ניתוח "גלובס": בזק תמשיך להיות מכונת מזומנים משוכללת

איך בזק מצליחה לייצר מזומנים למרות התחרות הגוברת בשוק התקשורת, ולמה היא ממשיכה להשקיע בסיבים האופטיים?

סטלה הנדלר / צילום: יחיאל ינאי
סטלה הנדלר / צילום: יחיאל ינאי

בזק פרסמה ביום חמישי את הדוחות לסיכום 2014. השנה החולפת הייתה עוד שנה מצוינת שבה בזק, בניהולה של סטלה הנדלר, המשיכה להציג שיפור מפתיע בתוצאות התפעוליות ולהוכיח שהיא מכונת מזומנים משוכללת. בכל זאת, כמה חברות אתם מכירים שמחלקות דיבידנד שנתי בסך של כ-2 מיליארד שקל? מה שמדהים הוא שדווקא בשנה כה סוערת בתחום הסלולר, שבה שווי המתחרות של בזק נחתך בחצי, בזק מצליחה באמצעות מגוון פעילויות להשיג רווחיות מאוד מרשימה. נציין כי בזק היא החברה האם של פלאפון (שאינה נסחרת בבורסה), שגם היא נפגעה מהתחרות.

למען ההגינות חשוב לציין שהתוצאות של בזק ב-2014 הושפעו מעסקת המכירה של יד 2, שמכרה חברת הבת וואלה תמורת 800 מיליון שקל. כאשר בזק רכשה את יד 2 הורמו לא מעט גבות לגבי כדאיות העסקה, אבל כעבור מספר שנים הצליחה בזק להשיג תשואה מרשימה של פי חמישה על ההשקעה, באדיבות אילן ישועה, מנכ"ל וואלה.

עסקת יד 2 היא אירוע חד-פעמי, ולכן חשוב לבחון את הפעילות המסורתית של החברה. כאשר עושים זאת מגלים שהתחום הקווי ושירותי התשתית מצליחים, שנה אחרי שנה, בלי קשר למתרחש בשוק, להניב תוצאות חזקות ולפצות את בזק על פגיעה בסגמנטים אחרים.

בזק העריכה שהרווח שלה בשנת 2015 לא צפוי להיפגע בעקבות הרפורמה בשוק הקווי - והיא לא עשתה זאת לחינם. סביר להניח שעשרות אלפי לקוחות יעברו, במסגרת התחרות, לקבל שירותים מחברות כמו פרטנר או סלקום ויגרמו לחברה הפסד מסוים. עם זאת צריך לזכור שכל לקוח שהניב לבזק, לצורך הדוגמא, 80 שקל בחודש, ישלם למתחרות שלה 30 או 40 שקל פחות. הלקוחות האלה אמנם יעזבו את החברה, אבל בעקיפין ימשיכו לשלם לה - בזק תקבל תמורה עבור השימוש שהמתחרות שלה יעשו בתשתית שלה. בשורה התחתונה הרושם הוא שהרפורמה לא רעה כל כך מבחינת בזק.

הפתעה מוחלטת

היציבות שרשמה בזק בשורת ההכנסות היא הפתעה מוחלטת. צריך לזכור שב-2014 נרשמה הפחתה חדה בתעריפי קישור הגומלין. אלה הם התעריפים שמשלמים הלקוחות אשר מתקשרים לבזק מרשתות אחרות או מהסלולר. בעקבות מדיניות משרד התקשורת, להפחית את דמי הקישוריות, איבדה בזק הכנסות בהיקף של 160 מיליון שקל בתחום הקווי, אבל היא הצליחה לפצות על כך בעזרת הליכי התייעלות מאוד משמעותיים.

במהלך השנה האחרונה צמצמה החברה את מצבת כוח האדם ביותר מ-300 משרות וב-1,000 משרות בתוך שנתיים. החברה לא עשתה זאת באמצעות פיטורים אלא באמצעות ייעול מערך השירות והתפעול. אחד מהפרויקטים של החברה ב-2014 היה המעבר לשירות עצמי, שבא לצמצם את הצורך של הלקוחות לפנות למוקדים הטלפוניים. החברה הציעה ללקוחות שלה אתר משודרג שבו הם יכולים להגדיר לעצמם את השירות המבוקש ולעבור בין חבילות. הודות למהלך הזה צומצם השימוש במוקדנים ובטכנאים.

