משרד פישר-בכר-חן קלט 3 עורכי דין ש"ערקו" מממשרד שבלת

עו"ד שמוליק חמו, לשעבר שותף במשרד שבולת, התקבל כשותף במשרד פישר-בכר-חן-וול-אוריון, ואליו הצטרפו שני עורכי דין המלווים אותו בשנים האחרונות - לירון כהן וניצן פלדמן

 לירון כהן, שמוליק חמו, אמיר חן וניצן פלדמן / צילום: איל יצהר
לירון כהן, שמוליק חמו, אמיר חן וניצן פלדמן / צילום: איל יצהר

בשנים האחרונות נרקמות יותר ויותר עסקאות שבמסגרתן חברות ישראליות נמכרות למשקיעים זרים בחו"ל. זהות הרוכשים היא מגוונת, אך בכמה מהעסקאות הבולטות שהיו בשנים האחרונות, המתעניינים, הרוכשים הפוטנציאלים וגם הרוכשים בפועל היו ממוצא סיני. נראה כי הסינים מגלים עניין רב בתוצרת הישראלית. מה מושך אותם לכאן, והאם מדובר בתופעה קצרה-זמנית או רצינית יותר.

השותף-המנהל במשרד עורכי הדין פישר-בכר-חן-וול-אוריון, עו"ד אמיר חן, שליווה חלק מעסקאות הענק שנערכו בשנים האחרונות, אומר כי "ישראל החלה במערכת יחסים פורחת ומשגשגת עם סין".

עו"ד חן ושותפו למשרד, עו"ד אברמי וול, ייצגו את קבוצת Bright Food (ברייטפוד) הסינית ברכישת השליטה בתנובה לפי שווי של 8.6 מיליארד שקל; וכן את קבוצת פוסון הסינית ברכישת השליטה בחברת הביטוח הפניקס תמורת 1.8 מיליארד שקל.

נזכיר כי במהלך המשא-ומתן למכירת תנובה - סמל למפעל ישראלי שהוקם כאן ב-1926 - לסינים, נמתחה ביקורת חריפה נגד העברת "הגבינה עם הבית" לידיים זרות. מנכ"ל שטראוס, גדי לסין, אף אמר כי המכירה לסינים מהווה "איום אסטרטגי על ישראל". אך עו"ד חן אומר בעניין הביקורת כי מדובר ברוב מהומה על לא מאומה.

חן: "צריך להבין שקרן ההשקעות אייפקס הבריטית היא זו שהייתה בעלת השליטה בתנובה. כאשר אנשי ברייטפוד קנו מאייפקס את תנובה, קרה כאן מהלך מצוין. אני רואה בזה דבר טוב וחיובי. אנחנו חיים בעולם גלובלי, והבעלויות בחברות נפרסות כיום בידי משקיעים במדינות אחרות. כל כניסת השקעות של משקיעים זרים לארץ בכלל, ושל השקעות סיניות בפרט, היא מאוד טובות למשק הישראלי".

- האם צפויות לנו בקרוב עסקאות דומות?

"אני חושב שכן, וכאזרחי המדינה אנחנו צריכים לקוות שכן. ישראל נמצאת איפה שהיא נמצאת בעיקר בזכות יצוא טכנולוגיה. אנחנו מייצאים היום טכנולוגיה בהיקפים של 30 מיליארד שקל בשנה. זה מה שמחזיק אותנו. בדומה לכך, זה יקרה בגז. כאשר הוא יהיה בשיאו בעוד מספר שנים, המדינה תרוויח 3.5 מיליארד שקל. בעסקת תנובה יש גם אלמנט של לייצא החוצה טכנולוגיות; לכן זה כל-כך חשוב".

עו"ד חן מכיר כבר היטב את השוק הסיני ואת העניין שיש לסינים בישראל. הוא ומשרדו מייצגים גם את קבוצת פוסון הסינית שמנהלת מגעים לרכישת השליטה בחברת הביטוח הפניקס.

חן סבור כי "לסינים יש יחס מיוחד לישראל, כי הם מאוד מעריכים את הכוח האינטלקטואלי שיש פה, את המוח היהודי ואת ההיי-טק. לכן אני מאמין שיהיו עסקאות נוספות. אך זה תלוי גם במצב הפנימי בתוך סין, שעוברת היום משבר".

חן מציין כי מעבר לכלכלה גרידא, סין היא מעצמה עולמית, שהמעורבות שלה בעולם היא לא רק כלכלית אלא גם גיאו-פוליטית. הסינים מגיעים לכאן וזוכים במכרזים של ביצוע והקמת מיזמים, כמו בנמל אשדוד והרכבת הקלה בתל-אביב. מדובר בפרויקטים ענקיים שמבוצעים יחד עם חברות ישראליות".

וכשהעסקאות במשק פורחות, גם משרד עורכי הדין של חן ושותפיו, שנמנה עם המשרדים הגדולים והמובילים בישראל (מקום רביעי בדירוג דן אנד ברדסטריט ישראל), הולך ומתרחב. כך קלט המשרד לאחרונה שותף ועורכי דין ש"ערקו" יחד ממשרד עורכי הדין שבלת.

עו"ד שמוליק חמו, לשעבר שותף במשרד שבולת, התקבל כשותף במשרד פישר-בכר-חן-וול-אוריון, ואליו הצטרפו שני עורכי דין המלווים אותו בשנים האחרונות - לירון כהן וניצן פלדמן, וכן מתמחה משבולת.

יחד עם המצטרפים החדשים שעברו משבולת הגיעו למשרד גם מספר לקוחות גדולים של עו"ד חמו, בהם דלתא גליל תעשיות, חברות מקבוצת אלביט מערכות ומשפחת לאוטמן.

עו"ד חמו הוא בעל ניסיון של יותר מ-25 שנה בייצוג לקוחות פרטיים, חברות פרטיות ומסחריות וחברות ציבוריות במגוון רחב של תחומים, לרבות עסקאות מגוונות, ניירות ערך, נדל"ן וליטיגציה מסחרית. חמו היה שותף בשבלת משנת 2008. קודם לכן היה שותף במשרד עורכי הדין עמיהוד-בן-פורת-חמו, שבו צמח ממתמחה לשותף בכיר.

- מהי הסיבה לעזיבה הקולקטיבית של משרד שבלת?

עו"ד חמו: "אין לי טענות לשבלת, והפרידה נעשתה ביוזמתי. השארתי שם הרבה חברים, אבל חיפשתי אתגרים מקצועיים נוספים. המצטרפים שהגיעו עבדו איתי בצוות, והם ממשיכים איתי. כך גם המתמחה - למרות שעבד איתי רק כמה חודשים, הותר לו לעבור יחד איתי".