רוכשים דירה? קונים באינטרנט? 6 מחשבונים שכדאי להכיר

תכנון הוצאות ומעקב אחריהן מעולם לא היה פשוט יותר: אתרים ואפליקציות מציעים מחשבונים המאפשרים להעריך מראש כל הוצאה - החל מצריכת החשמל השנתית, דרך הוצאות התקשורת ועד העלות הסופית של רכישת דירה

תכנון הוצאות ומעקב אחריהן מעולם לא היה פשוט יותר - אתרים ואפליקציות מציעים מחשבונים שונים שמאפשרים להעריך מראש כל הוצאה, החל מצריכת החשמל השנתית של המקרר, דרך הוצאות התקשורת ועד העלות הסופית של רכישת דירה או הזמנת פריט מחו"ל.

קנה לי: מהי תוספת המסים על הזמנות של מוצרים מחו"ל?

מספר הצרכנים המבצעים קניות אונליין מאתרים בינלאומיים נמצא בעלייה מתמדת. על מנת להקל על הקונים בתחשיב המס שיש להוסיף לקנייה, הוקם אתר "קנה לי" המציע מחשבון פשוט וקל לשימוש באמצעותו ניתן לאמוד את המחיר הסופי של המוצר.

איך עושים זאת? מציינים האם המשלוח ישיר לישראל או דרך כתובת בחו"ל, מציינים את סוג המוצר ואת מחירו ומקבלים את שורת הסך-הכול, בתוספת מע"מ במקרה שיש (למוצרים שמחירם גבוה מ-75 דולר), מכס, מס מקומי ועוד.

באתר ישנו הסבר על מדיניות המסים לרוכשים מאתרים בחו"ל, קישור לאתרים מומלצים ועוד.

כך לדוגמה, בקניית מכשיר טלפון סלולרי ב-500 דולר במשלוח ישיר לישראל, סך העסקה יעמוד על 2,025 שקל: 1,716 שקל מחיר הטלפון בהמרה לשקלים ותוספת 18%* מע"מ של כ-309 שקל. לפי החישוב, משלוח אותו טלפון סלולרי דרך כתובת בארה"ב ייקר את העסקה ב-120 שקל בגין מס מקומי, כך שבסך-הכול המחיר יעמוד על 2,145 שקל.

■ כתובת האתר: Kneli.co.il

אתר
 אתר

סימולטור לצריכת חשמל: כמה חשמל זולל מקרר ישן?

הידעתם כי הפעלת מכונת כביסה בת 4 שנים בתדירות של 4 פעמים בשבוע צורכת חשמל בעלות של כ-275 שקל בשנה, וכי הדלקת דוד חשמל במשך שעתיים ביום תסתכם בהוצאה של 1,050 שקל בשנה? עם בוא הקיץ, כדאי גם לדעת שמזגן שיפעל 12 שעות ביום יעלה לצרכן יותר מ-1,500 שקל בשנה.

לפי נתונים אלה, כל צרכן יכול לקבל המחשה על הוצאות החשמל בביתו באמצעות סימולטור שהשיקה לפני חודש רשות החשמל. הסימולטור פשוט וקל לשימוש, מציע לצרכנים לבחון כמה חשמל צורכים מכשירי החשמל שבביתם, ואת תרגום הצריכה להוצאה הכספית הנלווית לכך.

הסימולטור בוחן את צריכת החשמל של מכשירי חשמל נפוצים בהתאם לשנות הוותק שלהם, מספר שעות הפעילות ביום וכמות המוצרים שבבית. לנוכח צריכה מופרזת של מוצרים ותיקים יחסית, מציע הסימולטור המחשה לחיסכון בחשמל עם מעבר למוצר חדש או יעיל וחסכוני.

לדוגמה, מקרר בן 8 שצריכת החשמל השנתית שלו לפי הסימולטור עומדת על 1,050 שקל, לעומת מקרר חדש שצריכת החשמל השנתית שלו תתורגם להוצאה של כ-730 שקל.

