לראשונה: ארה"ב מתכוננת לדיוקן אישה על שטר של 20 ד'

נשיא שחור? יש. זכויות שוות להומוסקסואלים? יש. מאבק בגזענות? בעיצומו. אבל השנים הקרובות בארה"ב הולכות כנראה להתמקד בפמיניזם ■ יריית הפתיחה היא קמפיין להצבת דיוקן אישה על שטר 20 דולר ■ תעשו הרבה כבוד

חמש המועמדות הסופיות בתחרות מיס USA עומדות מתוחות זו לצד זו. גב זקוף, בטן בפנים, ידיים על המותניים. ברקע עולה סרטון על הכתר שעוצב מחדש מזהב לבן, מאבני ספיר ומרובי, שתוך דקות ספורות יתמקם על ראש הזוכה. הן הגיעו לישורת האחרונה - שלב השאלה הזהה. לכל מתמודדת יש שלושים שניות לענות עליה. המנחים מורחים זמן. מגבירים את המתח. ואז היא מגיעה: "הוכרז שבשנת 2020 תופיע אישה על שטר של 10 דולרים. איזו אישה אמריקאית היית רוצה לראות על השטר ומדוע?".

ברברה אוריץ הווארד מתפקעת מצחוק כשהיא משחזרת את האירוע, שנערך יומיים לפני הראיון. היא ניו יורקית בת 63, אשת עסקים, בעליה של חברה המתמחה בשיפוץ חיצוני של בתי דירות ונדל"ן לעסקים. נשואה ואם לשני ילדים גדולים. פמיניסטית מאז שהיא זוכרת את עצמה. תחרויות יופי אף פעם לא היו נקודות ציון משמעותיות בחייה. עד האחרונה.

כי אין ראיה מוצלחת מזו לחדירת הקמפיין של אוריץ הווארד ללב השיח האמריקאי. כבר שלוש שנים שהיא מפמפמת את "נשים על עשרים" ועכשיו הזרע שטמנה מתחיל לשאת פירות. "יש נשים מדהימות בהיסטוריה האמריקאית", אמרה מיס אוקלהומה את תשובתה לשאלה הזהה. "אני חושבת שהארייט טאבמן היא דוגמה נהדרת למקום שממנו אנחנו באים, ואיזו דרך ארוכה עשינו, ועוד כמה יש לנו ללכת".

כן, הארייט טאבמן, מי שהגיעה למקום הראשון בסקר של "נשים על עשרים" היא הגיבורה הנבחרת של מיס אוקלהומה, שחמש דקות אחר כך כבר נשאה את הכתר המנצנץ על ראשה. "מיס נבאדה, שהגיעה למקום הרביעי, בחרה את רוזה פארקס", ממשיכה אוריץ הווארד, "שגם היא ברשימת המועמדות הסופיות של 'נשים על עשרים' - אז אני מניחה שסיפרו להן על הקמפיין שלנו מראש".