הצעת חוק חדשה תמנע פשעי שנאה כמו הרצח במצעד הגאווה?

ח"כ רויטל סויד מציעה להטיל פיקוח הדוק על עברייני פשעי שנאה שסיימו לרצות את עונשם, כדי שלא יחזרו על העבירות עם שחרורם ■ "עברייני פשעי שנאה על רקע דת, גזע, מין ונטייה מינית הם פצצה מתקתקת"

עו"ד רויטל סויד / צילום: תמר מצפי
עו"ד רויטל סויד / צילום: תמר מצפי

האם הצעת חוק חדשה שמקדמת חברת הכנסת עו"ד רויטל סויד תמנע בעתיד מעשי רצח של עבריינים מורשעים דוגמת זה שאירע במצעד הגאווה בירושלים?

לאור פטירתה של הנערה שירה בנקי ז"ל, שנדקרה למוות בפיגוע שנאה אכזרי במצעד הגאווה, הודיעה היום (ב') ח"כ סויד כי מיד עם תום פגרת הקיץ בבית המחוקקים היא תביא לשולחן הכנסת הצעת חוק הקובעת פיקוח הדוק על עברייני פשעי שנאה שריצו את עונשם.

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי "מטרתו הינה להגן על הציבור מפני ביצוע פשעי שנאה המבוצעים על רקע דת, גזע, ונטייה מינית".

הצעת החוק תחייב פיקוח והערכת מסוכנות של מי שביצע פשע שנאה בעברו וסיים את ריצוי עונשו. פשעי שנאה על רקע אידיאולוגי מבוצעים על-ידי אנשים בעלי תפיסת עולם מעוותת, וזו עומדת בבסיס ביצוע העבירה. לפיכך, קיים סיכון רב שמבצעי פשעי שנאה ישובו ויבצעו עבירות דומות על רקע אידיאולוגי עם שחרורם מן הכלא.

בהתאם להצעת החוק, תוקם יחידת פיקוח שתהיה אחראית לפקח על עברייני פשעי שנאה, ובמידת הצורך תמליץ לבית המשפט, על-פי הערכת מסוכנות, מהו צו הפיקוח הנדרש לעבריין.

לדברי ח"כ סויד, "עברייני פשעי שנאה על רקע דת, גזע, מין ונטייה מינית הם פצצה מתקתקת. יש להחיל עליהם פיקוח הדוק גם לאחר ריצוי עונשם. בימים אלה אנו עדים לפשעי שנאה כנגד מקומות קדושים ובני אדם, בין היתר על-ידי מי שכבר ביצעו בעבר פשעים דומים וריצו את עונשם. אם היה מנגנון פיקוח, שי שליסל שביצע את הרצח בדקירות במצעד הגאווה בירושלים היה תחת פיקוח הדוק ובתנאים מגבילים, והפשע לא היה מתבצע".