מומחה בחשיבה יצירתית: זה הדבר הכי חשוב שעליכם ללמוד

להתיידד עם השינוי: כשהמציאות המשתנה היא הדבר הכי קבוע שיש, אין מנוס מללמוד להכיל חוסר ודאות ■ ד"ר אייל דורון במאמר מיוחד ■ ליידי גלובס

ד"ר אייל דורון / צילום: אריק סולטן
ד"ר אייל דורון / צילום: אריק סולטן

תהליך של מיזוג, מעבר דרמטי, עדכון הגדרות, החלפת תוכנות או פיצול חטיבות - שינויים מתרחשים כמעט כל הזמן בחיינו המקצועיים. אנחנו חיים בעידן שבו עלינו להסתכל אחרת על שינוי או חוסר ודאות, כי השינוי הופך לשגרה.

העולם החדש חי על ספידים. הכול קורה מהר. מספיק להיזכר מה התרחש בחמישה ימים האחרונים בבחירות אצלנו בישראל, או בחצי השנה האחרונה במזרח התיכון.

צמד החוקרים פריי ואוסבורן מאוניברסיטת אוקספורד זעזעו את העולם כשקבעו ש-47% מהמקצועות המוכרים עלולים להיעלם בתוך שני עשורים. המחקר המדובר שייך לבורסת הימורים סוערת סביב השאלה כמה מקצועות ייעלמו, וכמה חדשים ייוולדו. דבר אחד ברור: דברים משתנים. האם תמשיכו מחר בבוקר אותו דבר?

היכולת שלנו להכיל שינוי וחוסר ודאות הפכה לתכונת יסוד הכרחית וחשובה בעולם העבודה, ובעצם בכל מרחב של חיינו. השאלה היא היכן אתם עומדים מול מצבים משתנים - עד כמה אתם בנויים לפעול במצבי חוסר ודאות?

נתחיל בילדות. אין לי ספק שמקצועות הליבה בבית הספר עומדים גם הם לפני שינוי. מה אנחנו מצפים שיקרה? דור העתיד יצטרך הרבה גמישות מחשבתית, תושייה, כושר אלתור וחשיבה יצירתית. הוא יתרגל לחיים שאין בהם תשובה אחת נכונה, בוודאי לא לאורך זמן. הבעיה היא שזה עומד בניגוד למה שמלמדים אותם כיום. ביום הראשון שלהם בעבודה יבקשו מהם לצאת מהקופסה ולחשוב מזווית אחרת לגמרי, לאלתר. את זה הם לומדים הרבה פחות.

* הכותב הוא מחבר הספר 'החיים בלונה פארק', מפתח שיטת SEISEI לפיתוח תבונה יצירתית