אופיר לרצות את תקופת מאסרו ב-15 באפריל.

ברזילי היה בעל השליטה בחברת יפנאוטו, ובמסגרת תפקידו פעל לאישור עסקה בין יפנאוטו לחברה נוספת, עסקה ממנה צפוי היה ברזילי לקבל מחצית מן הרווחים. בית המשפט קבע כי ברזילי הסתיר את עניינו האישי ממוסדות יפנאוטו, והוא הורשע על-ידי שופט המחוזי בתל-אביב, חאלד כבוב, בקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, מירמה והפרת אמונים בתאגיד ובעבירות דיווח. בית המשפט המחוזי גזר על ברזילי 6 חודשי עבודות שירות וקנס בסך 1.8 מיליון שקל.

כבוב התייחס לנסיבות שבגללן ביצע ברזילי את העבירות וקבע כי "לא מדובר בנאשם שפעל מתוך מצוקה חומרית כלשהי. מדובר בעבירה המונעת על-ידי תאוות-בצע. הנאשם לא הסתפק במיצוי ההזמנות על-ידי החברה שהוא בעל השליטה בה, אלא מצא דרך נסתרת ולא חוקית 'לגזור קופון' על העסקה האמורה".

אופיר היה, כאמור, בעל השליטה ונושא משרה בחברות וורלד גרופ ונפקו, ובמסגרת תפקידו יזם עסקאות אשר היה לו עניין אישי בקיומן, עניין אותו הסתיר ממוסדות החברות.

אופיר הורשע בקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, מירמה והפרת אמונים בתאגיד ובעבירות דיווח. השופט כבוב גזר על אופיר 8 חודשי מאסר בפועל וקנס בסך 100 שקל.