האם הייתם לוקחים טיפים להשקעה מדונלד טראמפ?

"פרוע", "פזיז", "חסר אחריות תקציבית" - אלה התארים להם זוכה דונלד טראמפ, המיליארדר שרץ לנשיאות ארה"ב מטעם הרפובליקנים, מצד מומחי השקעות

דונלד טראמפ / צילום: בלומברג
דונלד טראמפ / צילום: בלומברג

הוא לא מפזר סיכונים וסיכויים, רוב קרנות הנאמנות שלו הן של חברה אחת, ובקיצור - דונלד טראמפ הוא הרבה דברים, אבל משקיע מחושב שיודע לגוון את תיק ההשקעות שלו, הוא לא.

זה התברר בזכות הגילוי הפיננסי הנאות של טראמפ, 92 עמודים, שוועדת הבחירות הפדרלית פרסמה בשבוע שעבר.

המסמך הזה שנוי במחלוקת כמעט כמו האיש עצמו. טראמפ טוען במסמך, שנשלח לוועדת הבחירות ב-15 ביולי, ששוויו הנקי הוא מעל 10 מיליארד דולר. ב-30 ביוני, היום שבו הכריז רשמית על התמודדות בבחירות הרפובליקניות לנשיאות ארה"ב, הוא טען לשווי של 8.74 מיליארד דולר.

בין מאות המספרים שבמסמך, אני התעניינתי ברשימה הארוכה של ניירות ערך סחירים בתיק ההשקעות של הדונלד. היו שם 326 שמות, אם כי חלקם, כמו אפל, מיקרוסופט ועוד, חזרו על עצמם בחשבונות של ברוקרים שונים. אי אפשר לדעת בדיוק כמה כסף טראמפ מחזיק בני"ע הללו, מפני שמסמך החשיפה מוגדר בטווחים גדולים (1 עד 5 מיליון דולר, לדוגמה, עם כמה פריטים בטווחים גבוהים ורחבים עוד יותר), אבל לא זו הבעיה כאן.

לא משנה מה אתם חושבים על הפוליטיקה של טראמפ, לא תאמצו אותו כנראה כמודל להשקעה בקרנות נאמנות.

מה יש לו בארון

וזה היה העניין שלי - טראמפ כמשקיע בקרנות. אחרי שעוברים את שבע קרנות הגידור האלטרנטיביות (קרנות שלמשקיע רגיל אין די כסף להיכנס אליהן), יש לו עשר קרנות שציבור בוחריו יכול להיכנס אליהן אם ירצה לחקות את הפוליטיקאי הידוען.

כל קרנות הנאמנות הפתוחות של טראמפ הן של חברה אחת, Baron Funds, חברת קרנות משפחתית בגודל בינוני שמנוהלת על ידי רון בארון הנועז. טראמפ מחזיק 1-5 מיליון דולר בבארון אסט (BARAX), בארון סמול קאפ (BSCFX), בארון צמיחה ממוקדת (BFGFX), בארון נדל"ן (BREFX), בארון צמיחה (BGRFX) ובארון שותפים (BPTRX). חצי מיליון עד מיליון דולר מוחזקים בבארון הזדמנות (BIOPX) ובארון צמיחה בינלאומית (BIGFX). יש גם 100-250 אלף דולר בבארון אנרגיה ומחצבים (BENFX).

בארון שווקים מתעוררים רשומה פעמיים, עם השקעה של רבע עד חצי מיליון דולר, בקרן מניות הקמעונאות BEXFX ובקרן המוסדיים BEXIX, מה שמעלה את השאלה האם ההשקעות הגדולות של טראמפ הן במגזר המוסדי במקומות נוספים, או במניות הקמעונאות היקרות יותר.

טראמפ מפזר סיכונים ברמה הבינלאומית, עם לפחות חצי מיליון דולר באינבסקו צמיחה אירופית (AEDYX) ולפחות רבע מיליון ב-MSCI אירופה אקוויטי מגודר של דויטשה בנק (DBEU), עוד לפחות 100 אלף דולר בפרמטריק שווקים מתעוררים (EAEMX) ו-MSCI יוון אקוויטי מגודר (DBJP). בנוסף, 50-100 אלף דולר מושקעים בתעודת הסל iShares MSCI יפן (EWJ). עוד 100-250 אלף דולר מושקעים ב-GAMCO גלובל גולד.

