נחתמו ההסכמים בין הליכוד לכולנו ויהדות התורה

(עדכון) - בצוות המו"מ הביעו שביעות-רצון מכך שהצליחו להשיג עבור כחלון את כל כלי העבודה הנדרשים לו על מנת לממש את הרפורמות שבכוונתו לקדם ■ בין הליכוד ליהדות התורה סוכם כי קצבאות הילדים יעלו החל מחודש מאי

משה כחלון  / צילום: רויטרס
משה כחלון / צילום: רויטרס

שישה ימים בלבד לפני תום המועד הסופי להרכבת הממשלה, נחתם הערב ההסכם הקואליציוני הראשון עם מפלגת "כולנו". לאחר 34 יום של מו"מ הצליחו הליכוד וכולנו להגיע להסכמות סופיות שעל פיהן יכהן יו"ר כולנו, משה כחלון, כשר האוצר, ח"כ יואב גלנט ישמש כשר הבינוי וכמשקיף בקבינט המדיני-ביטחוני, ולאחר שיוגדל מספר שרי הממשלה, לרשות המפלגה יימסר גם תיק הגנת הסביבה אולם עדיין לא ברור מי יעמוד בראשו.

בנוסף תקבל כולנו את מינהל התכנון ומוסדות התכנון שהיו עד כה באחריות משרד הפנים, את רשות מינהל מקרקעי ישראל וכן את ראשות ועדת העבודה והרווחה שבה יכהן ח"כ אלי אלאלוף. בנוסף תקבל המפלגה גם תפקיד סגן שר, אולם עדיין לא ברור באיזה משרד. במסגרת ההסכמים ישמש כחלון כיו"ר קבינט הדיור, כחבר בקבינט המדיני-ביטחוני וכן כמ"מ יו"ר הקבינט הכלכלי-חברתי, תפקיד שבו יחזיק ראש הממשלה.

ההסכמים הקואליציוניים בין כולנו לליכוד מעגנים גם את שורת הרפורמות העיקריות שבכוונת כחלון להוביל, ובהן הרפורמה להורדת מחירי הדיור, הרפורמה בבנקים, הרפורמה להורדת יוקר המחיה, יישום דוח ועדת אלאלוף למלחמה בעוני וכן תוספת של 700 אלף דירות לדיור הציבורי.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ברך את שר האוצר המיועד כחלון עם חתימת ההסכם ואמר: "התחייבנו במהלך מערכת הבחירות לפעול על מנת להוריד את מחירי הדיור ויוקר המחייה, לקדם שורה של רפורמות ולהמשיך להזניק את כלכלת ישראל. כבר היום כלכלת ישראל נבדלת מכלכלות מערביות אחרות משום שהיא ממשיכה להמריא בעוד האחרות מדשדשות. הכוונה המשותפת שלי ושל משה כחלון, שר האוצר המיועד היא שכל מי שיישב סביב שולחן הממשלה ואני מקווה גם בכנסת היא לפעול ולהטיב עם אזרחי ישראל באמצעות הצמחה של הכלכלה הישראלית שתניב את הפירות לכלל האזרחים. אני נלהב לקראת העשייה המשותפת שלנו, דיברנו הרבה על הצעדים שיש לעשות יחד. לא הכל מופיע בהסכמים הקואליציוניים כי אין צורך בזה, הדבר החשוב שהושג היא ההבנה לשיתוף פעולה למען הכלל. אני מתכוון לעבוד בכל העוצמה שניתנה בידנו על ידי אזרחי ישראל כדי להטיב באופן עמוק עם אזרחי מדינת ישראל. משה - אני שמח לקבל אותך בחום ובשמחה".

כחלון אמר כי "סיימנו מו"מ ארוך שהתמקד בכלי עבודה ובאמצעים שיסייעו לנו לקדם רפורמות. המשק הישראלי זקוק לרפורמות ואנחנו בסיעת כולנו יחד עם סיעת הליכוד, רה"מ והשרים נדע להוביל אותן. בממשלה הבאה נקדם רפורמות בדיור, בבנקאות ונפעל לצמצום פערים בחברה הישראלית. אנו בטוחים שנקבל שיתוף פעולה מלא מראש הממשלה, מחברי הכנסת מהקואליציה וגם מהאופוזיציה. לא מדובר ברפורמות סקטוריאלית אלא בכאלה שיעזרו לכל אזרחי מדינת ישראל - מהעיר, מהכפר, מהצפון ומהדרום בלי קשר לדת או לאום. לכן אני מצפה לשיתוף פעולה מלא ממפלגות הקואליציה וגם ממפלגות האופוזיציה. אני מודה לרה"מ על שיתוף הפעולה ומצפה לשיתוף פעולה בעתיד על מנת להצליח".

