נסגרו מכרזים להקמת כ-2,300 יחידות דיור בחריש

היזמים והקבלנים ישלמו לרמ"י כ-40 מיליון שקל בעבור הקרקע ■ המכרז המקורי כלל 12 מגרשים עליהם ניתן לבנות 2,519 יחידות דיור ■ המחיר הממוצע לקרקע ליחידת דיור כולל פיתוח במכרז עמד על פי ההצעות הזוכות על כ-185.6 אלף שקל

בנייה בחריש / צילום: תמר מצפי
בנייה בחריש / צילום: תמר מצפי

עשרה יזמים וקבלנים זכו במכרזים בשכונת המגף ביישוב חריש לבניית 2,311 יחידות דיור. מדובר במכרז שפרסמו משרד הבינוי ורשות מקרעי ישראל בסוף השנה שעברה שנדחה מספר פעמים ונסגר באופן סופי רק היום כאשר הוכרזו הזוכים.

המכרז המקורי כלל 12 מגרשים עליהם ניתן לבנות 2,519 יחידות דיור אולם בסופו של דבר רק לגבי 10 מגרשים הוכרזו זוכים כאשר לגבי השניים הנותרים באחד הוגשה הצעה לא תקינה ובשני, המציע זכה במגרש אחר במכרז.

המחסור בהיצע הקרקעות דחף גם חברות גדולות שלא פעלו עד כה ביישוב להגיש הצעות, והצעות אלו כללו לא פעם סכומים הגבוהים בצורה ניכרת ממחיר השומה שקבעה רמ"י למגרש. בניגוד למכרזים קודמים הפעם קיים רוב מוחלט לקבלנים ויזמים שזכו במגרשים השונים כאשר רק במכרז אחד זכתה קבוצת רכישה שניגשה באמצעות קבלן.

כאמור, בין החברות הזוכות ניתן למצוא יזמים מהגדולים בענף הנדל"ן כמו אפריקה מגורים מקבוצת אפריקה ישראל, אשדר, י.ח דימרי ועוד. מחיר הקרקע הממוצע ליחידת דיור עמד על כ-17.3 אלף שקל (לא כולל מע"מ) והוצאות הפיתוח הממוצעות לדירה הסתכמו בכ-165.1 אלף שקל (כולל מע"מ). כלומר, המחיר הממוצע לקרקע ליחידת דיור כולל פיתוח במכרז עמד על פי ההצעות הזוכות על כ-185.6 אלף שקל. בסך הכל ישלמו הזוכים לרשות מקרקעי ישראל כ-40 מיליון שקל בעבור הקרקע בלבד (לא כולל מע"מ).

במגרש הגדול ביותר זכתה חברת דונה שתוכל לבנות על הקרקע 513 יחידות דיור בשילוב על שטחי מסחר בהיקף 1,760 מ"ר. הצעתה של החברה עמדה על כ-13.7 מיליון שקל. עלות הפיתוח במגרש זה עומדת על כ-84.4 מיליון שקל כך שבשילוב סכום זה וההצעה על הקרקע מדובר בשווי קרקע ליחידת דיור כולל פיתוח בגובה כ-191 אלף שקל. יש לציין שמגרש זה כולל גם שטחי מסחר כך שבפועל יש להפחית במעט את החישוב המתייחס למחיר הקרקע ליח"ד כולל פיתוח. באותו הזמן, הצעתה הזוכה של החברה הייתה גבוהה בלא פחות מ-114% מגובה השומה של רמ"י במכרז שעמדה עלכ-6.3 מיליון שקל בלבד.

חברות נוספות שזכו במכרז הן קבוצת חנן מור (371 יח"ד), אפריקה ישראל מגורים (318 יח"ד), אשדר (283 יח"ד), י.ח. דימרי (214 יח"ד) , מליבו בנייה (209 יח"ד), פרץ לוזון (128 יח"ד), אוסאמה הנדסה ושירותים (108 יח"ד), ג'יי הנדסה (100 יח"ד) וחברת נמדר בתים שזכתה במגרש המאפשר בניית 67 יח"ד.

שר הבינוי יואב גלנט אמר בעקבות תוצאות המכרז: "השיווקים המוצלחים לבניית העיר החדשה בחריש נמשכים. לא בכל יום מצליחים לשווק כמות של 2,311 יחידות דיור במכרז אחד. אנחנו שמחים כי היזמים מאמינים בעיר וממשיכים להיות שותפים שלנו בבנייתה. אנחנו לוקחים אחריות על העבודות. מנכ"ל המשרד אשל ארמוני כבר היה בשטח ונדאג כי אלפי התושבים שיגיעו לעיר יזכו לפיתוח ולתשתיות מתאימות ומוצלחות".

חנן מור, מבעלי השליטה בקבוצת חנן מור שזכתה באחד המגרשים במסגרת המכרז, אמר: "מדובר בביקוש גדול למכרזים בחריש ומספר יחידות הדיור במגרשים השונים עוד צפוי לגדול לאחר ניצול השבס. מדובר בעיר חדשה בישראל ושר האוצר משה כחלון צריך לתת לחריש תשומת לב מיוחדת כדי שהפיתוח ימשיך להיעשות בקצב מהיר וידביק את הבנייה. במקביל, צריך להתחיל ולקדם מתחם תעסוקה לעיר החדשה שעתידה לכלול עשרות אלפי תושבים".

ישראל זעירא, מנכ"ל חברת באמונה השותף עם חברת ג'י הנדסה להקמת 100 דירות חדשות בחריש, ואחראי על ניהול קבוצות רכישה ביישוב מסר: "אותן חברות נדל"ן שהתמודדו בעבר ובונות היום פרויקטים בסדרי גודל של מאות דירות, חוזרות לישוב מתוך כוונה להשקיע עשרות ומאות מיליוני שקלים נוספים לבניה של כ-2,300 דירות חדשות. הדבר מעיד על הבעת אמון של חברות הנדל"ן בישוב והמשך יציבות של רמת ביקושים מצד רוכשי הדירות. על כך ניתן להעיד גם מכניסתה של שחקנית נדל"ן חדשה, אפריקה ישראל. יש לציין כי קבוצות רכישה לא מעטות מהמגזר החרדי שביקשו להתמודד על המכרזים והתאמצו להתגבש, לבסוף לא ניגשו לאף מתחם".

ראש המועצה המקומית חריש, יצחק קשת, אמר לאחר פרסום תוצאות המכרז כי: "אני שמח שהיזמים שראו את הפוטנציאל בחריש עוד לפני 4 שנים ממשיכים להתמודד גם על המכרזים החדשים, ומברך גם את היזמים החדשים, מהגדולים והטובים בישראל, שבחרו בחריש להקמת הפרויקטים שלהם. תוצאות המכרזים מדברות בעד עצמן ואנו שמחים כי מיטב הקבלנים מבינים את הייחודיות והאיכויות של חריש".