דרך חדשה ביחסים? באיראן ממשיכים לאיים על המערב

המנהיג העליון עלי חמינאי איים כי במקרה של מלחמה "ארה"ב תושפל", והבהיר כי מדיניותה של איראן לא תשתנה: "נמשיך לסייע לבעלות בריתנו במזרח התיכון" ■ על הכוונה לפתח נשק גרעיני אמר: "הדת אוסרת עיסוק בכך"

עלי חמינאי / צילום: רויטרס
עלי חמינאי / צילום: רויטרס

דרך חדשה ביחסים עם המערב? באיראן ממשיכים לאיים: רק לפני כמה ימים נחתם הסכם הגרעין ההיסטורי בין איראן למעצמות שמסמן דרך חדשה ביחסים בין הרפובליקה האיסלמית למערב - אלא שלמרות ההבנות, נראה שדבר לא השתנה - והרטוריקה הלוחמנית והתוקפנית של איראן נותרה כשהייתה.

בנאום שנשא מנהיגה הרוחני העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, לרגל עיד אל-פיטר, הוא הצהיר כי למרות הסכם הגרעין שהושג, יחסה של ארצו לארצות-הברית ה"יהירה" - כך להגדרתו, לא צפוי להשתנות.

"מדיניותה של איראן במזרח התיכון שונה לגמרי מזו של ארצות-הברית, והיא לא תשתנה", הצהיר חמינאי והוסיף כי טהרן לא תנהל עם וושינגטון מגעים לשינוי מדיניותה באזור - ותמשיך לממן את בנות בריתה. "לעולם לא נפסיק לסייע לידידינו בפלסטין, תימן, סוריה, עירק, בחריין ולבנון", הבהיר.

לדבריו, די בקריאות 'מוות לאמריקה' ו'מוות לישראל' שנשמעו השבוע ברחובות איראן כחלק ממפגן תמיכה בפלסטינים, כדי להבין מה חושבים האיראנים על ארצות-הברית ובעלות בריתה.

חמינאי לא הסתפק בכך - ושלח איום ישיר לעבר וושינגטון: "איראן לא מעוניינת במלחמה עם אמריקה", הבהיר, "אבל אם היא תותקף - ארצות-הברית תושפל".

"נשק גרעיני? הדת אוסרת עלינו להתעסק עם זה"

מנהיגה הרוחני של איראן התייחס להאשמות לפיהן משטרו מנסה לפתח נשק גרעיני - ודחה אותן מכל וכל: "האמריקאים אמרו שבהסכם הם מנעו מאיתנו לפתח נשק גרעיני. הם יודעים שזה לא נכון, כי גרעין זה משהו שמנוגד לדת האסלאם. נשק גרעיני זה דבר שמנוגד לחוק האסלאמי, ולא היה לכך כל קשר לשיחות שקיימנו עם המערב".

עוד אמר חמינאי כי יבקש מבכירי הממשל באיראן לבחון מחדש את סעיפי הסכם הגרעין שנחתם על מנת להבטיח כי כל העקרונות של איראן ממומשים במסגרתו: "האמריקאים רצו להגיע למצב שבו איראן תיכנע, אבל זה לא קרה".