במעמד החתימה על ההסכם הקואליציוני עם מפלגת "יהדות התורה" אמר נתניהו: "עבדנו במשותף בממשלה הקודמת לטובת עם ישראל ומדינת ישראל, עשינו דברים גדולים. יש לנו הזדמנות לחזור לכך עכשיו, יש שאיפה גדולה לעשות דברים גדולים למדינת ישראל ועם ישראל ולציבור בישראל. יש לי בקשה אחת: בואו נלך כולנו לעבוד".

ח"כ יעקב ליצמן: "אני חושב שההסכם שעשינו הוא הסכם טוב, לא קל, יש הרבה דברים חברתיים שם, גם על קצבאות ילדים וגם טיפולי שיניים, יש עוד הרבה דברים וגם תיקוני עיוות. אני בטוח שבעזרת השם, כפי שהוכחנו בקדנציות הקודמות בעבר, והובלנו הרבה רפורמות והרבה הישגים, אני מקווה שהקדנציה הנוכחית תהיה ארבע וחצי שנים".

תקציב - רק בנובמבר

על פי ההסכמים, כולנו התחייבה לתמוך בחוק הקובע כי שכרם של חיילים בסדיר יוגדל וכי מענק הפרישה שלו יזכו פורשי צה"ל יהיה גדול יותר. ועדה משותפת לכולנו ולמשרד הביטחון היא שתקבע את המנגנון. כמו כן, כחלון התחייב לתמוך בהגדלת מספר שרי הממשלה ל-22, וכן בחוק הקובע כי תינתן זכות הצבעה בבחירות גם לישראלים השוהים בחו"ל.

עוד הוחלט, על פי בקשתו של כחלון, כי חוק יסוד הכנסת ישונה כך שדיוני התקציב יימשכו 160 יום מיום כינון הממשלה ולא 110 כפי שהיה קודם לכן. המשמעות היא שהתקציב יאושר רק בנובמבר ולא בסוף יולי. על פי המתווה החדש, תקציב 2015-2016 יאושר רק בעוד חמישה חודשים, וגם התקציב שלאחריו יהיה דו-שנתי לשנים 2017-2018.

הבוקר נפגשו צוותי המו"מ של שתי המפלגות כדי ללבן את המחלוקות האחרונות ולסכם את הניסוחים הסופיים. אחד מסלעי המחלוקת שנותרו הוא החקיקה להגבלת כוחו של בית המשפט העליון - שכחלון מתנגד לה, וכן דרישתו של נתניהו שהועלתה רק שלשום, לזכות וטו על כל שינוי במפת התקשורת. על פי בקשת נתניהו הכניס הליכוד סעיף חדש להסכמים הקואליציוניים לפיו שר התקשורת הבא יוכל למנוע או לכפות על השותפות הקואליציוניות כל חקיקה או רפורמה שירצה. גורמים בסביבתו של נתניהו הבהירו כי רה"מ מתעקש כי הדרישה שתעניק לשר התקשורת סמכויות דרקוניות תעוגן בהסכמים הקואליציוניים.

על פי הסעיף, כל השותפות יתחייבו לתמוך בכל רפורמה שיגבש שר התקשורת; לא לתמוך, לא להגיש ולא ליזום הצעות שלא בהסכמת שר התקשורת; ולהתנגד לכל הצעה ששר התקשורת יתנגד לה. המשמעות המיידית של הסעיף היא נטרול חוק ישראל היום וחיזוק היכולת של נתניהו לשנות את מפת הטלוויזיה. ככל הנראה בתיק התקשורת יחזיק נתניהו בעצמו, או שיעניק אותו לאחד מנאמניו.

בצוות המו"מ של כולנו, שעליו נמנים ארז חלפון, עו"ד אלון גלרט, אביגדור יצחקי ונדב שיינברגר, הביעו שביעות-רצון מכך שהצליחו להשיג עבור כחלון את כל כלי העבודה הנדרשים לו על מנת לממש את הרפורמות שבכוונתו לקדם. יש לציין שכמעט כל תביעותיה של כולנו התקבלו.

