כך צחקו עו"ד רונאל פישר ושותפיו כל הדרך אל כתב האישום

הבדיחות על אלון חסן, רכב המאזדה שנשכר כדי לזייף מעקב אחר שי ברס - כל אלה ועוד יוצרים את הרושם שפישר, מלכה ועדת המדינה לא רק ניהלו לכאורה רשת של שוחד וסחיטה, אלא גם נהנו מכל רגע

האישומים בפרשת רונאל פישר, שתוארו בקווים כלליים בעיתונות בשבועות האחרונים, מקבלים קווים ממשיים בפרטים הנכללים בכתב האישום שהוגש ביום חמישי האחרון. הודעות הטקסט, התקשורת בתיבת האי-מייל הייעודית ששימשה את רפ"ק בדימוס ערן מלכה ועו"ד רונאל פישר, הבדיחות על חשבונו אלון חסן, רכב המאזדה שנשכר כדי לזייף מעקב שלא היה ולא נברא אחר הנאשם שי ברס ועוד - כל אלה יוצרים את הרושם שפישר, מלכה ועדת המדינה ע' לא רק ניהלו רשת של שוחד, סחיטה ומכירה (בסיטונאות וליחידים) של חקירות פליליות - אלא גם נהנו מכל רגע. כך צחקו פישר ושותפיו כל הדרך אל כתב האישום.

כתב האישום שהוגש בפרשה הוא חמור, אין בכך ספק. לפישר, עורך הדין הססגוני, ולמלכה, קצין המשטרה שסרח (לכאורה), הייתה אימפריה של שוחד, כך זה מצטייר. מלכה היה מביא מידע מחקירות המתנהלות ביחידת העילית של המשטרה ופישר, שותפו - על-פי כתב האישום - היה מוכר את המידע ללקוחותיו בעד עשרות, לפעמים מאות אלפי דולרים בשיטות מכירה שונות.

כמו צפייה בסרט פשע או מותחן ריגול טוב, לצד החומרה שבדברים, קריאת כתב האישום מספקת גם משהו מהגירוי וההנאה שבביצוע המעשים, מההשתעשעות במשחקי מרגלים של הצמד פישר את מלכה, ושותפתם למעשים, עוזרתו של פישר, עדת המדינה, ע'; ומסידורם של חלק מן הנאשמים האחרים בפרשה.

"המאזדות עבדו"

כתב האישום מתאר, בין היתר, את תיבת הדואר שפתח מלכה מתוך מטרה להעביר את החומרים האסורים לפישר, התיבה שכותנה "אלפוניו 7". מכתב האישום עולה כי מלכה נהג לשלוח לע' הודעות בוואטסאפ: "כנסי ל-7". אז ע' היתה מורידה מ"אלפוניו" את החומרים הסודיים, מדפיסה אותם ומניחה אותם עבור פישר במגירה ספציפית שיועדה לחומרי ה"אלפוניו" במשרדו. הכול בלי לומר מילה.

לא ברור כיצד הסוותה התיבה את המעשים, אך אין ספק שהיא תרמה לאווירת הג'יימס בונד בקרב גיבורי העלילה. עוד נטען בכתב האישום כי פישר ומלכה נהגו לנהל שיחות טלפוניות ביניהם באמצעות אפליקציית וייבר, משום שסברו שהיא אינה ניתנת להאזנה.

המקרה של שי ברס, מנכ"ל נתיבי ישראל (מע"צ) לשעבר, ממחיש עד לאיזו רמה של תעוזה ותחכום השתכללה שיטת פישר-מלכה לכאורה. האישומים בפרשת ברס, כמו ביתר המקרים עוסקים בדפוס הקבוע המיוחס לשניים, נטילת שוחד תמורת מידע מחקירה. אלא שמהאישום במקרה של ברס עולה כי פישר ומלכה החלו לסחוט את ברס, בטענה כי מתנהלת נגדו חקירה, עוד בטרם התנהלה חקירה שכזו.

