כמה הוציאו בני הזוג נתניהו מכספי הציבור אשתקד?

הוצאות מעונות רה"מ בירושלים ובקיסריה הסתכמו ב-2 מיליון שקל אשתקד, מהם 284 אלף שקל לשימוש פרטי של בני הזוג נתניהו ■ התנועה לחופש המידע: "הנתונים לא נמסרו בצורה שקופה" ■ משרד רה"מ: "ירידה של 19% בהוצאות"

בנימין ושרה נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין ושרה נתניהו / צילום: רויטרס

הוצאות מעונות ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים ובקיסריה הסתכמו בשנת 2014 ב-1.96 מיליון שקל. כ-284 אלף שקל הוצאו לשימוש פרטי של ראש הממשלה ורעייתו שרה, ואילו כ-1.68 מיליון שקל הוצאו לשם שימוש "רשמי" - כך עולה מנתונים שאותם העביר היום (ב') משרד ראש הממשלה באמצעות פרקליטות מחוז ירושלים ובעקבות פניית התנועה לחופש המידע.

מדובר בירידה בהוצאות בהשוואה להוצאות המעונות בשנים קודמות, שנבחנות בימים אלה במסגרת חקירה פלילית של המשטרה. עם זאת, דוח ההוצאות שמסר משרד ראש הממשלה אינו מפריד בין הוצאות המעונות הפרטיים למעון הרשמי, כך שלא ניתן ללמוד ממנו את סך ההוצאות בעבור כל סעיף בכל אחד מהמעונות.

כמו כן, הדוח מציין בכלליות את סוג ההוצאה, כגון רכישת מוצרי ניקיון, שירותי גינון, שתייה קלה, קפה, אחזקת בית, כביסה, כיבוד ורכישה ממרכולים - אך אינו מפרט את שמות הספקים ונותני השירותים שהועסקו בבתי ראש הממשלה.

כמו כן, אין פירוט מדויק של תחומי ההוצאה. בהקשר זה נציין כי חקירת המשטרה בעניין אי-סדרים שהתגלו בהוצאות המעונות עוסקת בימים אלה, בין היתר, בעבודתו של החשמלאי אבי פחימה, חבר מרכז הליכוד שהועסק בבית נתניהו בקיסריה בשנים קודמות.

לדברי הפרקליטות, הפרטים האלה חסרים מהדוח לאור חוות-דעת של שירות הביטחון הכללי, שלפיה אין לתת פירוט מדויק של תחומי ההוצאה והספקים בשל חשש לפגיעה בביטחונו של ראש הממשלה ובשלומו.

עם פרסום הדוח מסרה מנכ"לית התנועה לחופש המידע, עו"ד עינת הורביץ: "מצער כי משרד ראש הממשלה בחר פעם נוספת שלא לפרט לציבור את הוצאות מעונות ראש הממשלה בצורה שקופה. מהחומר שהועבר לא ניתן ללמוד את סך ההוצאות בעבור כל סעיף בכל אחד מהמעונות. ניתן היה לצפות כי לאחר שבעבר כבר הוגשה עתירה בנושא לבית המשפט, משרד ראש הממשלה יפרסם באופן יזום ומלא את המידע בצורה שתעניק לציבור אפשרות לבחון את חלוקת ההוצאות".

בתנועה לחופש המידע אמרו עוד כי בקשה שהוגשה על-ידה ללשכת ראש הממשלה, לקבלת חשבוניות ואסמכתאות על אודות תשלומים על שירותים שנצרכו במעונותיו של ראש הממשלה - טרם נמסרו לה, ועל כך מתקיימים הליכים בערכאות משפטיות.

אלפי שקלים על "שתייה קלה ויין"

כאשר צוללים לפרטי ההוצאות המוגדרות "פרטיות" של הזוג נתניהו בבתים בירושלים ובקיסריה, מגלים למשל כי ראש הממשלה ואשתו הוציאו עשרות אלפי שקלים על "שירותי ניקיון" ו"עבודות אחזקה" וכן על "רכישה ושימוש באמצעי תקשורת", כמו גם אלפי שקלים על שתייה קלה ויין.

סעיפים מעניינים במיוחד שמופיעים תחת ההגדרה "פרטי" הם "ייעוץ בגין נזילות במרתף", שבעבורו שילם הזוג נתניהו לא פחות מ-4,514 שקל; ו"תיקון ביוב מים", שעלה לזוג נתניהו 10,000 שקל שמומנו מכספי המדינה, לאור הנוהל הקובע כי המדינה מממנת את ההוצאות הקשורות לתחזוקת הבית הפרטי של ראש הממשלה, אך לא להשבחתו.

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה לנתונים שנמסרו היום: "משרד ראש הממשלה פרסם מיוזמתו את דוח הוצאות בית ראש הממשלה כבר בחודש מאי. הנתונים מראים כי ההוצאה השנתית בשנת 2014 היא הנמוכה ביותר ב-5 השנים האחרונות, ומהווה ירידה של 19% בהשוואה לשנה הקודמת. הנתונים פורסמו בהתאם לנוהלי הביטחון".

נזכיר כי בעקבות דוח חריף של מבקר המדינה בסוגייה הורה לפני כחודש היועץ המשפטי לממשלה עו"ד יהודה וינשטיין למשטרה לפתוח בחקירה פלילית בפרשת הוצאות מעונות ראש הממשלה בשנים קודמות. מי שנחשב חשוד מרכזי באחריות לאי-הסדרים שהתגלו הוא סמנכ"ל המבצעים במשרד ראש הממשלה, עזרא סיידוף, הממונה על כוח-האדם ותשלומי הכספים. כאמור, חשוד נוסף הוא החשמלאי פחימה, שלפי דוח המבקר עשה עבודות רבות בבית בקיסריה, בניגוד להנחיה מפורשת שלא להעסיק אותו שם בשל היותו פעיל ליכוד המיודד עם הזוג נתניהו.

 

בחודש מאי האחרון פרסם משרד ראש הממשלה את רשימת ההתקשרויות החיצוניות שלו לחציון הראשון של 2014. מהרשימה עלה בין היתר כי בתקופה המדוברת הוציא המשרד 10.3 מיליון שקל על 3 נסיעות של ראש הממשלה בנימין נתניהו לחו"ל, שכללו שכירת מטוס - 833 אלף שקל על נסיעה לדאבוס בתחילת השנה, 5.6 מיליון שקל על נסיעה לארה"ב במארס ו־3.8 מיליון שקל על נסיעה ליפן בחודש מאי.

העתירה, שבעקבותיה פורסמו הנתונים, הוגשה על-ידי היועצת המשפטית של התנועה לחופש המידע, עו"ד רחלי אדרי.