הרווח של שאול אלוביץ' בבזק גדל לכ-3.4 מיליארד שקל

בשוק ההון מריחים אפשרות לעצירה של הרפורמות בשוק התקשורת המקומי, בפרט הרפורמה בשוק הקווי, שהשפעתה על בזק אמורה להיות משמעותית

שאול אלוביץ / צילום: יוסי כהן
שאול אלוביץ / צילום: יוסי כהן

הטלטלה במשרד התקשורת - כניסת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לתפקיד שר התקשורת ופיטורי מנכ"ל המשרד, אבי ברגר, בשיחת טלפון, כפי שנחשף ב"גלובס" - הקפיצו אתמול את מניית בזק . המניה טיפסה ב-4.5% למחיר של 6.7 שקל, והיום המשיכה לעלות במהלך המסחר.

עם זאת, מדובר עדיין על מחיר נמוך מזה שבזק נסחרה בו לפני כשבועיים. העלייה הגיעה מכיוון שבשוק ההון מריחים אפשרות לעצירה של הרפורמות בשוק התקשורת המקומי, בפרט הרפורמה בשוק הקווי, שהשפעתה על בזק אמורה להיות משמעותית. עד כה, עיקר הרפורמות היו בשוק הסלולר, וההשפעה על תוצאות חברות הסלולר ועל כיסו של הצרכן - ידועה.

חשוב לזכור שחלק ניכר מהמסחר במניה מתבצע על-ידי זרים, שהדגש שלהם בהחלטות ההשקעה והמסקנות הנובעות מכך, עשויות להיות שונות משל המקומיים. לדוגמה, מבט על תשואת הדיבידנד או השוואה לתהליכים דומים שעברו חברות תקשורת מעבר לים. מכל מקום, העלייה במניית בזק אתמול הגדילה את שווי החזקתו של בעל השליטה, שאול אלוביץ', שמחזיק ב-30.7% מחברת התקשורת בשרשור באמצעות בי קומיוניקיישנס, ב-244 מיליון שקל.

השווי הנוכחי של מניות אלוביץ' בבזק עומד על כ-5.4 מיליארד שקל. אלוביץ' רכש את השליטה בבזק מידי קבוצת אייפקס-סבן-ארקין בשנת 2010, ושילם 6.5 מיליארד שקל. מאז העברת השליטה לידיו, בזק חילקה דיבידנדים נדיבים, גם על בסיס רווחיה וגם דיבידנד מיוחד שלא מיתרות הרווח שכלל גם הפחתת הון, וחלקו של אלוביץ' בדיבידנדים הגיע לכ-4.5 מיליארד שקל, כך שבסך הכול הוא מורווח "על הנייר" מעסקת בזק בהיקף של כ-3.4 מיליארד שקל.

בזק מאבדת נתח שוק ורווח

לאחרונה, בדוחות לסיכום 2014, פרסמה בזק תחזית לגבי רווחיה ב-2015. התחזית דיברה על כך שהחברה מעריכה שהשינויים בשוק התקשורת והשוק הסיטונאי לא ישפיעו על רווחיותה הקווית. אלא שהתחזית ניתנה לפני שסלקום השיקה את חבילת הטריפל שלה ב-149 שקלים לחודש ולפני שאקספון השיקה חבילת אינטרנט הכוללת ספק פלוס תשתית במחיר של 69 שקלים לחודש לקצב של 100 מגה. בנוסף, החל לעבוד הממשק האוטומטי להעברת לקוחות מבזק לספקיות האינטרנט במסגרת הרפורמה, ואנו מדווחים על מאות ואפילו אלפי לקוחות שעוברים מידי יום לספקיות האינטרנט ומקבלים מהן את חבילת האינטרנט - ולא מבזק.

אז נכון, כל לקוח שעובר לספקית אינטרנט, בזק מרוויחה עליו 50 שקל במקום 70-80-100 שקל שהרוויחה עליו קודם, אבל חבילת טריפל ב-149 שקלים לחודש זה משהו שיכול לפגוע גם ב-yes (מקבוצת בזק) וגם בבזק. בנוסף, סלקום לא תהיה היחידה שתשיק חבילת טריפל במחיר מוזל, כך שאם גולן טלקום תיכנס לשוק, וגם פרטנר, ספק אם בזק לא תידרש לעדכן את התחזיות שלה.

צריך לזכור ולראות מה קרה בעולם. בכל המדינות שבהן הונהג שוק סיטונאי, חברות ה"בזק" ירדו ברווחיות ואיבדו נתח שוק, וזאת למרות שנשארו החברות הדומיננטיות ולרוב עם סדר גודל של 50% ומעלה נתח שוק. אז מצד אחד אין באמת מה לדאוג לבזק, אבל מצד שני צריך לזכור גם שהסיפור עוד לא גמור. הטלפוניה בבזק היא מוצר מאד רווחי ומכניסה לחברה מאות מיליוני שקלים בחודש. אם הטלפוניה תהיה חלק מהרפורמה בשוק הקווי, הרווחיות של בזק תקטן.

ענני אי ודאות בענף

בדויטשה בנק העריכו לפני מספר ימים שרפורמת השוק הסיטונאי תוביל להפסד של כ-100 אלף קווי טלפון בבזק ועוד כ-300 אלף לקוחות אינטרנט עד לשנת 2019, וכי הכוחות התחרותיים יובילו לירידת מחירים. בסך הכל העריך האנליסט איגור סמנוב שבזק תפסיד הכנסות של עד כ-800 מיליון שקל עד 2019 - כ-5%-7% מהכנסות התחום הקווי בשנה. עם זאת הוא מזכיר אספקט נוסף ברפורמה, ביטול ההפרדה המבנית, שתאפשר להערכתו לבזק חיסכון של כ-500 מיליון שקל בתקופה זו. האנליסט מצרף למודל שלו את תוצאות yes על רקע המיזוג, ומצפה לעלייה בהכנסות, בתזרים וב-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) של בזק. בהתאם, הוא העלה את מחיר היעד למניה מ-6.9 שקל ל-7.5 שקל.

גם האנליסטים המקומיים הגיבו אתמול לשינויים בשוק. אילנית שרף מפסגות הודיעה על השהיית ההמלצה למניית בזק עד להתבהרות כיוון הרגולציה, כשהיא כותבת "ראש ממשלת ישראל פותח משום מה את הקדנציה המחודשת שלו עם פיטוריו של מנכ"ל משרד התקשורת. מהלך הפיטורים המהיר והחד מעלה שאלות רבות ותהיות לגבי הסיבות לפיטורים ומאלץ אותנו לבחון מחדש את המלצתנו למניות חברות התקשורת, ובעיקר למניית בזק".

שרף מציינת שהשלב האוטומטי ברפורמת השוק הסיטונאי יצא לדרך וסלקום כבר משווקת טריפל, "ובכל זאת, משרד התקשורת, ללא מנכ"ל או לחילופין עם מנכ"ל ללא יכולות, עשוי לעכב תהליכים ו/או לתת הטבות שונות ורבות לבזק, שיסכלו בסופו של דבר את אפקטיביות השוק הסיטונאי ואת פוטנציאל התחרות".

מניית בזק עלתה
 מניית בזק עלתה

לפרטים ולהרשמה לוועידת שוק ההון של ישראל 2015, לחצו כאן

ועידת שוק ההון 2015
 ועידת שוק ההון 2015