פרשת מעונות ראש הממשלה: החשמלאי נחקר היום במשטרה

אבי פחימה, פעיל ליכוד המיודד עם שרה ובנימין נתניהו, חשוד כי ביצע עבודות חשמל רבות בביתו הפרטי של ראש הממשלה בקיסריה, אך הן התגלגלו על חשבון הציבור

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

המשטרה החלה לזמן לחקירה חשודים במסגרת חקירת תיק מעונות ראש הממשלה. אבי פחימה, החשמלאי חבר מרכז הליכוד שהועסק בבית ראש הממשלה בקיסריה, נחקר היום (ג') במשך שעות ארוכות באזהרה במשרדי היחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרה במסגרת חקירת פרשת הוצאות המעונות, שעמדה גם במוקד בדיקה של מבקר המדינה.

נזכיר כי לאחר בדיקה מקדימה, היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, החליט לפני כשבועיים להורות למשטרה לפתוח בחקירה פלילית בפרשה.

מי שנחשב בשלב זה כחשוד המרכזי באחריות לאי-הסדרים שהתגלו על-ידי המבקר הוא סמנכ"ל המבצעים במשרד ראש הממשלה, עזרא סיידוף, הממונה על כוח-האדם ותשלומי הכספים.

מיודד עם נתניהו

חשוד נוסף הוא כאמור החשמלאי אבי פחימה, שלפי דוח מבקר המדינה ביצע עבודות חשמל רבות בביתו הפרטי של ראש הממשלה בקיסריה, אך הן התגלגלו על חשבון הציבור. לפי החשד, בנוסף, העסקתו של פחימה בוצעה בניגוד להנחיה מפורשת שלא להעסיק אותו בבית, בשל היותו פעיל ליכוד מוכר המיודד עם שרה ובנימין נתניהו.

ב-2009 ביקשה משפחת נתניהו למנות את פחימה לחשמלאי של המעון בקיסריה. "ועדת השלושה", אותו גוף שקובע את תקציב מעון ראש הממשלה, אישרה התקשרות עם חשמלאי חיצוני, לאחר שנים שבהן היה נהוג שאנשי משרד ראש הממשלה מטפלים גם בבעיות החשמל במעון הפרטי, אולם היא פסלה את מועמדותו של פחימה בשל קשריו המוקדמים עם משפחת נתניהו.

"יצוין כי חשמלאי א' (פחימה) היה בעת ההיא חבר מרכז ליכוד, ועלתה אף הטענה כי בני משפחת נתניהו נהגו לעבוד איתו בעבר. יצוין כי בחגיגות המימונה בפסח 2010 הוא אף אירח את בני משפחת נתניהו", נכתב בדוח מבקר המדינה על סיבת פסילתו.

למרות פסילתו, פחימה הועסק בסופו של דבר תוך מצג-שווא באמצעות חברה אחרת, זולה יותר, שזכתה במכרז והודיעה כי פחימה ישמש כקבלן-משנה שלה. בפועל, קבע המבקר, שימש פחימה כקבלן הראשי.

בתוך כך, ב-17 בפברואר 2015 פרסם מבקר המדינה, השופט יוסף שפירא, דוח חמור ביחס להוצאות הכספיות של הזוג נתניהו במעונות של ראש הממשלה בקיסריה ובירושלים.

"הוצאות הכלכלה של ראש הממשלה, משפחתו ואורחיו במעון הרשמי בבירה בשנים 2010-2012 לא עלו בקנה אחד עם עקרונות-היסוד של מידתיות, סבירות, חיסכון ויעילות", כתב שפירא.

לדבריו, "ניתן היה לצפות מנבחר ציבור, בכיר ככל שיהא, לגלות יתר רגישות ציבורית ולהקפיד לפעול במהלך כל שנות כהונתו לפי עקרונות של התנהלות ציבורית ראויה".

עם זאת, המבקר ציין לטובתו של נתניהו כי הוצאות המעונות ירדו בשנת 2013.

באותו הדוח נחשפה, בין היתר, פרשיית החשמלאי, והיועמ"ש וינשטיין, על דעת פרקליט המדינה שי ניצן, הורה על פתיחת בדיקה מקדימה של הנושא על-ידי המשטרה, שהתפתחה לחקירה המתנהלת כיום.