ממשלת המבסוטים

לחברי הממשלה יש תארים שנשמעים כמו בדיחה. להתחיל לעבוד? הצחקתם אותם

זאב אלקין / צלם: אייל גפן
זאב אלקין / צלם: אייל גפן

אתה מבסוט, זאב אלקין? עכשיו שקיבלת גם את תיק ירושלים? עשית הצגות, איימת, בילפת - וזה עבד. זה מרגיש טוב לקבל משרד ממשלתי תחת איום? אפילו אם זה בכלל לא משרד, אלא סתם שם? הרי יש אדם שנבחר לטפל בענייני ירושלים, קוראים לו ראש העיר, אז מה אתה מחפש שם? אם אתה חולם על טיפול בנושאים מדיניים הקשורים לירושלים - לא בשביל זה קיים משרד החוץ? האם לא ראש הממשלה מחליט בסוף בענייני "בירת הנצח"?

ביקרתי לא מזמן בכנסת הקודמת, אחד החברים שם הזמין אותך לשבת אתנו כשהוא מציין שאתה אדם חכם. רכשת לך שם מוניטין כזה. אם כי אתה יודע שהכול יחסי. להיחשב לחכם בין חברי הכנסת זה עוד לא מעיד בהכרח על חוכמה. לעומת זאת, לסחוט מראש הממשלה משרד, זאת חוכמה. אם כי גם כאן תלוי במי המדובר. כאשר הסחיטה נעשית מאדם הידוע בסחיטותו, אז גם זאת לא חוכמה גדולה.

אבל יכול להיות שאתה באמת חכם, אלקין. אבל איזה מין בן אדם אתה? אתה מדבר תמיד גבוהה גבוהה על העם והמדינה והארץ המופלאה. מה היה קורה אם היית קם ואומר שאתה מוותר על התיק, שאתה מבין שהוא לא נחוץ, שהוא מבחינתך חסר תוכן וסמכויות? מה כבר יכול לקרות, חוץ מעשיית המעשה הנכון והראוי? לא שאני מצפה ממך שתעשה זאת, פטריוט שכמוך. אבל לחלום מותר, לא?

כותרות ופרשנים צועקים על גלעד ארדן שהוא "התקפל". הוא אכזב אותם. אני זוכר את התמונה בכנסת כשארדן, לאחר שהודיע על אי-הצטרפות לממשלה, מוקף באנשי אופוזיציה שמנשקים, מלטפים ועוטפים אותו באהבה חמה. הסתכלתי ולא הבנתי. הם באמת חשבו שייצא מזה משהו? שארדן ינטוש את הליכוד או יפעל נגד הממשלה?

באמת שלא היה צורך באיי-קיו גבוה כדי להבין שהאופציה הזאת לא עמדה לרשות ארדן. מה בדיוק יעשה אם יישאר מחוץ לממשלה: יפעל נגדה או יגרום להפלתה? הרי במקרה זה, הפלתה היא הפלתו שלו. הוא היה גומר את עצמו בליכוד. אותה מפלגה שהעמידה אותו בראש בפריימריז. אותה מפלגה שבאמצעותה הוא מקווה להגיע לגדולות. לראשות הממשלה, אפילו.

מה שארדן אמר לעצמו, אני מאמין, זה שלא להצטרף לממשלה זה לשחק לידיו של נתניהו. ראש הליכוד לא צריך אותו שם, כי ארדן מהווה עליו איום. זו, כשלעצמה, סיבה טובה לא להיות בחוץ. מה שנשאר לו זה לעשות את הריטואל הרגיל - לאיים ולהתמקח כדי לקבל עוד "משהו". אז זה מה שעשה, וראש הממשלה תקע לו את משרד האיומים האסטרטגיים. עכשיו אתה מבסוט, ארדן?

ומה אתך - "העם", גם אתה מבסוט?