חשד: סחטו חברות כדי שיפרסמו בעיתון החרדי "הפלס"

21 חשודים מהפלג הירושלמי של הרב שמואל אוירבך נעצרו בחשד כי איימו וסחטו בכירים בחברות במשק ובחברות ממשלתיות, תוך שידולם לפרסם בעיתון ■ "הפלס" בתגובה: "תומכי העיתון פעלו באופן חוקי"

פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון אזיקים / צלם: פוטוס טו גו
פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון אזיקים / צלם: פוטוס טו גו

שוטרי מחוז ירושלים עצרו היום (ד') 21 חשודים מרחבי הארץ, בחשד כי הם הטרידו וסחטו באיומים מנהלים ובכירים אחרים בחברות גדולות במשק ובחברות ממשלתיות, במטרה לשדלם לפרסם בעיתון החרדי "הפלס". הפלס הוא יומון חרדי-ליטאי שהחל להופיע ביולי 2012, המזוהה עם אנשי הרב שמואל אוירבך ומפלגת "בני התורה" הקשורה אליו.

החקירה נפתחה בעקבות עשרות תלונות שהתקבלו במשטרת ירושלים מבכירים בחברות, שהעידו על הטרדות חוזרות ונשנות שנעשו באמצעות הטלפון, הדואר האלקטרוני והפקס.

לפי החשד, העצורים הציגו את עצמם בפני החברות כמי שמייצגים ציבור גדול המרגיש מקופח מכך שהם לא מפרסמים בעיתון "הפלס".

לדברי המשטרה, מהחקירה עלה כי את ההוראות כיצד לפעול קיבלו החשודים באמצעות מוקד טלפוני שכונה "קו המאבק", בו הם היו מזדהים באמצעות סיסמה שקיבלו.

לפי החשד, לאחר תהליך הזיהוי, קיבלו החשודים הנחיות מדויקות לגבי פעילותם, כמו את מי עליהם להטריד, תדירות ההטרדה, נוסח ההטרדה וכן מספרי הטלפון, פקס והמייל של נציג החברה המוטרד.

פגיעה בזכות הקניין והפרטיות

לדברי המשטרה, לאחר קבלת ההנחיות בקו הטלפוני, התקשרו החשודים לבכירים בחברות, כפי שהתבקשו מנציגי "קו המאבק", ובאופן בלתי פוסק היו שולחים עשרות ומאות שיחות, פקסים ומיילים לאותה חברה, מה שהוביל לשיבוש הפעילות התקין שלה.

לפי המשטרה, בשל ההטרדות הבלתי פוסקות חלק מהחברות בחרו לבטל את הפרסומים באמצעי התקשורת האחרים, על-מנת להימנע מההטרדות שנמשכו ללא הרף.

מפקד מחוז ירושלים, ניצב משה (צ'יקו) אדרי, שיבח היום את פעילות יחידת ההונאה המחוזית בסיוע לה"ב 433 וגורמים נוספים, ואמר כי "מדובר בחקירה חשובה ורגישה שהובילה למעצר חשודים רצידיוויסטים, שניסו במעשיהם לשבש ולפגוע בזכות הקניין והגנת הפרטיות, תוך הטרדה והטלת מורא".

לדבריו, יחידת ההונאה של משטרת ירושלים ניהלה את החקירה ביסודיות, מקצועיות ונחישות ראויה לציון. תוך שיתוף-פעולה מלא עם יחידות המשטרה ברחבי הארץ.

לפי ערוץ 2, אנשי הרב אוירבך, שמרבית העצורים משתייכים לישיבתו, מסרו בתגובה כי "לא במקרה שבוע בדיוק לאחר הבחירות מתבצע המהלך האכזרי של מעצר אברכים צעירים, ימים ספורים לפני ליל הסדר. המהלך הזה מתוזמן היטב כתגובה על סטירת לחי פוליטית שקיבלה 'דגל התורה' כתגובה על התנהלותה הכוחנית בשנתיים האחרונות, ברדיפות אכזריות נגד תלמידי רבינו, ראש הישיבה".