מניות אמריקאיות, ע"ח פיזור גלובלי

ראסל קינל, מנהל מחקר חברות הקרנות במורנינגסטאר, מציין שזו אולי לא הפתעה, אבל "מתברר שניו יורקר פזיז אחד (טראמפ) מחבב ניו יורקר פזיז כמוהו (בארון)". קרנות בארון אינן השם הראשון שרוב המומחים היו בוחרים אילו התבקשו להצביע על משפחת קרנות שכדאי להשקיע בה את רוב הכסף.

הקרנות שטראמפ מחזיק הן ברובן טובות או עוד יותר טובות - כמה מהן מקבלות דירוג של חמישה וארבעה כוכבים ממורנינגסטאר - אך כולן מבוססות על מומנטום צמיחה, ורמת דמי הניהול והעמלות שהן גובות היא בדרך כלל מעל הממוצע, גם למניות מוסדיות. היוצאת מהכלל לטובה היא קרן ונגארד, הקטנה ביותר של טראמפ.

אין לטראמפ, כמובן, בעיה לשלם היטב תמורת מה שהוא רוצה, אבל בשביל בחור שמטיף לאחריות תקציבית של המדינה, הקרנות שהוא בחר לא עומדות בקריטריון הבסיסי הזה.

טוד רוזנבלוט, מנהל מחקר תעודות הסל וקרנות הנאמנות ב-S&P Capital IQ, אומר כי יש "סיכון של ריכוז" כאשר משקיע מכניס כסף למספר מוגבל של פירמות ניהול קרנות. הוא מציין שעזיבת מנהל יכולה להשפיע על כמה קרנות בבת אחת - למרות שקרנות בארון לא ידועות בתחלופת מנהלים, וכי החפיפה בהחזקות מקטינה את פיזור הסיכונים. לדוגמה, בארון שותפים ובארון צמיחה ממוקדת מחזיקות כל אחת 8% מהתיקים שלהן במניית טסלה מוטורס.

החשיפה הבינלאומית מייצגת יותר משליש מהחזקות טראמפ בקרנות ותעודות סל, אך פחות מ-10% מהנכסים האפשריים. זה אמנם אומר שהוא עושה את מה שהוא מטיף וקונה מניות אמריקאיות, אך רוב המומחים הפיננסיים היו ממליצים על יותר פיזור סיכונים גלובלי. תיק הקרנות של טראמפ חסר גם קרנות אג"ח, אם כי מסמך הגילוי הנאות מבהיר שהוא אינו זקוק להכנסה הקבועה מהקרנות הללו.

פיזור סיכונים בין סגנונות השקעה חשוב גם הוא. הסגנון של טראמפ - צמיחה ועוד צמיחה - אמנם הולם את סגנונו האישי, אבל הוא גורם לתיק ההשקעות להיראות קצת לא אחראי. רוזנבלוט מציין שקרנות בארון הן "די תנודתיות", וקרנות אחיות הופכות את ההתנהגות של כל האוסף ל"פרועה" יותר.

משפחות קרנות ונגארד, פידליטי, טי. רואו פרייס ועוד הן מפזרות סיכונים טובות יותר, עם ביצועים שמשתווים לפחות לאלה של קרנות בארון, ובעלויות נמוכות יותר.

יתכן שבסופו של דבר התיק של טראמפ יכול להוכיח שהעשירים שונים מאיתנו, מפני שהמשקיע הממוצע אינו יכול לבצע שגיאות השקעה לטווח ארוך כמו פיזור לא מספיק של סיכונים/סיכויים, או החזקת קרנות יקרות. טראמפ יכול להרשות זאת לעצמו. אחרי הכול, קרנות נאמנות מהוות פחות מ-1% מכל שוויו האישי, כמה שהוא לא יהיה.

"טראמפ לא חייב להיות משקיע קרנות טוב או משקיע קרנות בכלל. אך לא כולנו כאלה בני מזל", מסכם רוזנבלוט.

*** כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2015