עו"ד אפי נוה: "לקצץ בחצי את מספר הסטודנטים למשפטים"

נוה, שגבר הלילה בניצחון סוחף על עו"ד דורון ברזילי בבחירות לראשות לשכת עוה"ד, מבטיח לצאת למלחמת חורמה בהצפת המקצוע ■ עוד הוא מצהיר: "תקופת ההתמחות תוארך לשנתיים, ומתכונת בחינת ההסמכה תשונה"

עו"ד אפי נווה / צילום: איל יצהר
עו"ד אפי נווה / צילום: איל יצהר

"אני אצא למלחמת חורמה בהצפת מקצוע עריכת הדין. די לדיבורים על מה שצריך לעשות, הגיע הזמן לעשות. התדמית הציבורית של עורכי הדין היא בשפל המדרגה. אנחנו נתפסים כגילדה שרוצה לסגור את שעריה כדי שנוכל לשבת ולספור כסף לעצמנו. זה כבר מזמן לא נכון. יש היום אלפי עורכי דין שמסיימים לימודים, מקבלים רישיון ולא מוצאים עבודה. רק במחוז תל-אביב יש כ-3,500 עורכי דין צעירים מובטלים" - כך אמר היום (ד') ל"גלובס" עו"ד אפי נוה, יושב-ראש לשכת עורכי הדין החדש, שגבר הלילה בניצחון סוחף (65%) על יו"ר הלשכה היוצא, עו"ד דורון ברזילי (28%), בבחירות לראשות הלשכה.

בשיחה עם "גלובס" היום הבטיח נוה "לשקם את מעמד לשכת עורכי הדין בציבור וגם בכנסת". לדבריו, "אנחנו חייבים לחזור ולהיות שחקן דומיננטי בבית המחוקקים, להשפיע על חקיקה שקשורה באיגוד המקצועי שלנו ובמעמד שלנו".

לדברי נוה, "בשנים האחרונות עברה בכנסת שורה ארוכה של מעשי חקיקה פופוליסטיים, שפגעו בפרנסתם של עורכי הדין ושפוגעים בסופו של דבר גם בציבור".

נוה הבטיח גם לצאת בקמפיין ציבורי שיחזיר לעורכי הדין את מעמדם ויקדם שינויים באופן הכשרת עורכי הדין. "אי-אפשר שמוסדות ההשכלה המשפטית - האוניברסיטאות והמכללות למשפטים - יפלטו לשוק בכל שנה 3,000 עורכי דין חדשים. במוסדות להשכלה משפטית מדפיסים כסף בזכות דמי הלימוד, ואנחנו הם אלה שצריכים למצוא פתרון לאלפי עורכי דין מובטלים".

לדברי נוה, הצפת המקצוע מביאה לירידה משמעותית באיכות השירות המשפטי שמקבל הציבור. "עורך דין גובה היום על ייצוג בעסקת מקרקעין כ-2,000 שקל. האם מישהו חושב שאפשר תמורת הסכום הזה לספק שירות משפטי ראוי והולם לאדם שרוכש דירה או מבצע עסקה אחרת? האם אפשר לדרוש מעורך הדין שתמורת סכום כזה הוא יערוך את כל הבדיקות הנדרשות ויטפל בכל הנשאים הקשורים בעסקה כגון בדיקה בטאבו, היטלי השבחה, צווי הריסה, מס שבח ועוד? ישנה עלייה אדירה בתביעות רשלנות מקצועית נגד עורכי דין וגם בתלונות על בעיות אתיות של עורכי דין, ובכל אלה אנחנו נצטרך לטפל".

"אז הם לא יאהבו"

בין היתר, מתכוון נוה להגשים סוף-סוף את הרעיון של הארכת תקופת ההתמחות במשפטים לשנתיים. לדבריו, "אנחנו נביא גם לשינוי מתכונת בחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין. הבחינה היום היא בחינה אמריקאית מצחיקה שלא משקפת ידע משפטי. אני רוצה להשוות את תנאי ההסמכה של עורכי הדין למקצועות אחרים כמו מקצוע ראיית חשבון.

"בנוסף, צריך לקצץ בחצי את מספר הסטודנטים למשפטים במכללות ובאוניברסיטאות ולקבוע שמי שרוצה לעסוק בפרקטיקה מקצועית של עריכת דין חייב יהיה ללמוד לתואר שני שיכלול הכשרה מעשית. היום אין כמעט שום קשר בין הלימודים לתואר ראשון במשפטים, לבין הפרקטיקה".

- המכללות והאוניברסיטאות עשויות שלא לאהוב את הרעיונות שלך להפחית בחצי את כמות הסטודנטים למשפטים.

נוה: "אז הם לא יאהבו. יש לנו את הכלים להילחם ולקדם את הרעיונות שלנו. אנחנו נצא בנוסף בקמפיין אגרסיבי שיקרא למשרדי עורכי הדין שלא להעסיק סטודנטים או מתמחים, אלא רק עורכי דין צעירים שרוצים לקבל הזדמנות לטפל בתיקים ולהשתפשף בעבודה.

"ברגע שנצא בקמפיין הזה, אני מחזיר את הכדור בחזרה למוסדות להשכלה משפטית, והם ייאלצו להתמודד עם זה שלא מקבלים את הסטודנטים שלהם להתמחות. הם יהיו חייבים לשבת איתנו ולהגיע להבנות כדי לפתור עת הבעיות הללו. המצב הנוכחי לא יכול להמשך".

נושא נוסף שראש הלשכה הנבחר נוה מבטיח לטפל בו כראש הלשכה הוא מאבק בגופים שלדבריו משיגים את מקצוע עריכת הדין, כמו המרכז לזכויות משפטיות של לבנת פורן. "אנחנו נוביל מהלך חקיקה שיסביר לכל אותם גופים שרלטנים שהם פוגעים בשירות שהציבור מקבל", הבטיח היום נוה.

ב-4 השנים הקרובות לפחות, חובת ההוכחה עליו.

הלשכה בידי נווה
 הלשכה בידי נווה