השופט שנחשד בהחזקת חשבון בשווייץ - פורש; אשתו תישפט

השופט משה גלעד מביהמ"ש המחוזי בחיפה פורש על רקע החשדות לעבירות מס שביצע לכאורה בקשר עם מציאת חשבון בנק סודי שלו ואשתו בבנק UBS בשווייץ ■ אשת השופט תועמד לדין, והתיק נגד השופט ייסגר

שופט בית המשפט המחוזי בחיפה, משה גלעד, יפרוש מתפקידו על רקע החשדות לעבירות מס שביצע לכאורה, בעקבות מציאת חשבון בנק סודי הרשום על שמה של אשת השופט בבנק UBS בשווייץ - כך הודיעה היום (ג') מערכת בתי המשפט. אשת השופט תועמד לדין בכפוף לשימוע, והתיק נגד השופט עצמו ייסגר.

ממשרד המשפטים נמסר כי "היועץ המשפטי לממשלה החליט לסגור את התיק נגד השופט משה גלעד בעילה של היעדר ראיות מספיקות, וזאת לאור הקושי להוכיח ברף ההוכחה הנדרש בפלילים כי הוא מודע לקיום החשבון, וכי הכספים שייכים לו, לבד או ביחד עם אשתו".

גלעד ורעייתו, חברת מועצת העיר עכו אביבה גלעד, הם מבעלי החשבונות שנחקרו בפרשת UBS שווייץ, לאחר ששמה של אביבה גלעד אותר ברשימת הלקוחות של הבנקאי רוני אליאס. בפרשה נחקרו עשרות חשודים, ואף נשלחו הודעות על כוונה להעמיד לדין בכפוף לשימוע לפחות 5 חשודים עד כה, הכול בקשר לחשבונות בנק בלתי מדווחים בשווייץ.

העובדה ששמו של גלעד נכלל ברשימת החשודים נחשפה לראשונה בחודש דצמבר האחרון ב"גלובס", וזאת בעקבות בקשה שהגיש העיתון, באמצעות עורכי הדין יורם מושקט ואוריין אשכולי, להסיר את איסור הפרסום על שמו של השופט, שהוטל לבקשת המדינה בשל "רגישות העניין". מיד לאחר החשיפה ב"גלובס" הודיע השופט כי הוא יוצא לחופשה.

תקדים רבין?

לפני כשבועיים הודיעה הפרקליטות לעורכי הדין של אביבה גלעד, ד"ר יעקב וינרוט ועמית חדד, על כוונתה להגיש נגדה כתב אישום בגין ביצוע עבירות מס, בכפוף לשימוע. אביבה הייתה החשודה המרכזית מקרב בני הזוג, כיוון ששמה היה זה שהופיע ברשימות של UBS שווייץ, ולא שמו של השופט גלעד. ואולם, השופט נחקר באזהרה על-ידי חוקרי רשות המסים יחד עם רעייתו, כיוון שהחוקרים סברו כי יש בסיס לחשד שהיה מעורב בפתיחת החשבון ובניהולו, הגם ששמו לא מוזכר כבעלים.

פרקליטות מיסוי וכלכלה ליוותה את התיק מראשית החקירה, ואת ההחלטה על סגירת התיק קיבל היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין.

השאלה המתבקשת נוכח סגירת התיק היא האם רשות המסים והפרקליטות לא הצליחו לקשור את השופט גלעד לחשבון, וגם אם לא נמצאה ראיה ישירה נגדו, האם לא ניתן היה לנהל את התיק בהסתמך על ראיות נסיבתיות שנצטברו, ובין היתר תוך הסתמכות על העובדה שבני הזוג מנהלים את כל ענייניהם הכספיים ומשק-ביתם במשותף. כאמור, ממשרד המשפטים נמסר כי התיק נגד השופט גלעד נסגר בעילה של היעדר ראיות מספיקות.

ההנחה כי השופט גלעד נמנע מרישום שמו בחשבון עקב רום תפקידו בלבד, ולא כיוון שאין המדובר בכספים השייכים לו, אינה הנחה מופרכת. גורמים ברשות המסים מסרו כי זו הייתה הסיבה לחקירתו באזהרה בראשית הדרך. ידיעתו של השופט על החשבון יכולה לכאורה גם להיות מסקנה מתבקשת מבחינה משפטית, מעצם החזקת החשבון על שם אשתו.

