משרד האוצר מתכנן גזירה נוספת למי שיורש דירה

ירשתם דירה? יש לכם שנתיים למכור אותה - או שתשלמו מס שבח ■ גורמים בשוק: "זה יפתח פתח למריבות בין יורשים" ■ האוצר: אנחנו מתקנים מצב לא צודק

דירות למכירה בירושלים / צילום: איל יצהר
דירות למכירה בירושלים / צילום: איל יצהר

על רקע כוונת שר האוצר משה כחלון להטיל מס שבח על דירות שהועברו לבעליהן בירושה, במסגרת תוכניתו להגדלת היצע הדירות, עולים קולות הקוראים לבחון את המהלך מחדש. אלה מצביעים על ההשלכות הצפויות של מיסוי היורשים, וטוענים כי הצעד עלול להצית סכסוכים בתוך משפחות.

מס שבח הוא מס המושת על המוכר בעת מכירת הנכס, ונגזר משוויו של הנכס הנמכר. גם כיום, מכירת דירה על ידי יורש כרוכה בתשלום מס שבח, אולם חלים עליה כמה תנאים מצטברים המזכים בפטור: המוכר הוא בן זוג של המוריש או צאצא שלו, או בן זוגו של צאצא המוריש; אם למוריש הייתה לפני פטירתו בעלות בדירת מגורים אחת בלבד; ואם המוריש, לו היה עדיין בחיים ומוכר את דירת מגוריו, היה פטור ממס שבח. אף שבמבט ראשון נראים תנאי הפטור מרובים, הרי שמרבית האנשים מורישים את נכסיהם לבני זוגם או לילדיהם, ועל כן הפטור חל בצורה רחבה.

כעת מבקש האוצר לצמצם את תחולת הפטור. על פי התוכנית המתגבשת, לאדם שירש דירה תינתן תקופה של שנתיים בלבד, שבה יהיה זכאי לפטור ממס השבח. אם יחזיק את הדירה בבעלותו למעלה משנתיים ולא ימכור אותה, אזי הוא יהיה מחויב במס שבח בעת המכירה.

עו"ד מיכאל טאוסיג, המתמחה בדיני ירושה ומשפחה, סבור כי זו טעות שתעצים את הסכסוכים בין יורשים: "פעמים רבות, מחלוקות בין יורשים בנוגע לתוקפה של צוואת המנוח או לכל דבר אחר שקשור בירושה, מוכרעות על ידי בית משפט בהליך שלוקח כמה שנים. אם תיכנס התקנה לתוקף, יורש שרוצה לסחוט את היורשים האחרים יוכל להגיש התנגדות לצוואה, אף שההתנגדות חסרת סיכוי, רק כדי לרמוז ליורשים האחרים - 'אם לא תתנו לי נתח גדול יותר מהעיזבון, אגרום לסחבת שתארך למעלה משנתיים, ואתם תאבדו את הפטור'".

*** הכתבה המלאה - במוסף הנדל"ן שיחולק הערב (א') למנויי "גלובס"