עוד הוסיפו אנשי הרב אוירבך כי "אנשי 'יתד' (העיתון 'יתד נאמן' - ח'מ') ו'דגל' (התורה - ח'מ') לא לומדים לקח וממשיכים לנסות 'לחנך מחדש' בשיטות קומוניסטיות, ציבור רבבות שאינו מיישר קו עם דרכם. כמו בכל המהלכים האחרונים של אנשי 'יתד' ו'דגל', גם המהלך הזה נועד לכישלון".

"הפלס": תומכי העיתון פעלו באופן חוקי

מהנהלת עיתון "הפלס" נמסר בתגובה: "ראשי 'הפלס' נדהמים ומזועזעים ממעצרם של תומכי העיתון, אשר פעלו בתום-לב ועל-פי כל חוק בבואם למחות באורח דמוקרטי על החרמת 'הפלס'.

"פעולות המחאה נעשו ביוזמה עצמית של ציבור צרכנים שחש עצמו נפגע מכניעתם של גופים מסחריים וממלכתיים ללחצים פסולים להפעלת 'חרם מודעות' על 'הפלס', שמהווה כלי הביטוי ומקור המידע היחידי שלהם.

"אוהדי העיתון פעלו באורח חוקי ותוך מימוש הזכות הצרכנית הבסיסית לקבלת יחס שווה ושירות הוגן, כשהם מביעים את מורת-רוחם בפני גופים שנכנעו ללחצים שהופעלו עליהם להדיר את 'הפלס' ממודעות המועברות לכל המדיה החרדית.

"ביצוע גל מעצרים דרמטי באישון לילה ובצורה חריגה, על הרקע המדובר, מעורר תמיהה, בלשון המעטה".

בעתון "הפלס" מציינים כי "חרם המודעות המופעל על העיתון הושג באמצעים בלתי חוקיים ובעבר הוגשו תלונות במשטרה בגין איומים על מפרסמים בעיתון ועל פעולות גלויות וחשאיות מצד 'יתד נאמן' נגד 'הפלס' - והמשטרה לא עשתה דבר. גם חקירת נסיבות תקיפתו הפיזית ופציעתו של עורך 'הפלס' על-ידי שני צעירים חרדים שנשלחו על-ידי גורמים חרדיים בכירים, לא טופלה כראוי על-ידי המשטרה.

"דבר ידוע הוא בקרב העולם החרדי ועולם הפרסום למגזר החרדי כי גופים מתחרים ל'הפלס' מפעילים לחצים כבדים ואף איומים על גורמים וגופים המפרסמים בעיתון. מתחרים אלה אינם בוחלים בשום צעד בניסיון לחסל את 'הפלס'.

"כל אדם הגון צריך לשאול את עצמו כיצד ייתכן שכל משרדי הפרסום, החברות והגופים הציבוריים, עושים יד אחת למניעת מודעות מעיתון יומי הנהנה משיעורי חשיפה מרשימים במגזר, תוך יצירת קרטל המוביל 'חוזה חיסול' על עיתון יומי, בהשראת גורמים בעלי עניין המבקשים לפגוע במתחרה עסקי.

"קוראים ותומכים של עיתון 'הפלס', אשר חשו נפגעים מהחרם על ציבור שלם ועל הניסיון לפגוע בחופש העיתונות במגזר החרדי, החליטו לפעול ביוזמתם, באופן חוקי לחלוטין, באופן דמוקרטי וראוי.

"ראשי 'הפלס' קוראים למשטרה להרפות מתומכי העיתון שלא ביצעו דבר בניגוד לחוק, ולפעול באותו מרץ נגד העבריינים האמיתיים העוברים על חוקים רבים בפגיעותיהם הפיזיות והכלכליות נגד 'הפלס' ואנשיו".