■ כתובת האתר: http://pua.gov.il/Pages/Simulator.aspx

מחשבון ביטוח דירה: מחשבון ביטוח של משרד האוצר

לפני כשבועיים השיק משרד האוצר מחשבון להשוואה בין ביטוחי דירה. המחשבון מציג תעריפי ביטוח של חברות שונות לפי ביטוחי מבנה, ביטוחי תכולה או ביטוח משולב.

כדי לקבל את הצעות המחיר, יש להכניס פרטים אודות הדירה, היסטוריה ביטוחית, היקף התכולה ועוד.

מעבר למחיר, מציג המחשבון כלי יעיל של מדד השירות לטיפול בתביעות. מדד זה משקלל את מהירות הטיפול בתביעות וכיצד הן הסתיימו (אישור מלא, אישור חלקי או דחיית התביעה). המספרים מציגים את שיעור הסיום בטיפול בתביעות בסטנדרט שקבע משרד האוצר, כך שחברה שמדורגת בציון 70, סיממה את הטיפול ב-70% מהתביעות.

לדוגמה, כשמבקשים הצעת מחיר לביטוח מבנה ותכולה לדירה בת 10 שנים, הממוקמת בקומה 3, מוערך סכום ביטוח המבנה ב-500 אלף שקל, כשמדובר בתכולה המוערכת ב-250 אלף שקל, מצביעות תוצאות המחשבון על פער של 30% בין ההצעות השונות.

הצעת הפניקס במקרה זה עומדת על 1,345 שקל, כשהציון במדד השירות של החברה הוא 69, והצעת איילון עומדת על 1,718 שקל וציון החברה במדד השירות הוא 75. במקום טוב באמצע עומדת הצעת AIG (1,575 שקל), כשמדד השירות של החברה הוא 86.

לצד הצעות המחיר, המחשבון מספק הסבר אודות כיסויי הפוליסה ואפשרויות להרחבה. מחשבון זה מצטרף למחשבון ביטוחי חובה לרכב, למחשבות השוואת תשואות קרנות פנסיה ומחשבון השוואת קופות גמל.

אתרים נוספים המציעים השוואות פוליסות ביטוח מגוונות כוללים את rak.co.il (מבית "גלובס"), המציע גם ייעוץ והשוואת משכנתאות, את wobi.co.il ועוד.

■ כתובת האתר: Dira.mof.gov.il

הבוררת: כמה אוכל לחסוך על אינטרנט?

אל אתר "כמהזה", המספק מסלולים ומחירים של חברות תקשורת, מצטרף אתר חדש שעלה לאוויר לפני שבועות ספורים - "הבוררת".

"משפחה ישראלית ממוצעת משלמת כ-1,300 שקל על שירותי תקשורת הכוללים טלוויזיה, קווי טלפון ב-5 ניידים, טלפון ביתי ואינטרנט", אומר אסף לוי, יזם ומנכ"ל האתר, שהיה פעיל במחאת החברתית של קיץ 2011. "היום אני יודע בוודאות שאפשר להוזיל את ההוצאה הזו כמעט ב-50%. צרכנים רבים משלמים יותר ממה שהם צריכים ויכולים לשלם, ועל בסיס הרעיון הזה הוקם האתר שלנו שמספק את ההצעות הכי משתלמות בהתאם לצרכים האישיים מתוך מטרה להוזיל את עלויות המחיה".

האתר בנוי בצורה ידידותית למשתמש. הגולשים בוחרים בשירות הרלבנטי להם (סלולרי, טלוויזיה, אינטרנט, טלפון), ומזינים את הדרישות והצרכים (נפחי גלישה, מספר קווים, ספק נוכחי ועוד). על בסיס הפרמטרים. מתקבלות הצעות מחיר רלוונטיות ואפשרות להשארת פרטים ולהמתין לשיחת טלפון של נציגי הספקיות.

- מדוע אתם מציעים לגולשים להשאיר פרטיהם באתר?

למקרה שהצרכן מעוניין שנציג שלנו יחזור אליו. השאיפה הייתה להוריד את רמת החיכוך כמה שאפשר, ולכן הפרטים לא נשמרים במערכת. המטרה שלנו היא לעזור לצרכן לקבל החלטה נבונה על בסיס נתונים אובייקטיביים, ולא לצבור מאגר של לקוחות".