ההסכם הקיבוצי מגדיר כמה עובדים יפרשו בכל שנה ובאיזה תנאים, אבל ההסכם הקיבוצי לא מתייחס לכל היתר. מה שראינו ב-2014 הוא ירידה משמעותית בהיקף המשרות בבזק. בגלל התחלופה הגבוהה במוקדי השירות הרי שהחברה יכולה פשוט להפסיק לקלוט עובדים חדשים ולצמצם בצורה ניכרת את כוח האדם במוקדים.

בנוסף להתייעלות הצליחה בזק להגדיל את ההכנסות שלה בתחום האינטרנט. בזק המשיכה השנה לגייס עשרות אלפי לקוחות והמשיכה במדיניות השדרוגים במהירות. 101 אלף מנויים גייסה החברה, וברבעון הרביעי הגיוס הסתכם ב-29 אלף מנויים. מדובר בהישג חסר תקדים ששוב מדגיש עד כמה הציבור הישראלי מוכן לשלם מחיר יותר גבוה עבור שירות אינטרנט יציב ואיכותי.

רבים מהלקוחות שעברו לחברה הם כמובן לקוחות של הוט שעזבו אותה בגלל משבר השירות, אבל עדיין - אם יש לבזק ערכים מוספים - הם מתבטאים בשירות שהיא מעניקה ובכך שמבחינה הנדסית החברה מעניקה שירות יציב באופן עקבי.

בעקבות העובדה שהוט מייצבת את השירות, ומתמקדת בגזרת חבילות הטריפל, יהיה מעניין לראות האם ב-2015 בזק תצליח לשמר את ההישג של גיוס כמות כה מרשימה של לקוחות. בגזרת הטלפוניה החברה איבדה ב-2014 כ-10 אלפים קווים. בזק לא רואה בכך אסון גדול. הירידה בהכנסות מטלפוניה היא מגמה שתימשך כל עוד התעריפים של בזק ימשיכו להיות מפוקחים ולעומת זאת המתחרים יציעו את הטלפוניה באפס שקלים, כחלק מחבילות טריפל או חבילות משולבות של אינטרנט וטלפוניה.

מעבר למסלולים זולים

במהלך השנה ירדה ההכנסה הממוצעת של החברה מכל מנוי ב-8 שקלים, זאת כתוצאה מהמעבר למסלולים זולים ומהירידה בקישור הגומלין. המעניין הוא שהירידה נרשמה ברובה בחצי הראשון של השנה, כאשר בחצי השני הירידה נעצרה. בבזק שואבים הרבה עידוד מכך שהירידה בטלפוניה היא תופעה נשלטת ושעדיין יש ביקוש לשירות, וזאת לעומת חברות בזק במדינות מערביות שאצלן ניתן לראות שחיקה הרבה יותר משמעותית בטלפוניה.

לצד הטלפוניה, המשיכה החברה במגמה של שדרוגי המהירות באינטרנט, כך שהסכום הממוצע שגבתה מלקוח הסתכם בשנת 2014 ב-85 שקל, לעומת 82 שקל בשנת 2013. אם רוצים להבין איך החברה ממשיכה לשמור על צמיחה בשוק שסובל מירידה, צריך להסתכל על היקף ההשקעות שלה שנשאר יציב.

ההשקעות שבזק מבצעת עכשיו בשדרוג הרשת הן תעודת הביטוח שלה לעתיד. ההשקעות הסתכמו ב-822 מיליון שקל לעומת 789 מיליון שקל ב-2013, עלייה של 4.2%.

מעל מיליון בתי אב חוברו במהלך השנה לסיבים אופטיים. את השנה תסיים החברה בחיבור של עוד כחצי מיליון לקוחות כך שבעצם ניתן להעריך שמרבית בתי האב בישראל יהיו מחוברים בסיבים אופטיים במהלך 2016.

השוק העסקי כבר מחובר בסיבים אופטיים כך שהשאלה היחידה כרגע היא מתי בזק "תדליק" את הסיבים ותתחיל להשתמש בטכנולוגיה. כמו שזה נראה עכשיו, לבזק אין סיבה אמיתית להפעיל את רשת הסיבים שלה השנה, אלא אם כן יצוץ ביקוש חריג לאינטרנט בקצבים הרבה יותר גבוהים מ-100 מגה, מה שלא נראה סביר.

תוצאות בזק
 תוצאות בזק