החל שלב הטיעונים לעונש של הרב פינטו שהורשע במתן שוחד

פינטו הורשע במסגרת הסדר טיעון במתן שוחד והצעת שוחד לתת-ניצב אפרים ברכה ובשיבוש מהלכי משפט ■ הפרקליטות תבקש להטיל על הרב שנת מאסר בפועל - בעוד שסנגוריו ידרשו עונש מופחת

 הרב ישעיהו פינטו  / צילום: שלומי יוסף
הרב ישעיהו פינטו / צילום: שלומי יוסף

אולמו של שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, עודד מודריק, התמלא היום (ג') בשעות הצהריים בחסידיו של הרב יאשיהו פינטו. החסידים לא הגיעו כדי לשמוע דברי תורה מרבם, אלא כדי להביע הזדהות עמו בדיון הטיעונים לעונש.

פינטו, נזכיר, הורשע לפי הודאתו ובמסגרת הסדר טיעון במתן שוחד והצעת שוחד לתת-ניצב אפרים ברכה ובשיבוש מהלכי משפט.

הסופר אלי ויזל, ניצול השואה וחתן פרס נובל לשלום, לא ימסור בסופו של דבר עדות אופי לטובת הרב פינטו. בין אלה שכן ימסרו - העיתונאי שלום ירושלמי, שרית וענונו, שבנה נפל במבצע "צוק איתן", וכן 4 רופאים של הרב.

ההגנה מבקשת להקל בעונשו של פינטו לאור מצבו הרפואי. התביעה מבקשת להעיד מנגד את הרופא מטעם הפרקליטות שבחן את המסמכים הרפואיים של פינטו.

בהתאם להסדר בין הצדדים, הפרקליטות תבקש מבית המשפט להטיל על פינטו עונש של שנת מאסר בפועל - בעוד שסנגוריו של פינטו ידרשו עונש מופחת.

לפי הרשעתו של פינטו, הרב נתן שוחד בסכום של כ-400 אלף שקל לתת-ניצב ברכה, המכהן כיום כמפקד יחידת החקירות להב 433 של המשטרה (הידועה גם בשם "יאח"ה - היחידה הארצית לחקירות הונאה"). כמו כן הורשע הרב בהצעת שוחד נוספת לברכה ובשיבוש הליכים בקשר לחקירה אחרת שהתנהלה נגדו.

נסיבות השוחד נוגעות לחקירה אחרת שהתנהלה נגד הרב פינטו, בחשד למירמה לכאורה בעמותת "חזון ישעיה", שבה הוא לא הועמד לדין בסופו של דבר.

לפי ההרשעה, במספר אירועים נתן הרב פינטו לברכה מתנות, לרבות תפילין יוקרתיים, ואף הציע לו להעביר לו "מתנה" בגובה 200 אלף דולר, שתועבר לרעייתו של ברכה באמצעות אשתו של הרב, הרבנית דבורה פינטו. זאת, בתמורה למידע שביקש הרב מברכה אודות חקירת "חזון ישעיה".

ברכה נעתר לבקשה, ובהמשך פנה עם פרטי ההצעה לראש אגף החקירות במשטרה, ניצב יואב סגלוביץ'. בספטמבר 2012 נערכה פגישה בין הרעיות, שתועדה באופן חשאי על-ידי המשטרה, ובמסגרתה העבירה אשת הרב לרעייתו של ברכה 100 פרנק שווייצרי במזומן.

כשהתפוצצה פרשת השוחד לתת-ניצב ברכה, שלף הרב פינטו "ג'וקר" - מידע על פרשה שלישית, במסגרתה העניק טובות הנאה לכאורה לניצב (בדימוס) מנשה ארביב. לפי המידע, ארביב נהנה לכאורה מלינה חינם בבית-מלון, הנחה ברכישת דירה, סיוע כספי וסיוע בהשגת ויזה לארה"ב לבני משפחתו. כל זאת, לכאורה, כשפינטו מבקש סיוע מהניצב בקשר לחקירות השונות המתנהלות נגדו.

בעקבות החשדות נגדו פרש ארביב מהמשטרה ואף נחקר באזהרה, אך טרם הוחלט אם יוגש נגדו כתב אישום.

בתמורה לכך שישמש עד מדינה בפרשת ארביב, הסכימה הפרקליטות לתנאי הסדר הטיעון עם הרב פינטו בפרשת השוחד לתת-ניצב ברכה. ההסדר ספג ביקורת ציבורית, והתנהלות הפרקליטות "זכתה" לביקורת מצד שופטי בג"ץ. למרות הביקורת, אישרו שופטי העליון בסופו של דבר את ההסדר.