בין היתר מואשמים פישר ומלכה בכך שכדי להלחיץ את ברס ולשכנע אותו לשכור את שירותיהם, שיקרו השניים לברס ואמרו לו כי המשטרה מקיימת האזנות סתר במסגרת החקירה (שטרם התחילה), וכי שני רכבים מסוג מאזדה עוקבים אחריו. בהמשך הם גם הציגו לו כביכול מסמך מפוברק שמקורו היה לטענתם במשטרה ובו 15 נושאים שבהם עוסקת החקירה נגדו.

"המאזדות עבדו"

כדי לחזק את הטענות בעניין רכבי המאזדה, נקטו השלושה שיטה יצירתית במיוחד. בכתב האישום נטען כי "על מנת להטמיע בלבו של ברס כי אכן מתנהלת חקירה נגדו, שכר פישר רכב מסוג מאזדה והורה לע' לנהוג בו, כאשר בד-בבד התקשר פישר לברס והפנה את תשומת-לבו לרכב מאזדה המצוי בסביבתו".

בדרך זו סחטו לכאורה פישר ומלכה 77 אלף יורו מברס. את הסכום חילקו השלושה כביכול באופן הבא: 36 אלף יורו לפישר, סכום זהה למלכה ו-5,000 יורו לע'.

"יש לך פה שקית", אמר פישר למלכה לכאורה כשהעביר לו את חלקו בזכיה בפגישה בין השלושה. "המאזדות עבדו", דיווח בעונג.

בהמשך נפתחה החקירה האמיתית בענינו של ברס, שמידע ממנה מסרו לכאורה פישר ומלכה לברס. בתמורה לאותו מידע קיבלו פישר ומלכה כביכול כ-730 אלף שקל בדמות ריטיינר ש"סידר" לכאורה ברס לפישר ממע"צ. את הכספים הללו שילמנו כולנו - מדובר בכספי ציבור.

"השמן בלחץץץץ"

מקרה נוסף החושף משהו מאווירת ה"עשייה" של פישר ומלכה נוגע לאלון חסן, היו"ר המושעה של ועד נמל אשדוד. כידוע, חסן היה זה שפוצץ את הפרשה כשתיעד את פישר מציע לו לשלם 150 אלף דולר בתמורה לסגירת חקירה פלילית בה הוא נחשד. בהמשך השתתף חסן במבצע מעצרו של פישר, במסגרתו הוא תועד מעביר לעורך הדין מזוודת מזומנים במסעדה.

בין הצעתו של פישר לחסן לבין היענותו של האחרון להצעה (כחלק מן המבצע למעצרו של פישר), נחקר חסן על-ידי מלכה מספר פעמים, ומלכה אף דיווח על כך לפישר בהודעות וואטסאפ. "לגבי השמן, עשינו לו שתי חקירות", עדכן מלכה באמצע יוני 2014, והוסיף: "תזמין אותו כבר הלילה... יביא חבילה... השמן בלחץץץץ".

בתחילת יולי התכתבו ע' ומלכה בוואטסאפ. "הגיע השמן?", שאל מלכה. ע' השיבה: "לא, הוא בא מחר, ובאותה שיחה הוא אמר לי אני חייייבבב!! לבוא ביום חמישי". בהמשך כתבה ע': "מחר לעניין הבת שלו הוא עףףףף".

בכתב האישום מוסבר כי הדברים נכתבו על העובדה שמלכה הדליף לע' ולפישר את הכוונה לזמן לחקירה את בתו של חסן. בהמשך עדכנה ע' כי חסן יגיע "ביום חמישי לסגור פינה". ואכן, חסן בא "לסגור פינה", כשפגש בפישר ומזוודת מזומנים בידו. את ההמשך כולנו מכירים.

נהנתנותו של פישר מתבטאת לא רק "בכיף" שעשה על גבם של קורבנותיו לכאורה, אלא גם מרשימת נכסיו שביקשה המדינה להקפיא ביום חמישי האחרון, ובהם: 3 נכסי נדל"ן בתל-אביב, שתי יאכטות הרשומות על שמו, מכונית מסוג אאודי, עשרות אלפי הדולרים שנתפסו בביתו במזומן ויתרת החשבון בכל אחד משמונת חשבונות הבנק שלו.

מעניין יהיה לדעת כמה מן הנכסים הללו נצברו באמצעות מערכת השוחד והסחיטה שניהל עו"ד פישר לכאורה "בכיף" יחד עם רפ"ק ערן מלכה.