מיד לאחר החתימה עם כולנו חתמה על ההסכמים הקואליציוניים גם יהדות התורה. על פי ההסכמים, ח"כ יעקב ליצמן יכהן כסגן שר הבריאות במעמד של שר, ח"כ משה גפני יחזור לתפקידו כיו"ר ועדת הכספים, ומאיר פרוש יחזיק בתפקיד סגן שר החינוך. המפלגה תקבל לידיה גם את ראשות ועדת המדע.

ההישגים של יהדות התורה

בין הליכוד ליהדות התורה סוכם כי קצבאות הילדים יעלו החל מחודש מאי וכי התשלום יינתן רטרואקטיבית לאחר אישור התקציב. על פי ההערכות, העלאת הקצבאות נאמדת ב-1.5 מיליארד שקל. בנוסף סוכם כי תקציבי הישיבות יחזרו לרמתם הקודמת טרם כניסתו של יאיר לפיד לאוצר. במקביל, תוחזר גם הרפורמה שהנהיג ליצמן בשבתו כשר הבריאות, לטיפולי שיניים חינם עד גיל 18 מתקציב סל הבריאות, וכן תונהג רפורמה בביטוח הסיעודי.

כמו כן נקבע כי יבוטלו הסנקציות הפליליות בחוק הגיוס; תעריפי התמיכות לאברכים ותלמידי ישיבה יוחזרו לרמתם ב-2012; ההקצבות לתלמידי ישיבה יעוגנו בחקיקה; הממשלה תעביר חוק עוקף בג"ץ שיחדש את קצבת הבטחת ההכנסה לאברכים; הממשלה תבטל את קריטריון מיצוי כושר ההשתכרות בהטבות לדיור; יחודש חוק נהרי המחייב את הרשויות המקומיות לתקצב מוסדות חינוך חרדיים פרטיים בהיקף של 75% ממוסד ממלכתי, גם אם אינם מלמדים ליבה; בכל שנה יוקצו 150 מיליון שקל למטרות חינוך חרדי; יבוטל חוק הגיור; יבוטל חוק צוהר הפותח את אזורי הרישום לנישואים; תבוטל ההעדפה בתעריפי מעונות יום לזוגות שבהם שני ההורים עובדים (מיצוי כושר ההשתכרות); יישמר הסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה ולא תאושר כל חקיקה פרטית שמתקנת את המצב הקיים כמו למשל תחבורה ציבורית בשבת; יבוטלו החוקים הקובעים שמוסד שלא ילמד את תוכנית הליבה במלואה תקציבו יופחת ל-30% ממוסד ממלכתי. על פי הערכות, סך תביעות החרדים עומדות על כ-4 מיליארד שקל לשנה.

ובעוד שהמו"מ עם כולנו ויהדות התורה לקראת חתימה, המשבר בין הליכוד לש"ס נותר בעינו. יו"ר ש"ס, אריה דרעי, דורש לקבל את תיק הכלכלה, הדתות והרווחה, וכן למנות את איציק כהן לסגן שר באוצר. לפי שעה מסרב נתניהו למסור את תיק הרווחה לדרעי. בש"ס החליטו לפי שעה להקפיא את המו"מ.

הנתק בין נתניהו לליברמן נמשך

בתוך כך, גם המו"מ עם הבית היהודי ועם ישראל ביתנו עדיין רחוק מסיום ונראה שהסכמות יושגו רק באמצע השבוע הבא, ובינתיים הנתק בין נתניהו לליברמן נמשך. אמש אמר ליברמן כי ישראל ביתנו מתלבטת האם להצטרף לקואליציה. שר החוץ אמר כי מדובר בהחלטה קשה שעלולה להוביל את ישראל לבחירות חוזרות. "רובצת עלינו אחריות גדולה אם לא נכנס לממשלה", אמר ליברמן. שר החוץ המיועד הסביר כי המשמעות המיידית של אי-כניסה לממשלה "תהיה לא הליכה לאופוזיציה אלא הליכה לבחירות חוזרות".

במקביל, מסתמן כי בנט יכהן כשר החינוך, אולם גם הנקודה הזו עדיין לא סוכמה לנוכח דרישתו של בנט לתוספת של מיליארד שקל למשרד החינוך.

תוצאות המשא ומתן הקואליציוני-כולנו ויהדות התורה
 תוצאות המשא ומתן הקואליציוני-כולנו ויהדות התורה