גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דעה: כולם נאבקים ביוקר הדיור - ומה עם יוקר התחבורה?

כולם מדברים על מחיר הדלק, בעיקר כשהוא עולה, אבל לצד המשאבות בתחנות התדלוק התפתחה כאן תעשיית ענק ששואבת מאיתנו כספים הולכים וגדלים: לביטוחים, לתיקונים במוסך ולאביזרים

פקק / צילום: אלון רון
פקק / צילום: אלון רון

העבודות להקמת הרכבת הקלה בגוש דן הן צעד חשוב להתמודדות עם המחדל הממשלתי הגדול ביותר של העשורים האחרונים.

מדינת ישראל ששואבת מאזרחיה מסי עתק על הדלק, לא מספקת להם תחבורה ציבורית ראויה, ומחייבת בין היתר הורים לילדים לבזבז אלפי שקלים בחודש על רכב פרטי נוסף, אם ברצונם להספיק להגיע לעבודה בזמן, וגם להצליח לאסוף את ילדיהם מהגנים ומבתי-הספר בתום הלימודים.

בשנים הקרובות נשמע הרבה על המיליארדים שיושקעו בהקמת הרכבת הקלה בתל-אביב. זהו אכן צעד חשוב, אך מאוד חלקי להתמודדות עם הבעיה התחבורתית הכוללת במשק. פתרון אמיתי מחייב שינוי תפיסתי עמוק בממשלה, וקידום שורה ארוכה של פתרונות תחבורתיים, חלקם זולים בהרבה מהרכבת - והכול במטרה אחת ברורה ומדידה: לספק לאזרחים פתרונות תחבורתיים מהירים ונוחים בעיקר בשעות השיא.

מבדיקה שערך לאחרונה "גלובס" עולה כי תושב פתח-תקווה המבקש להגיע בבוקר לתל-אביב ברכבו הפרטי, "יבלה" זמן כפול כמעט בדרכים מרוכב אופניים הנוסע באותו מסלול: 45 דקות ברכב, לעומת 25 דקות ברכב דו-גלגלי. הרכב הממונע זחל את הדרך במהירות ממוצעת של 4 קמ"ש. כלומר, איטית יותר מקצב ההליכה של אדם. האופניים הם פתרון מהיר בהרבה, אבל הרבה פחות נוח מישיבה במכונית הממוזגת. המכונית אמנם איטית, אבל יש כלי-תחבורה איטיים ממנה: האוטובוסים.

בדיקה שערך לאחרונה אחד מערוצי הטלוויזיה הראתה שהנסיעה באוטובוס מהפרברים למרכז גוש דן בשעות הבוקר אורכת כפליים מהנסיעה ברכב פרטי. נתונים אלה מסבירים מדוע האוכלוסיות שמשתמשות היום באוטובוסים הן מי שיש להן זמן (חיילים, תלמידים, סטודנטים) ו/או מי שאין להם כסף לרכוש רכב פרטי, וגם אופניים עבורם אינם אופציה משיקולים כאלה ואחרים.

מדוע בעצם? איך קרה שהחלופה התחבורתית הציבורית העיקרית, שזוכה לסבסוד שנתי של מיליארדי שקלים, איננה מהווה תחליף אמיתי למי שממהר בבוקר לעבודה? מדוע הסבסוד מושפע מכמות הנוסעים (מה שמגדיל את מספר התחנות, העצירות וזמן הנסיעה לאורך הקווים) ולא ממשך הנסיעה? מדוע אין יותר קווי אקספרס מהירים?

מעבר לשאלת סבסוד האוטובוסים, הממשלה סובלת מבעיה תפיסתית בכל הקשור לתחבורה ציבורית - אם יש בכלל תפיסה מגובשת כזו. הדרך המקובלת בעולם המפותח למדוד את איכותו של פתרון תחבורתי היא במונחי Door to Door, כלומר, כמה זמן לוקח לאדם להגיע מדלת ביתו לדלתות המשרד, בית-הספר, קופת-החולים והקולנוע העירוני. מנגד, החשיבה הממשלתית מבוססת-פרויקטים ותקציבים: דוברי הממשלה מספרים על קו רכבת לבית-שאן, על מנהרות לרכבת קלה בתל-אביב ועל הרחבת הכביש המהיר לירושלים.

הם יודעים גם להציג נתונים מרשימים על הגידול בתקציבים לתחבורה הציבורית. אבל אם תשאלו - כמה זמן לוקח להגיע, נניח מחולון לתל-אביב בשמונה בבוקר, באמצעי התחבורה השונים - ספק רב אם תקבלו תשובה אינטליגנטית. את התשובה הזו יכול לספק מדד Waze של מוסף הנדל"ן של "גלובס", שמאפשר למדוד בצורה מדויקת ואמינה בכמה התקצר או התארך משך הנסיעה של תושבי המטרופולינים, וכל מקום יישוב בשנים האחרונות.

בעולם מתוקן "מדד WAZE" היה צריך להיות הכלי שלפיו היו נמדדים ביצועי משרד התחבורה, השר העומד בראשו והממשלה. אבל למזלם של הפוליטיקאים בישראל, סעיף התחבורה הוא "חור שחור" בסל ההוצאות המשפחתי. במדינה שבה אדם קיבל 10 מנדטים בבחירות ומשרת שר אוצר כדי להוזיל את יוקר הדיור, אף אחד כמעט לא מדבר על יוקר התחבורה. אולי כי אנחנו עדיין שבויים בתפיסה שרכב שני הוא גזירת גורל, או, להבדיל, סמל סטטוס שיש להתגאות בו.

כולם מדברים על מחיר הדלק, בעיקר כשהוא עולה, אבל לצד המשאבות בתחנות התדלוק התפתחה כאן תעשיית ענק ששואבת מאיתנו כספים הולכים וגדלים: לביטוחים, לתיקונים במוסך ולאביזרים. אחרי שהכרזנו מלחמה על מחירי הנדל"ן, הגיע תורה של התחבורה לקבל סוף-סוף התייחסות הרבה יותר רצינית.

עוד כתבות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?