הריבית בארה"ב לקראת העלאה, אבל האינפלציה לא מגיעה

בנקים מרכזיים בעולם נוקטים מדיניות מוניטארית סופר-מרחיבה, במאמץ לעודד השקעות וצמיחה, אך האינפלציה, של מוצרים בעיקר, לא מתקרבת ליעד ■ מהן הסיבות לכך, ומה המשמעות עבור המשקיעים המקומיים?

מזה תקופה ארוכה מצוי העולם תחת מדיניות מוניטארית סופר-מרחיבה וריביות אפסיות, ועדיין האינפלציה נותרת נמוכה.

בחודש האחרון התבטא בנושא סטנלי פישר, סגן יו''ר הפד, שציין כי האינפלציה בארה''ב עודנה נמוכה, מה שמאלץ את הבנק הפדראלי להשאיר את הריבית ברמה נמוכה, על מנת לעודד השקעות וצמיחה, ובכך לנסות ולהחזיר את האינפלציה לרמת היעד של 2%. פישר המשיך וציין כי מעולם לא העלה על דעתו שהוא ייאלץ להתמודד עם בעיה של אינפלציה נמוכה, לאחר שלאורך העשורים האחרונים החששות היו דווקא מעליית מחירים מהירה.

מהן הסיבות לכך שהאינפלציה העולמית נמוכה, על אף המדיניות המוניטארית הכל כך מרחיבה מצד הבנקים המרכזים בעולם?

חשוב להבחין בין אינפלציה של נכסים פיננסיים ריאליים לבין אינפלציה של מוצרים ושירותים שנמדדת על ידי מדד המחירים לצרכן. מבחינת נדל''ן ונכסים פיננסיים כגון מניות הנסחרות בשוקי ההון, אנו רואים מגמה מתמשכת של עליות מחירים שנובעות בעיקר מהריביות הנמוכות שמאומצות על ידי הבנקים המרכזיים.

4 סיבות עיקריות לעיכוב באינפלציה

מנגד, האינפלציה, בעיקר של המוצרים, מבוששת להגיע, ולכך ישנן מספר סיבות:

ראשית, הירידה בביקושים העולמיים על רקע הצמיחה הנמוכה בעולם, ובעיקר ההתמתנות המשמעותית בקצב הצמיחה בסין, גוררים אחריהם ירידה במחירי הסחורות. רק לאחרונה הפחיתה קרן המטבע העולמית את תחזית הצמיחה העולמית לשנת 2015, על רקע ההאטה בכלכלות רבות בעולם.

סיבה שנייה היא עודפי היצע בסחורות ועודפי כושר ייצור המגבירים את התחרות. מבחינת הסחורות החקלאיות, השנה האחרונה התאפיינה בתנאי מזג אוויר נוחים למדי, ללא הוריקנים וטייפונים למיניהם שגרמו לנזקי טבע ולפגיעה ביבולים החקלאיים. תנאי מזג האוויר הנוחים הביאו לעלייה חדה ביבולים ובמלאי הסחורות החקלאיות.

בהיבט סחורות האנרגיה, הסרת הסנקציות מעל איראן בחודשים הקרובים צפויה להגדיל עוד יותר את היצע הנפט והגז בעולם, לאחר העצמאות האנרגטית בארה''ב עם פיתוח פצלי הגז, תוך הגברת התחרותיות. כיום מרבית המדינות המייצרות נפט אינן מוכנות להקטין את תפוקתן, כדי לא לאבד נתח הכנסות, ובכך מביאות להצפת היצע של "הנוזל השחור". סיבות אלו הביאו את מחיר הנפט לרדת בחודש האחרון בכ-20% לרמה של כ-48 דולר.

השיפורים הטכנולוגיים שמתרחשים בעשור האחרון בעולם מוזילים אף הם את האינפלציה בתחומים רבים. כך למשל, כל תחום מחשוב הענן המאפשר לחברות לאחסן את נתוניהן בחוות שרתים מחוץ לארגונן, מוזיל עבורן עלויות אחסנה וכוח אדם ומאפשר מבחינתן צמצום בהשקעות בתחום הציוד.

