פרקליט נתניהו משיב למבקריו, למדינת ת"א ול"שבט הלבן"

עו"ד דן שמרון משיב למבקרי נתניהו: "הניצחון לא הפך להפסד; זו אגדה אורבנית שמנותקת מרצון העם" ■ "יש התנשאות של חלקים מסוימים בחברה על חלקים אחרים. ויש התנשאות של ת"א על הפריפריה - אותי זה מגעיל"

עו"ד דוד שמרון / צילום: יונתן בלום
עו"ד דוד שמרון / צילום: יונתן בלום

"ניהלנו מו"מ מול חמש סיעות, לאורך תקופה של 42 יום ו-42 לילה, ללא הפסקה כמעט. כל אחד מהם מולנו נדרש לחמישית מהמאמץ במקרה הטוב. במקביל, נדרשתי לטפל בעניינים דחופים של לקוחותיי, כי הלקוחות שלי חשובים לי ואני לא רוצה להפסיד אותם".

כך אומר בראיון ל"גלובס" דוד שמרון (63), שותף במשרד עוה"ד א.ש. שמרון, י. מולכו, פרסקי, עורך דינו הצמוד של רה"מ בנימין נתניהו וראש צוות המו"מ הקואליציוני של הליכוד.

שמרון אומר בראיון: "ההישג בבחירות של 30 מנדטים הוא באמת מרשים. ב-20 שנה האחרונות לא היה דבר כזה, וגם צריך לזכור מאיפה זה בא - אחרי סקרים עד ארבעה ימים לפני הבחירות, שהצביעו על כ-20 מנדטים לליכוד, ותוך בליץ על רה"מ בימים האחרונים... הליכוד קיבל 13 תיקים בעצם, 12 שרים פלוס רה"מ, לעומת 8 של מפלגות אחרות - זאת אומרת שיש לנו רוב מאוד משמעותי בממשלה, דבר שיוביל גם לרוב מאוד משמעותי בקבינט. התיקים הכי משמעותיים הם תיקים בידי הליכוד - שר הביטחון, שר החוץ, משרד התחבורה, שר התשתיות, משרד הפנים, התיקים החברתיים, משרד הרווחה - ים של תיקים. לא היה דבר כזה בתולדות הליכוד, עשרות שנים".

- יש משהו שהמפלגות האחרות רצו ולא קיבלו?

"הרבה דברים - הדרישה של נפתלי בנט לקבל את תיק הביטחון שלא נענתה, והדרישה של ליברמן לקבל, מה שנקרא, תיק חוץ מלא-מלא. לכן, זה לא ניצחון שהפך להפסד. זו אגדה אורבנית שהיא חזרה לאגדות האורבניות שהסתובבו כאן לפני הבחירות, והיא מנותקת מרצון העם וממה שהעם רואה בעיניו".

- נתניהו מתואר כ"לחיץ", ו"סחיט", גם בעקבות המו"מ האחרון.

"נתניהו ואני ביחסים מאוד מאוד קרובים לאורך כל חיינו, ואנחנו כבר לא ילדים קטנים. עשרות שנים של היכרות וחברות. הפער בין הדמות של נתניהו בתקשורת לבין האדם שהוא באמת, האישיות שלו - הוא פער שקשה להבין אותו - בין מישהו שהוא מאוד נחוש, מאוד עוסק בשיפור פני מדינת ישראל, למי שמוצג כסחיט או חלש.

"זה מגוחך שמתארים אותו כבן-אדם לחיץ. ראיתי אותו, את הרוגע והשלווה שלו במו"מ הקואליציוני, וזה לא היה קל. היו רגעים שלא יכולת לדעת אם תצליח להקים ממשלה בזמן הנתון, ואתה רואה איך הדברים מנוהלים על-ידו בשיקול דעת, בשקט, ברוגע, מתוך תכנון, התייעצות מסודרת עם הצוות ועם אנשים אחרים, ואתה לא רואה שום לחץ. הוא שומר גם על איפוק וגם על שקט נפשי. אל תשאלו אותי איך מגיעים לתיאורים שלו בתקשורת - זה לא מובן לי בכלל".

- אתה מרגיש שאוהבים לתקוף את בני-הזוג נתניהו?

