התעשיינים: 30% מהמפעלים יעבירו תוך שנתיים קווי ייצור לחו"ל

תעשיין שמתכוון להעתיק את הייצור לאירופה: "פורסים לי שם שטיח אדום - בלי שאשקיע אגורה"

דאגה בהתאחדות התעשיינים מתוצאות של סקר שנעשה באחרונה בקרב 114 תעשיינים בינוניים וגדולים, וממנו עולה כי לפחות 30% מהם מתכוונים לפתוח בשנתיים הקרובות קווי ייצור בחו"ל - או להעתיק לחלוטין את פעילותם מעבר לים.

מהסקר, שנעשה באגף למחקר כלכלי של ההתאחדות, עולה כי בכל המקרים מדובר במפעלים ובחברות שכיום לא מקיימים פעילות כלשהי בחו"ל. זאת, בזמן ש-36% מהחברות התעשייתיות שפועלות בישראל כבר מחזיקות בקווי ייצור בחו"ל.

העברת קווי ייצור של מפעלים לחו"ל, כך אמרו ל"גלובס" בהתאחדות התעשיינים, מהווה המשך של מגמה המצביעה על התכווצות התעשייה בארץ - לטובת מדינות שאמצו מדיניות המחזקת את הייצור המקומי ובהן ארה"ב ומדינות האיחוד האירופי. בהתאחדות אומרים כי הימשכות המגמה היא גורם נוסף לנסיגה החדה בייצוא התעשייתי מישראל, שכן מפעל המייצר בחו"ל, יעדיף לייצא ללקוחותיו מאתרי הפעילות שהוא מחזיק מעבר לים.

"בעבר קיימתי פעילות במדינות כמו הולנד ובלגיה, אך לא העברתי לשם ייצור - על חשבון זה שמתקיים בישראל. עכשיו, כשאני נמצא במצב של הידרדרות בגלל מדיניות ממשלתית ובזמן שבמקומות אחרים בעולם פורסים לי שטיח אדום בלי שאשקיע אגורה שחוקה אחת, אני מתכוון לעבור", אמר ל-"גלובס" תעשיין ותיק שמחזיק מפעלים באשדוד ובשדרות. לדבריו, בשבוע הבא הוא עתיד לסכם על העברת חלק מהייצור שלו, שנעשה כיום בדרום הארץ, לאחת ממדינות אירופה: "אנחנו פועלים בשדרות ובאשדוד, יורים עלינו כבר שנים טילים מעזה - אבל שום טיל לא הבריח אותי מפה ולא שבר אותי, כמו הרגולציה שמקשה. אם אני צריך להתחרות עם תעשיין פלסטיני, טורקי או סיני, שעליו לא חל למשל חוק האריזות, איזה סיכוי לי יש?", שואל התעשיין.

לדבריו, "זאת הפעם הראשונה שאני נאלץ לצאת למהלך כזה, שכולל העברת ציוד ואמצעי ייצור מישראל למקום אחר בעולם. אני תעשיין. מה שלא יתנו לי לעשות פה - אעשה במקום אחר". עם השלמת המהלכים להעתקת הייצור מישראל, הוא יפטר לדבריו כ-40 עובדים משדרות, 10 עובדים אחרים יעתיקו את מגוריהם ביחד עם משפחותיהם למדינה האירופית שבה יתחיל לייצר: "אנחנו מתריעים כבר זמן רב על כך שהתעשייה הישראלית נמצאת במצוקה אמיתית", אומר נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש: "הזליגה של מפעלים ישראליים לחו"ל הפכה לזרם של ממש שכבר קשה לעצור. רבים מבעלי המפעלים שמחליטים לעבור לחו"ל רוצים להישאר בארץ - ולו רק מטעמים של ציונות, אך התנאים הקשים מכריעים אותם: הבירוקרטיה והרגולציה הכבדה של המוסדות בישראל, לצד התחזקות השקל והתייקרות התשומות המקומית שבשליטת הממשלה, שוחקים את כושר התחרות של המפעלים בשווקים הבינלאומיים, ומקשים עליהם להמשיך ולייצר כאן".

מחלוקה ענפית של החברות שהשתתפו בסקר שעשתה התאחדות התעשיינים עולה כי רוב החברות הישראליות שפועלות בחו"ל משתייכות לענפי המתכת וציוד חשמלי (27%), אלקטרוניקה ותוכנה (20%), כימיה ופרמצבטיקה (20%) וגומי ופלסטיק (17%).