ליצמן: 75% מפרק הבריאות בחוק ההסדרים לא יעבור

הערכות: לחץ של הרגע האחרון על האוצר לקראת הסכמה על שינוי שיטת התקצוב של המערכת ורפורמות נוספות - בין היתר להכנסת תרופות מצילות חיים אל הביטוחים המשלימים ■ גרמן: "רוב הסעיפים הם 'קופי-פייסט' מהוועדה שלי"

יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר
יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר

"להערכתי, 3/4 מפרק הבריאות בחוק ההסדרים לא יעבור", כך הצהיר היום (ג') מחזיק תיק הבריאות, סגן השר יעקב ליצמן, שעתיים בלבד לפני כינוסו של הקבינט הכלכלי-חברתי שאמור לדון ולהצביע על סעיפי החוק שנלווה לתקציב.

פרק הבריאות עוסק כולו בריסון הרפואה הפרטית, וליצמן ידוע אמנם כמי שמבקש לחזק את המערכת הציבורית אך בד בבד חסיד של חופש הבחירה ומסתייג מהעיקרון שלפיו חיזוק הציבורי עובר בהכרח בפגיעה בפרטי.

עם זאת, במערכת הבריאות ובמערכת הפוליטית יש מי שמעריך כי ההצהרה של ליצמן טקטית בעיקרה, זאת על מנת להפעיל לחץ על משרד האוצר כדי להגיע לעסקת חבילה שבצידה האחד הסכמה על מרבית הסעיפים בחוק ההסדרים ומצידה השני שורה של רפורמות והגדלת משאבים. ליצמן דורש בין היתר לאמץ מודל תקצוב חדש לבתי החולים שיפחית את הדומיננטיות של האוצר ויאפשר תשלום ישיר ומראש של המדינה על פי פרמטרים שונים, ולא רק בדיעבד במה שמכונה "שיטת הפלסטרים וכיבוי שריפות".

כן הוא דורש ליישם תוכנית לאומית להפחתת הזיהומים בבתי החולים, ועל כך אמר היום בוועידת ישראל לרפואה שיזם המרכז הרפואי הדסה: "לא יכל להיות שישנם 4-6 אלף מטופלים בשנה שמתים רק מזיהומים. זה לא יכל להיות שסוף סוף בן אדם מתרפא, ואז הוא מת מזיהום".

לדבריו, הוא מבקש להכניס למסגרת התקציב הנוכחי גם רפורמה בתחום חדרי המיון וגם שינוי חקיקה שיאפשר להכניס מרכיב ביטוחי עבור תרופות שאינן מצויות בסל התרופות אל הביטוחים המשלימים - דבר שנאסר בשנת 2007. אף שהמהלך נחשב שנוי במחלוקת על רקע החשש כי הוא יפחית את הלחץ על הממשלה לעדכן ולשפר באופן משמעותי ושוטף את סל התרופות הממלכתי, אמר ליצמן: "אין סיבה לא לכלול בביטוח המשלים תרופות מצילות חיים כאשר ל-80% מהציבור יש ביטוחים כאלה. עשרים האחוזים הנותרים מורכבים מעשירים שמחזיקים רק ביטוחים פרטיים ומעניים שאין להם כסף. אני אתן את התרופות האלה בחינם לעניים ואני מבטיח לכם שזה יקרה בעזרת השם".

על-פי הערכות, מימון תרופות מחוץ לסל למי שאינם מחזיקים בביטוחים נוספים יינתן ככל הנראה רק למקבלי קצבאות קיום המוכרים על ידי המוסד לביטוח לאומי. ליצמן החמיא גם למנכ"ל משרדו החדש, משה בר סימן טוב, ששימש עד לפני שנה כסגן הממונה על התקציבים באוצר: "הוא יסודי, תוקף את כל הבעיות העיקריות במערכת, אוחז את השור בקרניו ומטלטל אותו, תוך הרבה מלחמות עם האוצר".

שרת הבריאות לשעבר, יעל גרמן, אמרה בשיחה עם "גלובס" כי מרבית הסעיפים בחוק ההסדרים לקוחים מהמלצות הוועדה שבראשה עמדה בשנים 2013-2014. "זה אחד לאחד הסעיפים שהומלצו על ידינו בתחום ביטוחי הבריאות, עשו 'קופי-פייסט' לעבודת הוועדה ואני שמחה שההמלצות שלה מתממשות בסוף - גם אם לא אומרים את זה במפורש", אמרה גרמן. עם זאת, גרמן הביעה צער על כך שעל אף הסעיף שמדבר על כיסוי ביטוחי אחיד בתחום בחירת המנתח והייעוץ, חוק ההסדרים הנוכחי לא כולל את ההמלצה המקורית של ועדת גרמן לפרק את הביטוחים המשלימים ל"מודולים" כאשר המודול הבסיסי יכלול רק את מרכיב הניתוחים והייעוצים ללא כל מרכיב אחר.

"בלי לעשות את הפירוק הזה, לא ניתן באמת לדבר על פוליסה אחידה במחיר זהה, כי הביטוחים המשלימים יוכלו להמשיך לשווק בצד המרכיבים החיוניים כל מני שירותים שונים שעולים כסף נוסף", הסבירה גרמן. בנוגע לסעיפים החדשים שלא מאפשרים לרופא מקופת החולים לראות באופן פרטי חולה שטופל על ידו לפני שעברו 6 חודשים, אמרה: "אלה דברים שדיברנו עליהם בוועדה והם לא הבשילו אז לכדי המלצות. אני מאוד בעדם".