המרוויח הכי גדול בישראל מהיסטריית הרכבת הקלה

גדי אבירם, יבואן האופנועים הגדול בישראל, מביט בהיסטריית הרכבת הקלה בתל אביב ומתמלא אופטימיות. "מלאכתם של צדיקים נעשית בידי אחרים", הוא אומר בראיון בלעדי ל-G. "בפעם הראשונה מתבקעת חומת ההתנגדות, ויש הבנה שמתחילה לחלחל ששימוש בדו-גלגלי הוא פתרון". וגם, מה הסיכוי שהוא יתחיל לייבא מכונית עירונית? "אני מקווה שזה יקרה מהר"

גדי אבירם / צילום: יונתן בלום
גדי אבירם / צילום: יונתן בלום

כדי להגיע לחדרו של גדי אבירם, מייסד ומנכ"ל מטרו מוטור, צריך לחצות רחבה מלאה קטנועים ולפלס דרך לדלת המובילה לאולם הכניסה, שבו כבר מתקררים במזגן האופנועים המכובדים יותר; לטפס בלי טקס רב במדרגות מתכת לקומת ההנהלה, ושם, על רקע ציור של הרי מדבר, המייצגים מרחבים ורכיבת שטח, כחול מבריק ומעורר התפעלות אצל אורחים שנקרים לקומת ההנהלה, עומד אחד מאופנועי האדוונצ'ר - כאלה שאם רק תרצה, תוכל לחצות איתם ועם מנוע 1,200 הסמ"ק שלהם את הסהרה - ימאהה סופר טנרה. אבירם יוצא לקבל את פניי וצוחק, לארוז לך אחד כזה?

אחד כזה הוא חלק מהדובדבנים שבקצפת, הקישוטים בראש העוגה, אבל הלחם והחמאה, הפרנסה השוטפת ורוב תזרים המזומנים הם הקטנועים הקטנים והבינוניים, בעיקר סאן יאנג, שלא יושכבו על הכביש בירידות לים המלח, אבל יתפתלו בין המכוניות התקועות בפקקים ויביאו את הרוכב עליהן במהירות יחסית ליעדו. זהו הבסיס הרחב של ענף הרכב הדו-גלגלי.

עד לפני חודשים ספורים היה מדובר בענף מתכווץ שזוהרו מאחוריו ועתידו בהחלט קיים - יבוא רכב היה ויישאר אחד התחומים הרווחיים בישראל - אך הוא רב מהמורות. אלא שלאחרונה החלו לנשוב רוחות אחרות, מונעות במנועים העתידיים של הרכבת הקלה, ובעיקר במנועי הדחפורים שיהפכו את תל אביב וערים בסביבה לגיהינום מוטורי בשנים הקרובות.

אבירם, פוליטיקאי של דו-גלגלי, בעל נתח השוק הגדול ביותר בתחומו ("אחד מכל שלושה-ארבעה קטנועים שנמכרים הוא סאן יאנג"), הוא המרוויח הגדול מהיסטריית הרכבת הקלה, הן במה שהוא קורא "המדד הפולני" ("כמה מכרים מתקשרים להגיד, זהו, החלטתי לעבור לדו-גלגלי, תגיד לי איך עושים את זה"), והן בשורות ההזמנה במחשב. בחודשים יולי-אוגוסט השנה עלו הביקושים לרכב דו-גלגלי בכ-40% יחסית לחודשים המקבילים בשנה שעברה, וגם אם מנכים את אפקט "צוק איתן" של קיץ 2014, עדיין מדובר בעלייה ניכרת.