"יש מגמה מסוימת בתקשורת הישראלית להכפיש את שמו של נתניהו בכל דרך. זה ידוע. השטן של הסיפור הזה הוא התנשאות. התנשאות של חלק מסוים בעם על כל השאר. יש סוג של התנשאות של חלקים מסוימים בחברה הישראלית על חלקים אחרים, וראינו את זה מאוד חזק בבחירות האחרונות. יש התנשאות עדתית, למשל, במקרה אלי אוחנה אצל נפתלי בנט - המיץ של האשכנזיות יצאה שם; והתנשאות של ת"א מול הפריפריה - אנחנו תרבותיים, אנחנו יודעים מה נכון ומה לא טוב, ואתם פחות. והתנשאות מעמדית. אותי זה מגעיל.

"אנשים מערבבים בין העובדה שהיו פחות הזדמנויות בשנות ה-50 ו-60 לחלק מהאוכלוסייה לאיזה מן אליטיזם, כאילו יש יתרון לאיזה עדה או מוצא. זה דבר רע שצריך לטפל בו ברמה הלאומית. צריך לעשות תיקון עמוק בעניין הזה. זה אותו הדבר כמו הסיפור של נאום הצ'חצ'חים של דודו טופז ערב הבחירות ב-81'".

- לא התקדמנו מאז נאום הצ'חצ'חים?

"כנראה שלא. כנראה שאנחנו חושבים שהתקדמנו, ולא התקדמנו. כנראה שיש פה איזה פגם יסודי, שהוא בחלקו חינוכי ובחלקו תרבותי, ואז כל מיני תופעות כאלה, כמו יאיר גרבוז, עולות. פעם אלו היו תיקי דיין ודודו טופז, ועכשיו גרבוז, אבל זה הכול אותה מיליה, וזו מנהיגות תרבותית כזאת, שתופסת עצמה מעל חלקים אחרים בחברה.

"בהקשר של הבחירות, בסופו של דבר, זה הוביל לתוצאות הפוכות ממה שאותם מתנשאים קיוו. הציבור שאל את עצמו בסוף מה הקמפיין של המפלגות. נגד נתניהו היה קמפיין אישי מכוער, של 'או אנחנו או הוא' עם תמונות של נתניהו עם סוג של עיוות. השלום נעלם מהקמפיין, אבו-מאזן לא כיכב בבחירות, עסקו רק בשאלה האישית ובסוג של שנאה, של התססה אישית, עם כל הדברים הנלווים - שצץ פתאום אב הבית ותובע את שרה נתניהו ועוד פרשיות. 10 שנים שביבי לא היה בתפקיד, לא הייתה אף פרשייה - שום עוזרת לא פוטרה, לא התעללו בשום מטפלת, אז מה קרה פתאום?"

שמרון מדבר בזכות המשילות: "אנחנו רואים שכשיש משילות וכשיש יציבות, אפילו יחסית, משיגים תוצאות. ראינו את זה בשתי הממשלות הקודמות, בתחום התחבורה ובתחום פיתוח תשתיות, כשרה"מ ושר התחבורה עסקו בזה ועשו כאן מהפיכה, שאנשים בתוך ת"א אולי לא רואים אותה, כי הם מסרבים לצאת מהבועה שלהם, אבל מי שמסביב למדינת ת"א רואה מה שקורה כאן - והמהפכה הזאת היא תוצאה של יציבות שלטונית, יציבות יחסית".

הראיון המלא התפרסם ביום ה' במהדורה המודפסת של גלובס".

נתניהו עצמו כתב בערב יום ה' בפייסבוק: "הבוקר נמשכה המתקפה ב״ידיעות״ בכתבה שהעלתה טענה מופרכת על ניגוד עניינים כביכול בפעולתי כשר תקשורת בשל קשרי העבודה שלי עם עורכי הדין יצחק מולכו ודוד שמרון. אבהיר בצורה הברורה ביותר: אין ומעולם לא היה שום ניגוד עניינים בפעולתי כאיש ציבור. אני מקפיד על כך באופן המחמיר ביותר וכך גם כל האנשים שפועלים בסביבתי. עורכי הדין יצחק מולכו ודוד שמרון מעולם לא פנו אליי בענייני לקוחותיהם. אפילו לא ברמז".