המידע שמוצג ב"הבוררת" מתקבל מאתרי הספקיות ומהמשווקים עצמם. העדכון מתבצע על בסיס יומי. "היום טריפל סי עדכנו מחירים ל-55 שקל עבור חבילות אינטרנט של ספק ותשתית. אני מקבל מיד עדכון ומעלה לאתר", אומר לוי ומדגיש: "אני משקף את מחירי השוק, אבל איני צד בעסקה. האחריות שלי כאתר היא לתת לצרכן את הערך המשתלם עבורו, אבל אני צד שלישי בלתי תלוי".

- למה בחרתם להתמקד דווקא בתחום התקשורת?

"בחנו את השוק הזה והגענו למסקנה שיש הרבה מה לפתח. בנינו מדד שמשקף את המחירים בשוק, ואנחנו שואפים להיות המקום שאליו מגיעים צרכנים שמחפשים את החבילה המשתלמת ביותר בתחום התקשורת".

בדומה לאתרי השוואת מחירים, המודל העסקי של הבוררת מתבסס על "לידים", כלומר תשלום בגין הפניית לקוחות לחברות.

■ כתובת האתר: haboreret.co.il

אנה ברודי: הזמנות מאתרי אופנה בינלאומיים

בדצמבר האחרון השיקה אנה ברודי את אתר האינטרנט שלה אחרי שקיבלה פידבקים חיוביים מעמוד הפייסבוק שתחזקה ואשר סייע לרוכשים ובעיקר לרוכשות אונליין לנווט את דרכן בין אינספור אתרי הממכר המקוונים. באתר מוצגים אלפי פריטים שנמכרים ב-20 אתרים בינלאומיים בהם.

הרעיון הוא שבמקום לשוטט בין האתרים השונים במטרה לחפש לדוגמה את השמלה השחורה המושלמת, מקבלים ריכוז של שמלות שחורות מכל מיני אתרים עם אפשרות לסינון לפי מידה או גזרה. עם בחירת השמלה עוברים לרכישה לאתר שבו היא נמכרת והעסקה נעשית מולו.

ברודי משמשת כמתווכת. המחיר של הפריט זהה לזה שבו הוא נמכר באתר, ואת הרווחים מקבלת ברודי מהאתרים אליהם הופנו הרוכשים.

אלפי המוצרים כוללים בגדים ואביזרי אופנה במחיר של עד 50 ליש"ט (בכדי ליהנות מפטור התשלום על מס בקנייה ב-75 דולר ויותר).

"אני משמשת כמתווכת בין האתרים ובין הקונים. המוצר שלי מאפשר לערוך השוואה רוחבית בין אתרים. החיסכון שאני מציעה הוא בזמן וגם דרך בונוסים שונים. הודות קשרים אישיים שפיתחתי עם כל האתרים, אני מצליחה להשיג לקונות דרכי קודים של הנחות, משלוחים חינם וכדומה. בימים אלה אני עובדת על קמפיין שיעניק מתנות לרוכשים באתר גדול ומוכר".

ברודי אמנם אינה מהווה צד בעסקה, אולם היא מבהירה כי לצד ההמלצה על פריטי הלבוש שהיא ליקטה, האתרים בינלאומיים שמוצגים באתר שלה הם אתרים מומלצים לקנייה (בעקבות ניסיון חיובי שלה ופידבקים מהקונים). אתרים לא ראויים לא יוצגו באתר.

"לא תמצאי אתרים סיניים, לא מתוך כוונה להשמיץ אלא משום שאתרים אלה - ולא רק עלי אקספרס אלא גם אתרים שיש להם שם בריטי לגמרי - הם אלה שצרכנים מתלוננים לגביהם הכי הרבה עם בעיות במשלוחים, מוצרים שלא הגיעו, חוסר התאמה וכדומה".

