אחרי הפגנת האתיופים: ביהמ"ש האריך מעצרם של 5 חשודים

בדיון הארכות המעצר טענו נציגי המשטרה כי מגמת המשטרה הייתה לאפשר למפגינים את חופש הביטוי, בגבול המותר ■ מנגד, סנגורי העצורים טענו כי העבירות המיוחסות לא מקימות עילות מעצר

הפגנת יוצאי אתיופיה בתל אביב / צילום: רויטרס
הפגנת יוצאי אתיופיה בתל אביב / צילום: רויטרס

אחרי ההפגנה הסוערת באות הארכות המעצר: בית משפט השלום בתל-אביב האריך את מעצרם של 5 בני הקהילה האתיופית שהשתתפו בהפגנה אמש (א') בכיכר רבין בתל-אביב ונעצרו בחשד להפרת הסדר הציבורי ועבירות נוספות.

השופט אביחי דורון מבית משפט השלום בתל-אביב האריך עד כה את מעצרם של החשודים הבאים: יילאק יניאו מראשון-לציון, החשוד כי יידה בקבוק ואבנים כלפי שוטרים. מעצרו הוארך ביממה אחת נוספת, עד 5 במאי, בשעה 12:00;

יוסף צ'וקול מרמלה ודאנאו אביה מקריית גת, החשודים בהשתתפות בהתקהלות אסורה והתנהגות פרועה במקום ציבורי. צ'וקול חשוד גם בוזריקת בקבוק לעבר השוטרים. מעצרם הוארך עד מחר, 5 במאי, בשעה 13:00;

אברהם ברהה מלוד - בעל עבר פלילי, חשוד בתקיפת שוטר. מעצרו הוארך עד מחר, 5 במאי, בשעה 13:00;

יבלטאל לאייאו מאור-יהודה, החשוד בזריקת אבנים לעבר כוח משטרתי והתנגדות למעצר באופן שגרם פציעה לשוטר. מעצרו הוארך עד מחר, 5 במאי, בשעה 13:00.

במהלך דיון הארכות המעצר טענו נציגי המשטרה כי מגמת המשטרה הייתה לאפשר למפגינים את חופש הביטוי, בגבול המותר. "לגיטימי להפגין במדינה דמוקרטית. אני לא זוכר מדיניות כזו של הבלגה של המשטרה. אני 11 שנה במשטרה ולא זוכר הבלגה כזו", טען נציג המשטרה, רס"מ שחר סודרי.

מנגד טענו סנגורי העצורים כי העבירות המיוחסות למשתתפים לא מקימות עילות מעצר. כמו כן, נטען על-ידי הסנגורים לגבי חלק מהעצורים כי המשטרה לא הודיעה למשפחותיהם על המעצרים.

האגודה לזכויות האזרח: "המשטרה לא פעלה על-פי הנהלים שהיא עצמה קבעה"

בתוך כך, האגודה לזכויות האזרח מותחת ביקורת על האלימות המופרזת שבה נקטה לדבריה המשטרה אמש בהפגנת בני הקהילה האתיופית בכיכר רבין בתל-אביב.

בהודעה שהוציאה היום (ב') האגודה היא מציינת כי שימוש משטרתי באמצעים לפיזור הפגנות איננו אסור, אולם יש לעשותו בצורה המדודה ביותר, בהתאם לחומרת הפגיעה בסדר הציבורי ובשלום הציבור.

באגודה מציינים כי "על-פי הדיווחים והתיעוד המצולם מההפגנה אמש ומהפגנת יום חמישי האחרון, ניכר כי המשטרה לא פעלה על-פי הנהלים שהיא עצמה קבעה, וככלל, נראה כי לא נעשה שימוש מידתי וסביר באמצעי פיזור ההפגנות".

לדברי האגודה לזכויות האזרח, בין היתר, המשטרה פעלה בניגוד לנהליה כשלא הזהירה לפני השימוש בכל אחד מאמצעי פיזור ההפגנות, והשימוש בהם לא היה הדרגתי.

"בפרט, עולה מהדיווחים כי המעבר משלב האיפוק לתגובה כוחנית ואלימה היה מפתיע והתבצע ללא אזהרה מוקדמת. ספק רב אם השימוש ב'סוס הלם', ודווקא ברגעי ההפוגה, היה הכרחי".