אלה התנאים שדרעי מציב לנתניהו לאישור הסכם הגז

דרעי אמור לאשר את ההסכם במקום הממונה על ההגבלים ■ דרעי עומד על כך שהאישור לחברות לשווק יחד את הגז מלוויתן ייבחן מחדש עוד 10 שנים ■ לוח הזמנים למכירת כריש ותנין - שנה וחודשיים ■ דרעי: "לא אשמש כחותמת גומי"

אריה דרעי / צילום: אוריה תדמור
אריה דרעי / צילום: אוריה תדמור

שר הכלכלה אריה דרעי מפרט במכתב ששלח היום (ב') לראש הממשלה בנימין נתניהו באילו תנאים יהיה מוכן להפעיל את סמכותו בהפעלת סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים לאישור הסכם הגז, לאחר שהממונה על ההגבלים התפטר מתפקידו.

ביום חמישי ידון הקבינט המדיני-בטחוני במתווה משק הגז שגיבש צוות קנדל. הקבינט אמור לאשר את המתווה וגם לאשר כי מדובר בסוגייה שמצדיקה את עקיפת הממונה על ההגבלים העסקיים פרופ דיויד גילה.

בסופו של דבר יהיה זה שר הכלכלה אריה דרעי שיעניק את האישור הסופי להפעיל את סעיף 52, שמאפשר לעקוף את הממונה במקרים שמדובר בסוגיה מדינית או בטחונית. אם אכן יאשר דרעי את הפעלת הסעיף, זה יקרה בפעם הראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל. במכתב ששלח היום דרעי לראש הממשלה בנימין נתניהו הוא מפרט מהם התנאים בהם יהיה מוכן להפעיל את הסעיף.

דרעי מפרט במכתבו את השתלשלות הארועים עם חברות הגז, ומציין כי "הובהר לי כי הממונה על ההגבלים העסקיים לא תמך בהצעה שהוצגה לחברות במהלך חודש אפריל. ואכן, ימים ספורים לאחר הקמת הממשלה, פנה אלי הממונה וביקש לסיים את תפקידו.

"משכך, לא נותרה בידי הצוות הממשלתי ברירה אלא לפנות אלי במטרה שאפעיל את סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים, סעיף פטור אשר מעולם לא נעשה בו שימוש עד עתה והוא שמור למקרים קיצוניים בלבד.

"נוצר מצב אבסורדי בו שר הכלכלה נדרש לפטור הסכם כובל משיקולים של מדיניות חוץ או ביטחון, וזאת מבלי שמדובר בנושא שבסמכותו או אחריותו.

"למרות כל האמור, נכנסתי לנושא בשבועות האחרונים במטרה ללמוד אותו לעומק. אדגיש כי אין בכוונתי לשמש כחותמת גומי, וגם אם אדרש להפעיל סמכותי, אעשה זאת אחרי שאעמיק בפרטים ואשמע את עמדות ודעות חברי הכנסת והציבור כולו".

ואלו התנאים של דרעי, שלדבריו, "כל עוד מתווה ההסכם לא כולל התייחסות מפורשת לתנאים אלו, אין בכוונתי להתחיל לבחון שימוש בסמכות המוקנית לי":

■ לוח זמנים קצר למכירת כריש ותנין - שנה וחודשיים ועוד ארבעה חודשים תחת נאמן לכל היותר.

■ לוח זמנים מוגדר למכירת זכויות דלק במאגר תמר ולדילול זכויות נובל אנרג'י - 6 שנים עם ארכה אפשרית של שנה.

■ פיתוח מאגרי תנין וכריש, בין אם דרך קיצור חוזים, הבטחה של חלק מהכמות בשוק, סיוע בפיתוח ועוד. לדברי דרעי, ללא צמצום הסיכון העסקי של הרוכש הפוטנציאלי לא יפותחו מאגרים אלו ולא תהיה תחרות בשוק.

■ פיתוח מאגר לוויתן והנחת צינור גז נוסף לחוף.

■ דרעי עומד על כך שהאישור שניתן לחברות הגז לשווק יחד את הגז מלוויתן ייבחן מחדש עוד 10 שנים.

■ חיבור מפעלים לגז טבעי.

■ מחיר הגז הטבעי - דרעי מחייב לוודא כי המחיר ההתחלתי סביר ותואם את הנעשה בעולם, וכי למשק הישראלי יהיה ביטחון כי עד אשר תהיה תחרות במשק, יציבות המחיר תשמר והמחיר לא יעלה בצורה בלתי סבירה.