משקיע בכל הממדים

"מגניפיקט וקונצ'רטי" מאת ויואלדי ובאך היא הפקה מרשימה ומומלצת

מגניפיקט וקונצ'רטי מאת ויואלדי ובאך. מנצח: ג'ורדי סבאל. אלבום "אליה ווקס".

נהוג לחשוב כי תופעת ההורדות באינטרנט הפכה את ההקלטות המסחריות ללא כדאיות לאמנים. במציאות שבה כל אחד יכול להוריד בקלות ובחינם את האלבום שהקלטת ברוב עמל, מה ההיגיון להקליט?

המוזיקאי הקטאלוני ג'ורדי סבאל (Savall), מגדולי המומחים למוזיקה עתיקה בעולם, חושב אחרת. סבאל הקים לפני 17 שנים חברת הקלטות פרטית, ALIA VOX ("קול אחר"), שמאז הקמתה הוציאה כבר עשרות כותרים. מה שמייחד את ההפקות של החברה היא לא רק איכות ביצוע גבוהה, אלא גם מתן ערך מוסף לאלבום עצמו. האלבומים של "אליה ווקס" מושקעים באופן קיצוני: החל מהאריזות היפהפיות, המשך בטקסט מוזיקולוגי עשיר על היצירות, וכלה במילות היצירות המושרות כולל תרגומים לשלל שפות.

אחד האלבומים המומלצים של "אליה ווקס" מהתקופה האחרונה נקרא "מגניפיקט וקונצ'רטי - ויואלדי ובאך". הוא כולל שני דיסקים, אחד אודיו (CD), והשני מצולם (DVD). דיסק האודיו כולל את הלחנות ה"מגניפיקט" המפורסמות של ויואלדי ושל באך, וכן קונצ'רטי נבחרים של השניים. בדיסק ה-DVD מופיעים שני המגניפיקטים וכן הקונצ'רטו לצ'מבלו ברה-מינור של באך, עם הסולן פייר הנטאי (Hantai). הצילום נעשה מתוך קונצרט חי, שצולם בארמון ורסאי בשנת 2013. כל הביצועים הם בניצוחו של ג'ורדי סבאל עצמו, והאיכות בהתאם.

כרגיל ב"אליה ווקס", החוברת המצורפת עתירת אינפורמציה על המלחינים ועל היצירות. יש בה אפילו טקסט אישי מרגש של סבאל עצמו, שבו הוא מספר איך התחילה אהבתו למוזיקה. הביצועים הם בכלי תקופה מקוריים מהבארוק, ואיכותם מצוינת.

להפקה יש שני חסרונות. הראשון הוא שלא כל הסולנים מעולים, ובמיוחד מאכזבים זמרת הסופרן יוהאנט זומר וזמר הבאס סטפן מקלאוד. השני הוא שהצילום לא מספיק מואר, מה שפוגע מעט בחוויית הצפייה. למרות אלה, מדובר בהפקה מרשימה ומומלצת.

שיאי הבארוק הצרפתי

מיצירות שרפנטייה בקאפלה המלכותית בוורסאי. מנצח: ג'ורדי סבאל. אלבום "אליה ווקס".

זהו עוד אלבום נפלא מבית היוצר של "אליה ווקס", שמוקדש כולו למוזיקה של מארק-אנטואן שרפנטייה (Charpentier). שרפנטייה, שחי בין השנים 1704-1643, נחשב לאחד מגדולי המלחינים של הבארוק הצרפתי. המוזיקה שלו עשירה ויפהפייה, וספוגה ברוח דתית נוגעת ללב.

האלבום של סבאל כולל שני דיסקי אודיו (CD), ואלבום מצולם אחד (DVD). הדיסק הראשון כולל מבחר מזמורים למאריה, ביניהם ה"מגניפיקט" וה"סטאבט מאטר". בדיסק השני מופיעה במלואה המיסה "Assumpta est Maria", הכתובה לשישה קולות בליווי תזמורתי, וכן סוויטה להרכב וויולים. ב-DVD מופיעים המיסה ומבחר מוטטים לכבוד הבתולה מאריה.

האלבום מהווה אוסף של הקלטות שונות שעשה סבאל לאורך השנים. דיסק השמע הראשון הוקלט ב-1989, ועדיין משתתפת בו רעייתו המנוחה, זמרת הסופרן הנפלאה מונסראט פיגראס. ה-DVD הוקלט ב-2004, ובין הזמרות ששרות בו מופיעה בתו של סבאל, אריאנה. ההוצאה מחדש של ההקלטות בפורמט המפואר של האלבום נעשתה כדי לציין 25 שנה להקמת ההרכב התזמורתי של סבאל, "קונצרט האומות", שמנגן בכל היצירות.

כל הביצועים באלבום הם באיכות מעולה. בביצוע ה-DVD משלב סבאל גם אלמנטים ויזואליים מרתקים, כמו לדוגמה חלוקה של הזמרים והזמרות לקומות שונות באולם באופן שנותן אפקט סטריאופוני. לאוהבי הבארוק הצרפתי זהו אלבום מומלץ מאוד, שמציע הצצה מרתקת לעולמו של מלחין שכמעט ואינו מבוצע בארץ.