כדי להתמצא ביתר קלות, מחולקים הפריטים לפי קטגוריות ותתי קטגוריות (שמלות פרחוניות למשל). לקראת שבועות הוקמה "חנות לבנה" בתוך האתר ובה ריכוז של פריטים לבנים.

ברודי באה מתחום השיווק, ובעבר עבדה בחברת סטארט-אפ בתחום האופנה דרכה נחשפה לתחום קניות האונליין. "אני עצמי התנסיתי באונליין שופינג באתרים מחו"ל, ולפני שנה וחצי פתחתי את עמוד פייסבוק שבו פרסמתי טיפים והמלצות. בעקבות ההיענות המדהימה לעמוד ושאלות שהעלו גולשים, נולד הרעיון לאתר".

לברודי יש תוכניות להתרחב לתחום בגדי הילדים בקרוב, כשהיא מצויה במשא-ומתן עם האתר נקסט שכבר כבש את ההורים הישראלים.

■ כתובת האתר: annabrody.co.il

הום קלקולייטור: כמה באמת עולה לכם הדירה?

עסקת רכישה של דירה כוללת הוצאות נלוות שלא תמיד נלקחות בחשבון מראש ועשויות להוביל את הרוכשים למצב מביך. על רקע סיטואציות כאלה, שמסתבר שהן שכיחות, השיקה לפני שבועות ספורים עו"ד גלית זמיר אפליקציית מובייל (המותאמת לטלפונים סלולריים ולגלישה מכל מחשב), המאפשרת בפשטות ובקלות לאמוד את מחיר הדירה, כולל תוספות שהן חלק בלתי נפרד מהעסקה: מסים, הוצאות משפטיות וכו'.

השימוש באתר הוא חינמי, ב-3 שפות (עברית, צרפתית ואנגלית), ואת הסכום הכולל ניתן לקבל באירו, דולר או בשקלים.

"רבים לא יודעים שבכל רכישה מקבלן יש לשלם 5,000 לפני מע"מ או 0.5% לעורך הדין של הקבלן, ומכאן ההוצאות מטפסות, דרך דמי תיווך שיכולים להגיע ל-2% מהעסקה ולמסים", אומרת זמיר.

הפרטים שיש להזין באתר כוללים את מחיר הדירה, האם היא נרכשה מקבלן, האם מדובר ברוכש שהוא תושב ישראל או תושב חוץ, והאם מדובר ברכישה ראשונה - לפיכך מחושבת תוספת מדרגות המס בהתאם.

"תושב ישראל שרוכש דירה ראשונה בסכום של עד 1.5 מיליון שקל לא משלם מס רכישה, ולאחר מכן המס המוטל על הרוכשים מטפס במדרגות, כך שמדובר במנגנון שניתן לחשב מראש. אלא שהרוב לא יודעים ולא מכירים בתוספות שנדרשות מהם ויוצאים מנקודת הנחה שמחיר הדירה מסכם את מחיר העסקה. לא אחת נתקלתי במצב שבו אנשים לא יכלו לעמוד בתקציב משום שלא לקחו בחשבון תוספת של 7.5% על מחיר הדירה - וזה משהו שצריך לקחת מראש בחשבון בתקציב. אנשים נופלים על זה ובגדול ולא מצליחים לסיים עסקאות. את התחשיב הזה נתנו כשירות ללקוחות המשרד, ומכאן החלטנו לפתח אפליקציה שתהיה נגישה וקלה לשימוש לרוכשים".

תחשיב לדוגמה: עבור דירה מקבלן שמחירה 3 מיליון שקל, לרוכשים בפעם הראשונה דרך מתווך התוספת היא 5.7%, שהם כ-181 אלף שקל. כדי לקבל פירוט מלא על התחשיב, יש להזין כתובת מייל אליה נשלח הפירוט המלא. במקרה הזה התוספות כוללות כ-71,000 שקל כדמי תיווך (2% מע"מ), 67,200 שקל עבור מס רכישה לתושב ישראל ו-35,400 שקל שכר-טרחה לעורך הדין של הקונה.

■ כתובת האתר: avocat-en-israel.com/homecalculator/Home