פרשת אפריקה תעשיות: 3 בכירים נוספים יפוטרו מנגב

הפרשה מסתעפת: סמנכ"לית משאבי אנוש בנגב קרמיקה ומנהלת שירות הלקוחות בחברה בדרך הביתה ■ אפריקה תעשיות: הפרשה תגרום לכיווץ של 73 מיליון שקל בהון העצמי של החברה

אבי מוטולה / צילום: תמר מצפי
אבי מוטולה / צילום: תמר מצפי

פרשת האי-סדרים הכספיים בחברת אפריקה תעשיות הולכת ומסתעפת. היום (ג') דיווחה החברה כי היא פועלת לסיום העסקתם של שלושה מנהלים בכירים בחברה הבת נגב קרמיקה, עקב מעורבותם או ידיעתם על פעולות לא חוקיות שביצע לכאורה המנכ"ל לשעבר, אבי מוטולה.

ל"גלובס" נודע, כי שלושת המנהלים שעבודתם תופסק הם סמנכ"ל הכספים של נגב, אביהו איבשיץ, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברה ומנהלת שירות הלקוחות.

אבי מוטולה ניהל במשך קרוב לעשור את חברת המוצרים לבית נגב קרמיקה, ולפני שלוש שנים מונה במקביל גם לתפקיד מנכ"ל החברה האם, אפריקה תעשיות. לפני כחודשיים פוטר מוטולה במפתיע מתפקידיו, בד בבד עם דיווח של אפריקה תעשיות על אודות הפסד עצום של 61 מיליון שקל ב-2014, עיקרו ברבעון הרביעי. בחברה ייחסו את הפיטורים ל"אי-עמידה ביעדים העסקיים שהציב הדירקטוריון למנכ"ל", אלא שמדובר היה רק בתחילתו של כדור שלג בחברה, המשתייכת לקבוצת אפריקה ישראל של לב לבייב.

פחות משבועיים לאחר פרסום הדוחות, דיווחה אפריקה תעשיות כי תלונה מצד עובד על אי-סדרים כספיים (שהגיעה לאחר פיטוריו של מוטולה), הובילה לבדיקה שבעקבותיה התגלתה הכרת-יתר בהכנסות בהיקף של 14 מיליון שקל בחברה הנכדה, ויה ארקדיה, שנרכשה לפני כארבע שנים על-ידי נגב קרמיקה, לאחר שנקלעה לחדלות פירעון.

תלונת העובד הביאה לפתיחת חקירה בחברה, ולמינוי חברת החקירות החיצונית ויצמן-יער לבדיקת הטענות. בסוף אפריל כבר עדכנה אפריקה כי הבור הכספי בנגב קרמיקה יהיה גבוה יותר, ויעלה לה בהפסד של 49-59 מיליון שקל. נוסף על כך דווח על ממצאים ביחס למשיכות אישיות בהיקף של כ-2 מיליון שקל, שביצע המנכ"ל לשעבר מוטולה שלא כדין.

תיקון לאחור של הדוחות

היום הודיעה אפריקה תעשיות כי תידרש לתקן לאחור את דוחותיה הכספיים ל-2014, וכן הציגה נתונים מעודכנים מהשנים 2012-2014, שהגדילו את הפסדיה בתקופה זו ב-60 מיליון לשקל לסך מצטבר של 104 מיליון שקל. תיקון הדוחות לאחור גם יכווץ את ההון העצמי של החברה ב-73 מיליון שקל, ל-325 מיליון שקל בסוף 2014. עם זאת, סמנכ"ל הכספים של החברה, אלון הרפז, הבהיר כי אין מדובר בסעיפים הקשורים לתזרים המזומנים, אלא בסעיפים חשבונאיים בלבד.

תיקון הדוחות נדרש לאור ממצאי הבדיקה, שלפיהם "לאורך מספר שנים ועד סוף 2014 בוצע רישום מוקדם שלא כדין של הכנסות בין רבעונים, ורישום מוטעה של סעיפי לקוחות ויתרות אחרות הנכללים בדוחות הכספיים של חברות קבוצת נגב לשנים אלו, וכן נרשם גידול מלאכותי בסעיפי המלאי של החברות הבנות. זאת, נוסף על אי-סדרים שהתגלו ברישום ההכנסות של אחת מחברות קבוצת נגב", הסבירה אפריקה תעשיות בראשות המנכ"ל החדש-ישן, אברהם נובוגרוצקי.

במילים פשוטות יותר, מדובר בטכניקה כפולה ומוכרת של הקדמת הכנסות והעמסת מלאי (שמקטינה את עלות המכר), במטרה להציג שורה תחתונה חיובית יותר מזו שהייתה אמורה להתקבל בדוח הרווח וההפסד, אם היה מוצג כהלכה.

נובוגרוצקי עמד בראש אפריקה תעשיות, עד שמונה ב-2012 למנכ"ל החברה האם, אפריקה ישראל השקעות, ומינה עקב כך את מוטולה תחתיו. כעת הוא מחזיק בשני התפקידים והחל לראיין מנכ"ל חדש לנגב, שספגה כאמור מכה נוספת עם פיטורי הבכירים הנוספים.

מעבר למשבר הניהולי בנגב, נדרשים נובוגרוצקי והרפז לטפל כעת בבעיה מרכזית נוספת שעולה מהמצב החדש, והיא שאפריקה תעשיות אינה עומדת בשלוש התניות פיננסיות בקשר עם הלוואה בהיקף של 200 מיליון שקל, שקיבלה מגופים מוסדיים. השניים כבר נמצאים במגעים עם הגופים המוסדיים לקבלת כתב ויתור בקשר עם אותן התניות, באופן שימנע את הצורך לזקוף הלוואות אלו כחוב לטווח קצר וירחיק מהחברה את האפשרות לספיגת הערת עסק חי מרואי החשבון שלה.

אפריקה תעשיות עוסקת בייצור, עיבוד ושיווק מוצרי מתכת תחת החברה הבת פקר פלדה, וכן ביבוא ושיווק אריחי קרמיקה, ברזים ומוצרים לעיצוב הבית, תחת החברה הבת נגב קרמיקה. היום נסחרה מניית החברה בירידה של 1%, והשלימה נפילה של 33% מתחילת השנה לשווי של 297 מיליון שקל בלבד.