בזק קופצת לאחר פיטורי ברגר; הרפורמה תיפגע?

(עדכון) - רה"מ החליט לפטר את מנכ"ל משרד התקשורת בשיחת טלפון ■ בשוק ההון כבר חוגגים בשל ספקולציות על פגיעה ברפורמה בשוק הקווי ■ בפועל, למשרד התקשורת יהיה קשה מאוד לחזור אחורה ■ פרשנות / גד פרץ

הוציאו עליו חוזה? לא מן הנמנע שכן. אבי ברגר, מנכ"ל משרד התקשורת, מהטובים ביותר שהסתובבו כאן בקדנציות האחרונות משלם את המחיר על כך שעבד יותר מדי טוב וקשה למען אזרחי ישראל. אחד כמו ברגר הוא לצנינים בעיני אנשים מסוגם של ראש הממשלה בנימין נתניהו. מי שמצליח יותר מדי סופו לשלם את המחיר. תיישר קו, אל תבלוט יותר מדי, שחק את המשחק הפוליטי הנכון, היה בינוני בפועלך ועתידך מובטח בממשלת נתניהו.

לו ניתן לתת המלצה למומו פילבר, מיועדו של נתניהו לתפקיד המנכ"ל, הייתי ממליץ לו לא לקחת את התפקיד. עננה כבדה תרבץ לפתחו לאורך כל כהונתו בשל האופן שבו הוא מתמנה לתפקיד. אין גורם אחד בשוק שלא יודע שמדובר במינוי פוליטי מהזן הבעייתי ביותר וכל החלטה שלו תלווה בעין בוחנת וחוקרת. ללא ספק למבקר המדינה תהיה הרבה עבודה בכהונה הקרובה.

ברגר הוא מינוי מקצועי מעולה וככזה סיפק את הסחורה. הוא נכס לכל שר תקשורת שהיה נכנס לתפקיד, וזכה לאהדה מקיר לקיר. בשל הרקע שלו והניסיון המקצועי שצבר אפשר היה להתווכח איתו מקצועית ולחלוק עליו בלא מעט נושאים, אבל אין אחד שיכול להגיד עליו שהחלטותיו היו נגועות בשיקולים זרים.

מה עכשיו?

מרגע חשיפת האירוע ב"גלובס" מתרוצצות שמועות שברגר משלם את מחיר המאבק שלו בבזק בגלל הרפורמה בשוק הקווי. יתרה מזאת - הבוקר (ב') מזנקת מניית בזק בבורסה על רקע ספקולציות בשוק לפיהן פיטורי ברגר ימתנו - או אולי אפילו יעצרו - את הרפורמה בשוק הקווי ובאינטרנט. מניות אחרות של קבוצת אלוביץ', התלויות בבזק, מזנקות כמובן גם הן, כמו בי קומיוניקיישנס ואינטרנט זהב .

אם זה נכון, הרי שזו טעות מאוד גדולה לפטר את ברגר. מעתה והלאה, כל הטבה הכי קטנה שתקבל בזק, היא תהיה במצוקה נוראית כי התקשורת תשב עליה ועל פילבר ועל ראש הממשלה ללא הפסק. בזק יכולה אולי לשמוח שברגר באופן אישי לא נמצא במשרד אבל אין לה על מה לשמוח יותר מדי. הקו הברור של הדרג המקצועי והמורשת שמשאיר אחריו ברגר, הם כאלה שלא יאפשרו למשרד התקשורת לחזור בו מכל מה שהוטל על בזק.

ההדחה של ברגר נתפרה בתפרים כל כך גסים שזה פשוט גובל בשערורייה. האם מישהו מאמין שלפתע פתאום יכול המשרד לקום ולהגיד לבזק שהטלפוניה שלה מחוץ לרפורמה בשוק הקווי, וזה יעבור בשקט? האם מישהו מאמין שהדרג המקצועי במשרד התקשורת יאפשר דבר כזה? שוק התקשורת נמצא באחת התקופות הכי סוערות שלו. אין תחום במשרד שאינו במוקד סערה. הדרג המקצועי קיבל גיבוי מברגר לעשות כל מה שניתן על מנת לקדם רפורמות שהיו תקועות שנים, ורק החלו לנוע.

זו העת לעצור?

ומה על השר אופיר אקוניס שמופקד על תחום התקשורת? עוד לא נכנס לתפקיד וכבר שונמך. המהלך של נתניהו מרט את כנפיו, עוד בטרם למד היכן יושב משרד התקשורת. איך יוכל אקוניס לקבל החלטות כשכולם יודעים שהוא לא בעל הבית האמיתי והמנכ"ל מוקיר את נתניהו וחב לו את התפקיד? אכן, לא הוד לה ולא הדר לממשלה הזו.