בדרך להסכם קואליציוני: הבנות הושגו בין הליכוד לכחלון

לאחר שהוסרו רוב המכשולים, מפלגתו של השר לשעבר תצטרף לממשלת נתניהו ■ גם עם יהדות התורה הושגו רוב ההבנות, בהן העלאות הקצבאות באופן רטרואקטיבי

משה כחלון / צילום: רויטרס
משה כחלון / צילום: רויטרס

מפלגה ראשונה בממשלה הרביעית של נתניהו? לאחר למעלה מחודש של מגעים - ושבוע בלבד לפני תום המועד האחרון להרכבת הממשלה, הגיעו אמש (ג') הליכוד ומפלגתו של משה כחלון להבנות - ודרכה של "כולנו" לממשלה הבאה נסללה.

צוותי המשא ומתן נפגשו בפעם האחרונה ועברו על המסמכים לקראת חתימה על ההסכם הקואליציוני, במסגרתו סוכם כי משה כחלון ימונה לשר האוצר הבא של ישראל. מי שמוצב במקום השני במפלגה, ח"כ יואב גלנט, צפוי להתמנות לשר הבינוי. בנוסף, בהתאם לדרישות כחלון - תוקם ועדת רפורמות שמטרתה לממש את השינויים שהוא מתכוון לחולל בתחום הדיור, הבנקאות והמלחמה בעוני. כמו כן מנהל התכנון, שהיה במשרד הפנים, צפוי לעבור למשרד האוצר על מנת למנוע עיכובים בתכניות הדיור של כחלון.

עם זאת, נתניהו סירב להיענות לדרישה נוספת של כחלון - ולא יצרף את ח"כ יואב גלנט לקבינט המדיני-ביטחוני.

גם עם יהדות התורה הליכוד קרוב לסיכום: אתמול דווח על משבר בשיחות, לאחר שהליכוד סירב להעלות את קצבאות הילדים באופן רטרואקטיבי מתחילת השנה, אך לאחר מכן סוכם כי מרגע הקמת הממשלה יועלו הקצבאות למצבם הקודם - לפני כהונתו של שר האוצר לפיד.

לפיד: "מוכרים את הציונות, זו כניעה לסחטנות"

על פי ההערכות התשלום הרטרואקטיבי שייכנס לתוקפו עוד לפני חוק התקציב יעלה למדינה מיליארד וחצי שקל. משפחה ממוצעת עם שלושה ילדים תקבל כאלפיים שקלים, ומשפחה עם שבעה ילדים תקבל כארבעת אלפים שקלים במסגרת העלאות הקצבאות.

בנוסף, דורשים ביהדות התורה את תיק הבריאות עבור יעקב ליצמן ואת ועדת הכספים עבור משה גפני. ליצמן הצהיר אתמול כי בכוונתו להרחיב את טיפולי השיניים בחינם לילדים.

מי שזעם על הסיכום המתגבש עם יהדות התורה הוא יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד. לדבריו, "מה שאנחנו רואים היום זו מכירת חיסול של כל מה שחשוב לחברה הישראלית על חשבון משלם המיסים. מדובר בכניעה מוחלטת של ראש הממשלה לדרישות של מפלגה לא ציונית על חשבון הציבור העובד והמשרת".

לפיד טען גם כי ההסכם הקואליציוני עם המפלגות החרדיות יוביל בין השאר לביטול לימודי הליב"ה, שינוי חוק השוויון בנטל והרחבת הממשלה."אני מבין את יהדות התורה שדורשים, זו האג'נדה שלהם. אני לא מבין את הליכוד - מפלגה שקוראת לעצמה 'לאומית' נכנעת ללא תנאי לאלו שמצהירים שהם אנטי ציונים", הוסיף לפיד.

שר האוצר לשעבר גם זעם על הסיכום האפשרי לפיו ישראלים יוכלו להצביע בחו"ל: "מוכרים את הציונות - אדם יוכל לשבת בנוחות במזגן בניו ג'רזי ותהיה לו בדיוק אותה השפעה שיש לחייל בצה"ל שמסכן את חייו בעזה".