בין הדין בהאג: לבדוק מחדש את פרשת המרמרה

שופטי בית הדין בהאג מתערבים בהחלטת התובעת הבינלאומית שסגרה את תיק המשט ב-2010 בטענה כי העדויות על פשעי מלחמה לא חזקות מספיק ■ השופטים קוראים לה לבחון מחדש את הטענות נגד ישראל

מרמרה / צלם: דובר צהל
מרמרה / צלם: דובר צהל

האם השייטת בדרך לספסל הנאשמים בהאג? בית הדין הבינלאומי בהאג קרא הערב (ה') לחקור מחדש את סגירת התיק בו הועלה חשד לפשעי מלחמה שבוצעו מצד צה"ל בתקרית ה"מרמרה" במאי 2010, בה נהרגו עשרה אזרחים, ונפצעו חיילי צה"ל. השופטים קבעו כי יש לחזור ולבדוק את המקרה - בהחלטה חריגה ודרמטית.

בית הדין קרא לתובעת "לבחון מחדש" את ההחלטה לא לחקור את הפשיטה של השייטת על המשט שהיה בדרכו לעזה. בשנה שעברה דחתה התובעת בקשה לפתוח בחקירה רשמית מצד איי קומורוס, שתחת דגלם הפליג המשט.

התובעת פאטו בנסעודה אמרה אז כי "יש בסיס להאמין שבוצעו פשעי מלחמה" על סיפון המרמרה, אך ציינה כי התיק "לא מספיק חמור" כדי להופיע בפני בית הדין בהאג.

היום בית הדין קבע כי בנסעודה ביצעה "שגיאות מהותיות בקביעת חומרת המקרה", וטען כי יש חשד לעיוות דין מצידה.

סגנית שר החוץ, ח"כ ציפי חוטובלי, מסרה בתגובה להחלטה כי "בית הדין בהאג כבר החליט שלא בוצעו פשעי מלחמה על המרמרה. תמוה מאוד בעניי מדוע בית הדין החליט לפתוח חקירה נגד חיילים שהגנו על עצמם מול התקפה ברוטלית של טרוריסטים ששהו על המרמרה".

חוטובלי הוסיפה כי "ישנם גורמים פלסטינים שמנסים כל העת להסית את הגופים הבינלאומיים נגד ישראל. אני מקווה שאותם גופים ישכילו לזהות את ההסתה ולא לתת לה יד".

בטורקיה טענו: הסכם הפיצויים מתקרב

בחודש פברואר 2014 פורסם בחדשות 2 כי ישראל מוכנה להעביר לטורקיה פיצויים של מיליוני דולרים תמורת מחיקת האישומים נגד קציני צה"ל.

על-פי ההסכם שהתגבש מול הטורקים, ישראל תפצה את משפחות הרוגי משט המרמרה בסכום מוערך של כ-20 מיליון דולר - סכום נמוך משמעותית ממה שהטורקים דרשו בתחילה.

בתמורה, אנקרה תבטל את התביעות נגד קציני צה"ל על-ידי חקיקה בפרלמנט. הטורקים יבצעו גם מחווה נוספת במסגרת הפשרה, והם לא יתנגדו לשדרוג מעמדה של ישראל בנאט"ו - כך עולה ממקורות בישראל, בטורקיה ובקרב גורמים שונים בנאט"ו.

ההסכם לא אושר סופית על-ידי הצדדים.

במאי 2014 טען שר החוץ הטורקי כי חלה התקדמות משמעותית בשיחות עם ישראל בנוגע להסכם הפיצויים. "במהלך השיחות התעקשנו על הסרת הסגר מכל שטחי פלסטין - כולל רצועת עזה - התנצלות על תקרית המרמרה בשנת 2010 ופיצוי לקורבנות האירוע".

"ההתנצלות התקבלה, ושיחות הפיצוי התקדמו", הבהיר דאבוטולו, אך סירב להגיב על הסכום המדויק אותו ממשלת ישראל תעביר למשפחות.

באותו חודש אמר ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, כי הוא מעוניין בפיוס עם ישראל, ורמז כי הדבר קרוב מתמיד. "אני מודה לאובמה ידידי על מאמציו, כי בזכותו התאפשרה ההתנצלות מצד ראש הממשלה נתניהו", אמר ארדואן. "יש עוד את סוגיית הפיצויים למשפחות הרוגי המשט, ואפשר להגיד שהגענו לסיכום בנושא הזה".