כחלון שוקל: הגדלת הפרשות למקבלי פנסיה תקציבית ל-7%

מדובר בהעלאה פרוגרסיבית שתקטין את האפליה לטובה של מקבלי הפנסיה התקציבית לעומת מקבלי הפנסיה הצוברת ■ צעד שכזה יסייע למדינה להתמודד עם תשלומי-העתק למקבלי הפנסיה התקציבית שגדלים משנה לשנה

משה כחלון / צילום: אמיר סלמן - הארץ
משה כחלון / צילום: אמיר סלמן - הארץ

שר האוצר משה כחלון שוקל להעלות את ההפרשה החודשית לפנסיה שמנוכת משכרם של השכירים המבוטחים בפנסיה תקציבית מ-2% ל-7% כך גילה היום (א') גורם בכיר באוצר בתדרוך לכתבים כלכליים.

ההצעה הייתה אמורה להיות כלולה בחוק ההסדרים, אך באוצר טוענים כי גילו כי מוטלת על שר האוצר חובה להיוועץ ביו"ר ההסתדרות ומשום כך חוק ההסדרים רק מסמיך את כחלון להיוועץ ביו"ר, עו"ד אבי ניסנקורן. לטענת הבכיר באוצר יש עדיין אפשרות שההצעה תחזור לחוק ההסדרים אם תמולא חובת ההיוועצות.

מדובר בהעלאה פרוגרסיבית שתקטין את האפליה לטובה של מקבלי הפנסיה התקציבית לעומת מקבלי הפנסיה הצוברת. בנוסף תסייע העלאת ההפרשות למדינה להתמודד עם תשלומי-העתק למקבלי הפנסיה התקציבית שגדלים משנה לשנה עד לשיא של כ-23 מיליארד שקל בסביבות 2035. חלקם של גמלאי מערכת הביטחון צפוי להגיע לכ-50% מהפרשות לפנסיה תקציבית בסביבות שנה זו. היקף החוב הכולל של המדינה לפנסיה תקציבית מגיע נכון לסוף 2014 ל-769 מיליארד שקל, אך גם באוצר מודים כי ייתכן שזו הערכת חסר.

מרבית השכירים שהצטרפו לשירות המדינה עד לתחילת שנות ה-2000 זכאים להינות מפנסיה תקציבית. מאז 2004 מפרישים שכירים המבוטחים בפנסיה תקציבית כ-2% משכרם הפנסיוני בעוד ששכירים בעלי פנסיה צוברת מפרישים כ-7% משכרם בממוצע.

על-פי הצעה שקידמו הדרגים המקצועיים באוצר יועלה גובה ההפרשה של המבוטחים בפנסיה תקציבית באופן מדורג ופרוגרסיבי: עד לשכר החציוני במשק (כ-6,600 שקל) ישלמו השכירים 2%, בין גובה השכר החציוני לשכר הממוצע ישלמו 4% ומעל השכר הממוצע תעלה ההפרשה ל-7%.

מההסתדרות נמסר בתגובה כי "לא נסכים לשינויים חד צדדיים המביאים לפגיעה בשכר העובדים".