לידיעת קבינט הדיור: יבוא עובדים זרים לא יוזיל הדירות

התוכנית של שר האוצר משה כחלון להביא 20 אלף עובדים זרים לענף הבנייה תוריד את עלויות הייצור, אך לא תוריד את מחירי הדירות ■ מחירי הדיור גבוהים כי היצע הקרקעות הזמין לבנייה למגורים נמוך מדי, זו הסיבה היחידה

פועלי בנייה / צילום: תמר מצפי
פועלי בנייה / צילום: תמר מצפי

מחירי הדיור גבוהים כי היצע הקרקעות הזמין לבנייה למגורים נמוך מדי. זו הסיבה היחידה.

לכן, כל מי שרוצה להוריד את מחירי הדיור חייב להגדיל את היצע הקרקעות הזמין לבנייה למגורים. הגדלת ההיצע יכולה להיעשות על ידי שינויי תב"ע (תכניות בינוי ערים), הפשרת קרקעות חקלאיות לבנייה למגורים, שיפור מערכות התחבורה שיגבירו את הנגישות של הפריפריה למרכז וכדומה.

כל יתר הצעדים הם גימיקים שלא יועילו.

כלל בסיסי שנלמד בכל קורס מבוא לכלכלה הוא שמחירי הדיור והביקוש לדיור קובעים את מחירי הקרקע, ולא להיפך.

קרקע הוא גורם ייצור ראשוני (שאינו מיוצר). אין לו עלות ייצור. לכן, מחירו נקבע באופן בלעדי על פי ערכו של השימוש הגבוה ביותר שלו - מגורים. למעשה, מחיר הקרקע שווה למחיר הדיור שיכול לקום עליה, פחות עלויות הייצור האחרות של הדיור. בהיעדר שינוי בהיצע הקרקעות, אזי כל שינוי בעלויות הייצור יתבטא בשינוי זהה במחיר הקרקע.

תועלת לסין

לאחרונה פורסמה בתקשורת תוכנית המתגבשת במשרד האוצר בראשות השר משה כחלון לטיפול במצוקת הדיור באמצעות ייבוא לישראל של כ-20 אלף פועלי בניין מסין, כאמצעי להוזלת מחירי הדיור.

ודאי שצעד כזה יוריד את עלויות הייצור, אך כאמור לעיל, הוא לא יועיל כאמצעי להורדת מחירי הדירות עצמן.

צעד כזה יועיל רק לבעלי הקרקעות-היזמים. הוא גם לא יגדיל את רווחיהם של הקבלנים המבצעים (שבונים דירות למגורים). הענף של קבלנות הביצוע לבנייה (למגורים) הוא תחרותי מאוד, ואין בו מחסומי כניסה משמעותיים. בעגה הכלכלית נאמר שההיצע של הענף הזה הוא גמיש מאוד. לכן, כל שינוי במחירי גורמי הייצור יתבטא כמעט במלואו בשינוי בעלויות הייצור. אין לעוסקים בענף הזה מרווחי רווח גבוהים שמאפשרים להם לספוג התייקרויות במחירי גורמי הייצור, ולא להעבירם הלאה לבעלי הקרקעות-היזמים.

לסיכום: הייבוא של פועלים זרים מסין לא יוריד את מחירי הדיור. הוא גם לא ישפר את רווחי הקבלנים המבצעים והוא רק ייטיב עם בעלי הקרקעות-היזמים.

כמו כן, תהיה לצעד הזה השפעה לרעה על מצב התעסוקה בישראל ועל השכר של העובדים הישראליים בענף הבנייה. לעומת זאת, תהיה לצעד הזה השפעה לטובה על מצב התעסוקה בסין, אבל בגלל גודלה הענק של המדינה הזאת, ספק אם יהיה לזה גם ביטוי בסטטיסטיקה הרשמית.

יכולות להיות לממשלת ישראל סיבות טובות לאפשר תעסוקה בישראל של פועלי בניין מהשטחים, למרות שגם מהלך זה פוגע בתעסוקה ובשכר של ישראלים. אחרי הכול, יש לנו עניין במצב התעסוקה וההכנסות של שכנינו. אבל לייבא פועלי בניין מסין?

*** הכותב הוא פרופ' בחוג לכלכלה באוניברסיטת תל אביב