גם הרובוטיקה שמתפתחת בקצבים מהירים מחליפה כוח אדם בענפים שונים, ומוזילה בכך את העלויות של חברות, שיכולות בתורן להוזיל מחירים.

בנוסף, המסחר האלקטרוני שצובר תאוצה משמעותית בשנים האחרונות, כאשר צרכנים רבים מבצעים קניות והזמנות למוצרים רבים כדוגמת הלבשה ומזון דרך האינטרנט, בא על חשבון רכישות בחנויות במרכזים המסחריים, מה שמקשה על הסוחרים להעלות מחירים.

סיבה רביעית היא הקטנת המינוף והגדלת שיעור החיסכון על ידי הצרכן בעקבות המשבר הפיננסי. על אף שהריביות הנמוכות מעודדות צריכה על חשבון חיסכון, ניתן לראות דווקא בשנים האחרונות, ובעיקר בארה''ב, מגמה של ירידה במינוף הצרכנים.

גם העלייה במודעות של הצרכן לגבי נושא היציאה לפנסיה והעלייה בתוחלת החיים, מביאה אותו לחסוך יותר עבור גיל הפרישה על פני צריכה בהווה.

גורמים אלו ונוספים מקשים לעת עתה על עליית או העלאת האינפלציה במדינות רבות, לרמות הדורשות צמצום מוניטארי. במידה שאכן האינפלציה הנמוכה בעולם תמשיך ללוות אותנו עוד תקופה ארוכה, יהיו לכך השלכות משמעותיות. הריביות בעולם לא תוכלנה לחזור לרמה נורמלית אליה הורגלנו בעבר, אלא לריביות שיווי משקל נמוכות יותר במרבית המדינות. גם תחום החיסכון ארוך הטווח וקצבאות הפנסיה יצריכו לבצע התאמות כלפי מטה מבחינת ריבית שיווי המשקל, בשל הריבית הנמוכה.

הוזלות מחירים על רקע הירידה בסחורות

אם נבחן את האינפלציה במבט של 12 חודשים אחורה, בארה''ב, אירופה וישראל, כפי שניתן לראות בגרף המצורף, ישנה מגמה של ירידה בשנים האחרונות. כיום האינפלציה שאינה מנטרלת את מחירי המזון והדלקים, ב-12 החודשים האחרונים בארה''ב ובגוש האירו, נמצאת סביב ה-0% ובישראל ברמה שלילית של 0.4%-.

גם במבט קדימה, כאשר בוחנים את הציפיות האינפלציוניות ל-10 שנים במדינות שונות בעולם, קרי הערכות המשקיעים לאינפלציה ממוצעת בעשור הקרוב, ניתן לראות כי הציפיות עודן נמוכות במרבית המדינות המפותחות, ונעות בטווח של 1%-2%. לדוגמה, בארה''ב ציפיות האינפלציה לעשר שנים עומדות על כ-1.7%, וכך גם בישראל, ואילו בגרמניה הן סביב 1.2%. חשוב לציין כי בשבוע האחרון נרשמה מגמה של ירידה חדה בציפיות האינפלציה במדינות רבות, על רקע הירידה במחירי הסחורות לאחרונה.

מבחינת השוק המקומי, כשאנו באים לבחון את ההשקעה באפיק הצמוד או השקלי, אנו סבורים כי הייסוף החד בשקל והירידה החדה במחירי הסחורות בחודש האחרון, יחד עם המלחמה של הממשלה ביוקר המחייה, יביאו ככל הנראה להוזלות מחירים במזון ובדלקים בחודשים הקרובים. עם זאת, בהסתכלות על תיק אג''ח הכולל איגרות חוב ממשלתיות וקונצרניות, הרי שלנוכח הירידה החדה בציפיות האינפלציה בשבוע האחרון, אנו נוטים בעד החזקת תיק מאוזן בין האפיק השקלי והאפיק הצמוד. אם ציפיות האינפלציה ימשיכו לרדת, אזי תעלה להערכתנו הכדאיות לחזרה הדרגתית של התיק לטובת האפיק הצמוד.

*** הכותבים הם יו"ר בית ההשקעות מיטב דש ומנהל השקעות בקופות הגמל והפנסיה של מיטב דש. אין לראות בכתבה המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק

שיעורי אינפלציה
 שיעורי אינפלציה