כך לדוגמה, בתיק הולילנד החליט השופט דוד רוזן להרשיע את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בשוחד בקשר לכספים שקיבל אחיו, יוסי אולמרט, כשאולמרט עצמו כפר בידיעה על קבלת הכספים על-ידי אחיו. השופט קבע בפשטות כי לא סביר שאולמרט לא ידע על כספים שקיבל אחיו. אם כך, במה שונה ידיעתו של השופט על חשבון שמחזיקה אשתו?

מאידך עומדות טענותיו של גלעד בחקירתו, שאשתו היא זו שמטפלת בענייני הכספים בביתם, שהיא בעלת הבנה בנושאים פיננסים בהיותה בת למשפחה אמידה, שהרוויחה והפסידה כסף בהשקעות עצמאיות שלה בבורסה לניירות ערך ועוד. כל זאת, בעוד השופט, לטענתו, לא היה מעורב בכלכלת הבית ובניהול העניינים הפיננסיים המשפחתיים.

מדברי השופט גלעד שהובאו במסגרת ההודעה של מערכת בתי המשפט, עולה השאלה האם בין השופט לבין היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הושגה הסכמה מסוימת, מעין "דיל", לפיו אשתו של השופט תועמד לדין, ואילו השופט יודיע על פרישתו ולא יועמד לדין.

"אני מברך על החלטת היועץ המשפטי לממשלה לסגור את תיק החקירה שנפתח נגדי על-ידי רשות המסים. למרות זאת, החלטתי לפרוש מכהונתי כשופט בבית המשפט המחוזי בחיפה, כדי להתייצב לצד רעייתי", צוטט השופט בהודעה.

אם אכן הושגה הסכמה שכזו, הרי שהדבר דומה לתקדים פרשת "חשבונות הדולרים" האסורים של ראש הממשלה לשעבר, יצחק רבין ז"ל. בפרשה זו נחשד רבין יחד עם אשתו, לאה רבין ז"ל, בהחזקת חשבונות מט"ח בחו"ל, דבר שהחוק אסר עליו בשעתו.

באותה פרשה הוסכם בין היועץ המשפטי דאז, לימים נשיא בית המשפט העליון, אהרן ברק, לבין ראש הממשלה רבין, כי רבין יפרוש מתפקידיו כראש ממשלה, ואילו ברק יימנע מלהעמיד לדין את רבין עצמו ויעמיד לדין את אשתו לאה בלבד.

מאות חשבונות סודיים

פרשת UBS שווייץ נחשפה ביוני 2014, עת הפכה החקירה הממושכת בפרשה לגלויה, עם מעצרו בתל-אביב של רוני אליאס, יועץ השקעות בבנק UBS השווייצרי, בסיומה של פגישה עם לקוחות שנערכה במלון פאר בתל-אביב, שהתנהלה תחת עינם הפקוחה של חוקרי רשות המסים.

בחיפושים שנערכו בחדר המלון של אליאס נמצאו ברשותו רשימות של מאות ישראלים המחזיקים בחשבונות בנק בלתי מדווחים בשווייץ, שהוא אחראי ישירות על הטיפול בהם, שמתוכם עלה שמה של אביבה גלעד.

שניים מהחשודים בפרשה שנעצרו בבית-המלון עם אליאס הם אב ובנו, בוריס ואבישר ויסמן, שניהלו בעבר בארץ את רשת מרפאות "קליניקה און". היום השניים הם בעלי רשת המונה כ-60 מרפאות בחו"ל, שהיקף פעילותן עומד על 40 מיליוני אירו בשנה, והרשומות במקלטי מס בפנמה ואיי הבתולה הבריטים, זאת תוך הסתרת הניהול והשליטה המתבצעים מישראל.

בחיפושים שנערכו בבתיהם של בוריס ואבישר ויסמן נמצאו בכספות נסתרות בביתו של האחרון חותמות של החברות הזרות ששולטות במרפאות באירופה המזרחית.

בחודש שעבר הודיעה הפרקליטות גם לבוריס ואבישר ויסמן על כוונתה להגיש נגדם כתבי אישום בכפוף לשימוע. לפי החשד, רווחי הפעילות של המרפאות הועברו כולם לבעלי השליטה, בוריס ואבישר ויסמן, הופקדו בחשבונות בנק סודיים שלהם בבנק UBS שווייץ ולא דווחו לרשויות המס בישראל.