נייס מוכרת חטיבה לחברת השקעות תמורת כ-100 מיליון דולר

בתוך שבועות חיסלה נייס את עסקיה בתחום הביטחוני תמורת יותר מרבע מיליארד דולר לאחר שלאחרונה מכרה את חטיבת המודיעין לאלביט

ברק עילם, מנכ"ל נייס/ צילום: CRC Media
ברק עילם, מנכ"ל נייס/ צילום: CRC Media

"סיימנו שלב חשוב באסטרטגיה של החברה", הכריז היום מנכ"ל נייס, ברק עילם, לאחר שהחברה הודיעה על מכירת חטיבת הביטחון הפיסי (Physical Security) לקרן הפרייבט אקוויטי באטרי ונצ'רס (Battery Ventures), תמורת 100 מיליון דולר. העסקה מגיעה כמה שבועות לאחר השלמת עסקה קודמת של נייס במסגרתה נמכרה חטיבת המודיעין לאלביט מערכות, תמורת עד 158 מיליון דולר. למעשה, נייס ויתרה על התחום הביטחוני ומתמקדת מעכשיו אך ורק בתחום האנטרפרייז - לקוחות מהתחום הארגוני-עסקי.

"היום אנחנו חברה מאוד ממוקדת בתחום פתרונות התוכנה לארגונים. זה מאפשר לנו להשתמש בצורה טובה יותר בכל היכולות שלנו בעולמות הפיתוח והמכירה, כל קווי העסקים שנשארים מוכרים לאותם סוגי ארגונים, ואני מאמין שנוכל להשקיע יותר בליבת העסקים, ולהרחיב את עסקינו", אומר עילם.

תעשו זאת גם באמצעות רכישות? לאחר המכירה הנוכחית יהיו לנייס בקופה מעל 700 מיליון דולר.

"זה פן אחד של הדברים, אבל לא בהכרח העיקרי, וגם קודם לא היה חסר לנו מזומן. המשמעות היא היכולת להתמקד במספר עסקים מצומצם עם פוטנציאל אדיר, לעומת התפזרות על פני עסקים קטנים רבים. רכישות תמיד יכולות לעזור, והתוספת למזומן, לצד המזומנים שאנחנו מייצרים, שמים אותנו בפוזיציה יפה לכך".

מעבר להתמקדות בתחום אחד, הנתונים הפיננסיים מגלים סיבה נוספת לשתי העסקאות האחרונות. נייס מעדכנת היום שוב את התחזית השנתית שלה (ואת התחזית לרבעון השלישי), כך שהיא לא תכלול את הפעילות הנמכרת - זאת, כפי שעשתה לאחר המכירה של חטיבת המודיעין לאלביט. התחזית השנתית המעודכנת היא להכנסות של 914-934 מיליון דולר, ירידה של 51-91 מיליון דולר מהתחזית הקודמת.

התחזית המעודכנת לרווח הנקי היא ל-2.97-3.08 דולר למניה (כ-182-189 מיליון דולר) - ירידה של עד 11 מיליון דולר בלבד בשורת הרווח. הפעילות שנמכרה לאלביט הייתה אמורה לתרום הכנסות שנתיות של 80 מיליון דולר ורווח נקי של 9 סנט למניה (כ-5.5 מיליון דולר).

לדברי עילם, "זו נקודה מאוד חשובה למשקיעים, ולא רק להם. מי שעושה את החישוב לפי התחזיות המעודכנות, רואה שיש ברמה השנתית הורדה של כ-7.5% מההכנסות ושל כ-2% מהרווחיות. מכאן אפשר להבין שהפעילות פחות רווחית. באופן כללי, תחום הביטחון שאנחנו רואים הוא פחות רווחי מתחום האנטרפרייז, וזה נובע ממספר סיבות: זה עסק שמשלב חומרה ותוכנה, והוא מבוסס על פרויקטים ולא על מוצרים מהמדף. לחברות אחרות יש אסטרטגיה שונה, שווקים אחרים, והעסקים האלה מהווים עבורן יתרון".

החטיבה הנמכרת מספקת פתרונות טכנולוגיה ויכולות מעקב וידאו לארגונים ביטחוניים. בחטיבה יש כמה מאות עובדים בארץ ובחו"ל, כשהפיתוח הוא בעיקר בישראל. "היה חשוב לנו למצוא בית חם לעובדים", אומר עילם. "לבאטרי יש היסטוריה ונציגות בישראל. בנכס כזה, העיקר הוא ההון האנושי שחלק גדול ממנו בישראל, ואני מאמין שהוא יישאר פה".

הרוכשת: מחזיקה 23 חברות מישראל

לפי הודעת הרוכשת, מוטי שבתאי המנהל את החטיבה הנמכרת יישאר בתפקיד ניהולי אחרי המכירה, ואליו יצטרף אדם מרקין כיו"ר. מטה החברה החדשה יהיה בניו ג'רזי ויהיו לה משרדים בלונדון ובסינגפור ומרכז פיתוח בישראל.

אתם מתכוונים למכור עוד פעילויות?

"סיימנו את שלב המכירות באסטרטגיה שלנו. העסקים שיש לנו היום מאוד סינרגטיים, הן ברמת הטכנולוגיה, הן באנשי המכירות, ובחלק מהמקרים גם מדובר על אותם לקוחות. יש לנו המון הזדמנויות לפנינו ויש אנשים טובים בנייס, אז אני מאמין שנכונות לנו עוד הרבה הצלחות בהמשך".

הרוכשת, באטרי ונצ'רס, היא חברה שהוקמה לפני יותר מ-30 שנה, ולפי נתוניה היא משקיעה בחברות עם הכנסות של בין 5 מיליון דולר ל-200 מיליון דולר, שיכולות להפוך למובילות שוק טכנולוגיות. מעבר לפרייבט אקוויטי, היא פעילה גם בתחום ההון סיכון. לפי נתוני IVC, בין חברות הפורטפוליו של באטרי יש 23 חברות ישראליות. "יש הזדמנויות מצוינות להצמיח את החטיבה ולהפוך אותה לשחקנית חזקה ומשפיעה יותר בשוק, על-ידי הגדלת היצע הפתרונות, כניסה לסגמנטים חדשים בשוק והרחבת בסיס הלקוחות", אמר היום ג'סי פלדמן, שותף מנהל בבאטרי.

ה

הפעילויות הביטחוניות שנייס מכרה
 הפעילויות הביטחוניות שנייס מכרה

ביצועי החטיבות של נייס
 ביצועי החטיבות של נייס